Shettis - stam??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nerika
  • Startdatum Startdatum
N

Nerika

Ni shettis-kunniga?! Jag har precis köpt mig ett B-premierat shettissto och skulle gärna få reda på lite hur ni tycker hennes stam ser ut! Har aldrig tidigare haft en shettis så namnen säger mig inget :angel:
Hon är e. Freddie RS 153 u. Ceppelina RS 1523 ee. Ekeholms Manolo RS 108 ue. Rosafir of Transy RS 66
Jag har köpt henne som sällskapshäst och har väl egentligen inte tänkt att avla på henne, men det vore ju roligt att veta lite om hennes stam är "bra" eller inte...nån som vet?? :bow:

Sv: Shettis - stam??

Freddie RS 153 - svart, född 1978, riksstambokförd 1982. Han har bakom sig både Marshwood-blod och Mariapeel-blod, vilket "anses vara bra".
Ceppelina RS 1523 - svartskäck, född 1983, stambokförd 1988, 14 kända föl. (Wow!) Hon har flera kända namn bakom sig, bland annat flera ifrån Transy Stud i Skottland (mycket fina ponnyer!) Hon har också Audiator of Netherly en bit bak i leden, som i sin tur är far till flera fina ston från Transy.

Kort sagt skulle jag vilja säga att det är en bra stam, med många intressanta namn både på pappans och mammans sida. Jag är definitivt ingen expert på äldre blodslinjer, men utan att ha kollat upp avkommor och så vidare så tycker jag att det ser helt schysst ut. ;) Din ponny är för övrigt släkt med båda mina - då MÅSTE det ju vara bra! :D

Då ska jag säja emot Gisburne lite... :p

Jag ser på stammen var ponnyn är tillverkad och sannolikt född. Freddie kan väl inte påstås vara någon höjdare som avelshingst. Jag har själv ägt den av hans döttrar som - enligt webstamboken - är högst bedömd och dessutom är A-premierad. Det är hon och två till som fått 40 p eller mer... (finns en till som är AB-premierad, vad det baseras på vet jag inte). Mitt sto, som tyvärr dog för ett år sen, var betydligt bättre i verkligheten än på pappret och det är nog mer tur än genetik bakom det. :angel: Men visst, hon har lämnat bra avkommor också.

Rosafir of Transy kan jag för lite om för att säja varken bu eller bä - Transy har fött upp många bra hästar och R-linjen är väl en av de mer framgångsrika vill jag minnas.
Däremot vet jag att mödernet på ditt sto (vilken av helsyskonen det nu är, de finns också att finna i webstamboken www.shetlandsponny.se/stambok) inte är det mest rastypiska som skådats. Avkommorna efter Diebitsch är oftast av det mer högbenta slaget, vilket inte är önskvärt i rasen.

Alltså, det är ingen höjdrarstam på stoet, men är hon trevlig och hyfsat korrekt så är det ju inget som hindrar att du tar ett föl för att se hur det blir. Hon kanske också är bättre i verkligheten än på pappret? ;)

Senast ändrad:

Freddie RS 153 - svart, född 1978, riksstambokförd 1982. Han har bakom sig både Marshwood-blod och Mariapeel-blod, vilket "anses vara bra".
Ceppelina RS 1523 - svartskäck, född 1983, stambokförd 1988, 14 kända föl. (Wow!) Hon har flera kända namn bakom sig, bland annat flera ifrån Transy Stud i Skottland (mycket fina ponnyer!) Hon har också Audiator of Netherly en bit bak i leden, som i sin tur är far till flera fina ston från Transy.

Kort sagt skulle jag vilja säga att det är en bra stam, med många intressanta namn både på pappans och mammans sida. Jag är definitivt ingen expert på äldre blodslinjer, men utan att ha kollat upp avkommor och så vidare så tycker jag att det ser helt schysst ut. ;) Din ponny är för övrigt släkt med båda mina - då MÅSTE det ju vara bra! :D

Kul att får höra lite om hästarna i hennes stam!! Är Transy Stud ett känt stuteri alltså?
Jaså dina ponnyer är släkt med min, vad kul! :D
Är dom nära släkt?

Då ska jag säja emot Gisburne lite... :p

Jag ser på stammen var ponnyn är tillverkad och sannolikt född. Freddie kan väl inte påstås vara någon höjdare som avelshingst. Jag har själv ägt den av hans döttrar som - enligt webstamboken - är högst bedömd och dessutom är A-premierad. Det är hon och två till som fått 40 p eller mer... (finns en till som är AB-premierad, vad det baseras på vet jag inte). Mitt sto, som tyvärr dog för ett år sen, var betydligt bättre i verkligheten än på pappret och det är nog mer tur än genetik bakom det. :angel: Men visst, hon har lämnat bra avkommor också.

Rosafir of Transy kan jag för lite om för att säja varken bu eller bä - Transy har fött upp många bra hästar och R-linjen är väl en av de mer framgångsrika vill jag minnas.
Däremot vet jag att mödernet på ditt sto (vilken av helsyskonen det nu är, de finns också att finna i webstamboken www.shetlandsponny.se/stambok) inte är det mest rastypiska som skådats. Avkommorna efter Diebitsch är oftast av det mer högbenta slaget, vilket inte är önskvärt i rasen.

Alltså, det är ingen höjdrarstam på stoet, men är hon trevlig och hyfsat korrekt så är det ju inget som hindrar att du tar ett föl för att se hur det blir. Hon kanske också är bättre i verkligheten än på pappret? ;)

Väldigt intressant att få höra lite om hennes släktingar!! (Kul att du också haft ett sto efter Freddie! Även om ditt var lite finare då...)
Så om jag förstått det rätt så är det här Transy och R-linjen ett plus i hennes stam (?), men det är på mammans sida (och även kanske Freddie då?) som drar ner lite då eller?! (Kan som sagt inget om det här :o )
Hennes mamma Ceppelina, var u. Ceppa RS 42, var det det du menade med vilket helsyskon det var?
Ja jag kan ju inte riktigt bedöma om mitt sto är högbent, men hon är ju 106 cm, så hon är ju rätt stor i alla fall...
Väldigt kul att få reda på lite om dom här "namnen" som jag läst om! Ja vi får väl se om det kanske blir nåt föl i framtiden även om det inte var tänkt så från början... :angel:
fast hon är ju i och för sig redan 17 år, vet inte riktigt om det är nån ålder på en shettis...?

Titta i webstamboken som jag länkade till (sök på namnet på din ponny).
Jag kollade på Freddie och listade hans avkommor. Där ser man även mödrarna, så jag såg att ditt sto har några helsyskon, därav kommentaren. Alltså att Ceppelina har fått fler avkommor e Freddie.

Jag har sett några till Freddie-avkommor, de jag har sett har många likheter :p

17 år är ingen ålder på en shettis! :D
(just nu finns en diskussion på ett annat forum på nätet om vilket som är den äldsta shettisen, måååånga är över 30...)

Som jag sa, utan att kolla upp avkommorna så ser det bra ut. ;)

Jag kan också skriva under på att Freddie inte är den mest högaktade avelshingsten, men han har trots allt en rätt gedigen avkommelista. Alltså finns det stoägare som valt honom av någon anledning, men att han inte har gett någon godkänd son (vad jag kunde se) och att de flesta av hans avkommor (vad jag kunde se) inte har premierats är en annan femma.

Till tråskaparen; Ja, Transy Stud är ett "känt" stuteri, de har många fina avelsston och som Ameo sa, R-linjen är den som är mest framgångsrik.

Angående hur nära släkt de är så; min ena har också Rosafir of Transy bak i leden, och efter honom "hela halva" R-linjen. Den andra har Ulex v.d. Mariapeel (vilket den första också har, en bit bak) i 3:e eller 4:e led.

Kan inget om shettisavel, men kan det inte vara som med andra raser att vissa hingstar verkar lämna bättre stoavkommor än hingstavkommor, och att dessa ofta blir riktigt bra morfarshingstar? Ingen aning vad det beror på.
Ulrika

Freddie ägdes av ett stuteri med stort stoinnehav. De brukar släppa alla stona för betäckning, så deras hingstar får gott om ston... De tar inte heller emot utomstående ston annat än undantagsvis.
Tittar man noga i Freddies avkommelista så är det samma återkommande ston/mödernelinje hela vägen och, med få undantag (säkert ston sålda dräktiga) följer de också namngivningen med en bokstav/årtal. Dvs i princip samtliga avkommor födda på samma ställe....

Kan inget om shettisavel, men kan det inte vara som med andra raser att vissa hingstar verkar lämna bättre stoavkommor än hingstavkommor, och att dessa ofta blir riktigt bra morfarshingstar? Ingen aning vad det beror på.
Ulrika
Självklart, detta fenomen finns i alla raser.
Dulex är ett sådant exempel, har lämnat inte mindre än 8 Elitston och många guld- och diplomston, men bara en godkänd hingst...

Måhända är det inte den bästa stammen för exteriöravel.

Men ditt sto är bra nära besläktat med mitt gamla sto (Bianca Beaustar RS 1507), och ger hon hälften så bra små brukshästar som det stoet var och hennes avkommor är så är det bara att gratulera.

Mitt sto hade 37-38 poäng på utställning, så jag försökte kompensera med att betäcka med extra stiliga hingstar. Med Charley v d Provincialeweg blev det en som kom upp i 39 poäng i alla fall! Brorsan blev inte riktigt lika snygg, men gick SM i körning och brukskörning s det må väl vara ursäktat...

/Svea, som håller fanan högt för Diebitsch-blodet!

PS. Det är den "fulaste" avkomman som är på min avatar...

Senast ändrad:

Satt och funderade igår och kom fram till att vad man anser är en bra stam beror ju helt och hållet på vad man har för avelsmål! :idea: ;) :D En travintresserad uppfödare som tittar på en travstam med bra individer tycker väl antagligen bättre om den stammen än en person som inte avlar för trav alls? En uppfödare som enbart avlar för att vinna RIKS-utställningen skulle kanske inte bry sig om ett sto (eller hingst) utan diplom- och ELIT-stam? (Det är individuellt, visst, jag bara överdriver lite.) En uppfödare som vill åt gamla blodslinjer skulle kanske inte välja första bästa sto eller hingst, som är av "modernare" blod?

Jag, som skulle vilja avla fram bra bruksponnyer "med god exteriör" snarare än 47-poängare och BIS-ponnyer, tittar inte enbart på stammen för att "godkänna" avelsmaterialet. Stammen är en del av kakan för mig, precis som temperament, rörelser, meriter och färg, men inte en avgörande del. Ett visst sto jag känner fick t.ex. extremt dåligt betyg på en utställning för att domaren inte tyckte om hennes stam, vilket för mig inte betyder ett smack - eftersom jag har ögon att se med så ser jag ju att stoet är värt mer poäng än så, vilket hon också har fått av andra domare. (Detta är bara ett exempel för att understryka att för mig är inte utställningsresultat och diplom hela världen, även om det såklart är "önskvärt" att stoet (och hingsten!) har uppnåt klass 1 och gärna guldpoäng. Jag menar alltså inte att jag avlar enbart på prestation - det ska vara en balans mellan de olika delarna i kakan. ;) )

Jag har hört, men har förstås inga bevis eller egentliga belägg, att ston som ligger mellan 36 och 38 poäng exteriört oftast är de som lämnar finast avkommor. Jag tar inte ställning för eller emot det påståendet, men jag har sett exempel då det stämmer. (I stil med det Svea skrev, fast med en större poängskillnad mellan mor och avkomma.) Vad tror ni? :)

Jag har hört, men har förstås inga bevis eller egentliga belägg, att . Jag tar inte ställning för eller emot det påståendet, men jag har sett exempel då det stämmer. (I stil med det Svea skrev, fast med en större poängskillnad mellan mor och avkomma.) Vad tror ni? :)
Jag skulle nog vilja modifiera det där litegrann och i stället säja att det inte är någon garanti att det blir högt bedömda avkommor vara för att föräldrarna är högt bedömda. Och att det finns en del klass 2-ston som lämnar betydligt bättre avkommor än så generellt.
Men att säja att "ston som ligger mellan 36 och 38 poäng exteriört oftast är de som lämnar finast avkommor" är nog en KRAFTIG överdrift...

Freddie ägdes av ett stuteri med stort stoinnehav. De brukar släppa alla stona för betäckning, så deras hingstar får gott om ston... De tar inte heller emot utomstående ston annat än undantagsvis.
Tittar man noga i Freddies avkommelista så är det samma återkommande ston/mödernelinje hela vägen och, med få undantag (säkert ston sålda dräktiga) följer de också namngivningen med en bokstav/årtal. Dvs i princip samtliga avkommor födda på samma ställe....

Intressant...! Det kan väl ändå inte vara så vanligt att man använder sin hingst på detta sättet, eller det kanske det är...??

Tack för alla svar!! Jättekul att få lära sig lite om shettisar också... har förstått att jag nog inte riktigt "kan" det här med hur dom rastypiskt sett "ska" se ut.
Mitt sto har ju kanske inte som nån sa rätt stam exteriört sett, och ameo skrev ju att hennes släktingar kunde ge lite högställda typer kanske. Som jag i mitt tycke sett bara, så tycker jag ju att hon tillhör den finaste typen av shettisar, proportionerlig liksom! Måste erkänna att jag inte tycker det är lika fint när dom är små med JÄTTEkorta ben och stor kropp typ, men det kanske kan vara bättre i vissa fall då?
Nu är jag kanske lite rörig här, vet inte om nån förstår hur jag menar... :angel:

Kan jag förresten få fram hennes poäng på nåt sätt? Jag vet bara att hon är B-premierad...

Kan jag förresten få fram hennes poäng på nåt sätt? Jag vet bara att hon är B-premierad...

Du skriver att ditt sto är 17 år gammal, men Ceppelina har ingen avkomma född 1990. Antar du menar stoet född 1989 (18 år)? Jag kollade både i SSS webstambok och i den tryckta stamboken, band XI, men där anges bara att hon är premierad B 1995 - inga poäng eller kritik.

Du kanske kan ta kontakt med uppfödarna, eftersom de ägde henne vid premieringstillfället, och efterlysa kopia av protokollet?

Du skriver att ditt sto är 17 år gammal, men Ceppelina har ingen avkomma född 1990. Antar du menar stoet född 1989 (18 år)? Jag kollade både i SSS webstambok och i den tryckta stamboken, band XI, men där anges bara att hon är premierad B 1995 - inga poäng eller kritik.

Du kanske kan ta kontakt med uppfödarna, eftersom de ägde henne vid premieringstillfället, och efterlysa kopia av protokollet?

Okej, tack för tipset!
Det stämmer, hon är född -89...jag lever nog kvar i förra året fortfarande :o

Ja, inte vet jag, men jag har hört samma påstående flera gånger från olika uppfödare. Men jag ställer mig som sagt varken för eller emot det, jag har inga planer på att avla på ett sto som inte fått högre än 36-38 poäng i alla fall. ;)

Liknande trådar

Avel tänkte fråga er som har koll på shettisaveln (o alla andra). jag är lite nyfiken på min shettis stam och vad ni tycker om den sen vill...
Svar
2
· Visningar
745
Senast: puff93
·
R
Avel Sökt på stam och stamtavla men hittar inget. Så jag frågar istället. Vet inte hur jag ska formulera mig så ni förstår, men provar...
Svar
3
· Visningar
793
Senast: Modett
·
C
Avel Jag är fodervärd på en shettis och jag undrar om ni vet ngt om stammen, föräldrar m.m. F: Castor v. Bunswaard RS 247 FF: Oberon...
Svar
4
· Visningar
1 137
M
Avel Jag har en unghäst som jag precis köpt och snart skall ta hem. Han har stått på lösdrift hela sitt liv. Nu till saken ... hur tycker...
Svar
14
· Visningar
1 795
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 24/25

Hund, Katt, Andra Djur