shettis......

N

nettan77

hej. jag köpte en shettis igår.han kommer att gå ute dygnet runt,han är 10 månader och hingst.han har massor med päls. borde väl ha släppt både fölpäls/ vinterpåls nu eller??
nu till mina frågor:

1. vad skall jag ge honom för att skynda på pälsfällningen(vill ha en blank fin shetlandskille i sommar!!)
2.när göra avmaskning??
3.hur länge ge hö+kraft?? betet börjar ju ta sig,vill ju ej att han skall få fång!! har granar att tugga på i hagen oxå.bonden var tvungen att avverka lite för att jag skulle kunna sätta min låga tråd.så jag e väldigt fundersam,räcker det inte med granar+gräset?? just nu får han 2kg hö morgon,
2kg hö kväll, och 2,5dl alfa vid 17.00.övrig tid får han äta granar och gräs.hur göra???HJÄLP!! :confused:
 
Mina två shettisåringar har bara fällt lite änsålänge, du kan ju ge b-vitamin det kan påskynda lite. Hur mkt äter din shettis ungefär? Äter han hellre höet än gräs?
 
Du ska ge hö tills han slutar äta höet, först då finns det tillräckligt med gräs. Hästar äter hellre gräs än hö, så om de ändå äter hö så är det för att det behövs.

Vad gäller fällningen så kan du redan nu räkna med att din pålle inte kommer att ha fällt klart helt förrän till midsommar. Det är inget du kan skynda på utan helt normalt för shettisar och då framför allt unghästar. Det är klart att det skadar inte att ge lite B-vitamin under fällningen, men resten sköter naturen!

Avmaskning skulle skett tre dagar innan du tog hem honom och släppte i den nya hagen, för att inte smitta ner betet. rekommenderar alltså att du gör en första avmaskning i dag!
 
oki jag skall göra det imorgon,apoteket är ju inte öppet nu liksom.... kram :)
 
första dagen(i lördags) åt han hö,men nu tar han ett pat tuggor och går sedan och betar.morgonhöet ligger kvar vid 18.00 på kvällen.( :confused:ca 2kg)
 
Då behöver du inte ge mer utan bara så mycket som han äter upp. Kolla bara så han inte gör som många andra pojkar, kissar på maten, det kan var en anledning till att han int eäter det han har, byt alltså ut någon gång. Mina stora pållar har redan dratt ner sitt hö intag till 1/3 av sitt normala intag så det är inget konsigt om din grabb inte vill ha hö nu.
Nä det gäller shettisar så anses det inte var någon fara för fång förräns dom är 3 år men man ska alltid vara försiktig, du märker om han är en glufs eller om han har förstånd att äta lagom doser.
Motion o lagom hull är ett bra tips.
 
Okej.. Men då ger du bara ungefär så mkt som han äter. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp