E

Ebbs

Hej allihopa. Min gamla sköthäst går numera inte lektioner pg a att han bockar för mkt. Han blir inte riden över huvudtaget eftersom folk inte kan sitta kvar på honom, och när han inte blir riden blir han ännu värre. Min fråga är om jag kan rida honom några gånger tills ngn annan kan ta över eller han kan börja gå lektioner igen. Han är 106.5 cm, för tillfället har han dålig kondition & är dåligt musklad, jag är 157 cm och väger ca 47 kg. Jag ska isf bygga upp både muskler & kondition, några tips på det?
 
Sv: Shettis

Först av allt : är ni säkra på att han inte har ont någonstans? Ifall han bockar så mycket, kan ju vara ett tecken på det.
Annars, du kan ju rida honom men jag tycker du ska börja med att bygga upp lite muskler och kondition från marken. Efter ni kollat att han inte har ont.
Börja med att bara gå ut och gå, eller skritta ut. Upp för inte så branta backar till att börja med. Be någon duktig om hjälp.

Lycka till!
 
Sv: Shettis

Självklart ska jag bygga upp muskler innan jag sitter upp på honom, han har inga muskler alls just nu. Han går mest i hagen skulle jag tro. Han bockade aldrig när han blev riden regelbundet, men han kan ha ont. Om det nu blir av att jag ska rida honom ska jag kolla upp så att han inte har ont.
 
Sv: Shettis

jag har en shettis i den storleken och barn i din storlek. de rider kortare pass för att hjälpa sin syster ibland. när hästen väl är musklad är det säkert inga problem att rida längre om du har bra balans och rider förståndigt. kan du prova att köra den så får den både utlopp för överskottsenergin och får fina muskler?
 
Sv: Shettis

Det kan jag säkert, fast det är inte säkert att det blir något. Han är ändå 18 år så han kanske får gå hemma hos min ridlärare och vara pensionerad och lat ^^ Ska snart få egen häst så då är det inte säkert att jag hinner heller.
 
Sv: Shettis

Om han inte är snäll att rida varför inte prova att köra honom? Har han ont i ryggen är det mycket möjligt att han utan problem kan köras och på så sätt bygga muskelatur.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 993
Senast: TinyWiny
·
Träning Hej. Jag har precis köpt en ponny som är överviktig. Kanske till och med lite fet. Och har inte full kondition då han blivit mycket...
2
Svar
21
· Visningar
5 781
Senast: em-pirre
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·
Ridning Jag har nyligen blivit medryttare på en häst, det är en 6 årig newforest ponny. Hon är sent tagen och grundutbildad. Hon står på en...
Svar
11
· Visningar
1 381
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp