Shettis sparkar bakut

MinnaErica

Trådstartare
Har just köpt en shettisvalack på 16 år som gått som sällskaps häst ca 1 och innan det på barnverksamhet.

Jag sadlade på och satte upp min dotter som snart är 5 år. Hon har inga tyglar i handen, utan jag leder ponnyn i träns som följde med.
Vi har bara kommit en liten bit så kom första "bakut-sparken", vi blev båda förvånade. På den lila korta promenaden vi tog lyckades han att skutta av dottern 2 ggr.

Detta är min först ponny. Har själv hållit på med hästar hela livet, dock främst varmblodstravare.
Tacksam för tips på idéer på hur jag på ett fiffigt sätt kan komma ifrån att han sparkar bakut. Han är i mycket dålig form och överviktig.
Min tanke på varför han väljer att sparka bakut är att han tycker att det var jobbigt....men jag känner ju inte honom än.

Jag skulle börja med att försöka få honom i form, jobba från mark. Har du ridhus, lösgaloppera honom och variera med att jobba honom på töm. Nåt som han inte gillar är det ju i alla fall, det är ju frågan om vad. Har han någon skadehistorik?
Sen är ju shettisar många gånger ganska odrägliga, men man måste ju börja med att försöka ta reda på varför han håller på så.

Jag skulle börja med att försöka få honom i form, jobba från mark. Har du ridhus, lösgaloppera honom och variera med att jobba honom på töm. Nåt som han inte gillar är det ju i alla fall, det är ju frågan om vad. Har han någon skadehistorik?
Sen är ju shettisar många gånger ganska odrägliga, men man måste ju börja med att försöka ta reda på varför han håller på så.
Jag har tyvärr inget ridhus eller grusad bana.
Någon historik och skador har jag inte.
Tack för tips, då han i detta läget ska jobbas främst från marken och gå som handhäst är det där vi får börja. :-)

Odrägligheten beror ju i 100% av fallen på handhavarfel (tidigare eller nuvarande, menar inte specifikt i TS fall) eller smärta/obehag precis som på andra hästar. Shettisar är inte odrägliga alldeles av sig själva.

Shettisar är på många vis inte annorlunda än andra hästar, mer än i vikt och mankhöjd då. Det är dock mycket häst i liten förpackning vilket man ska vara medveten om. Ingen av mina Shetlandsponnyer är rena barnhästar.

Tror som du att han tyckte något var jobbigt av en eller annan anledning.
Har han inte direkt ont någonstans kan det vara så att han behöver mer motion och aktivitet/igångsättning som nämnts för att hålla alla hovarna på backen, var det länge sedan han kom ut kanske det var energin som pös över, eller möjligen om han hade obehag av sadeln, kanske ev svanskappa, hovöm, allmänt dålig fysik pga övervikt, eller ligger det fler sjukdomar bakom till följd av övervikten? Spånar lite allmänt bara.

Lycka till med din lilla, Shetlandsponnyn är en underbar ras :)

Odrägligheten beror ju i 100% av fallen på handhavarfel (tidigare eller nuvarande, menar inte specifikt i TS fall) eller smärta/obehag precis som på andra hästar. Shettisar är inte odrägliga alldeles av sig själva.

Shettisar är på många vis inte annorlunda än andra hästar, mer än i vikt och mankhöjd då. Det är dock mycket häst i liten förpackning vilket man ska vara medveten om. Ingen av mina Shetlandsponnyer är rena barnhästar.

Tror som du att han tyckte något var jobbigt av en eller annan anledning.
Har han inte direkt ont någonstans kan det vara så att han behöver mer motion och aktivitet/igångsättning som nämnts för att hålla alla hovarna på backen, var det länge sedan han kom ut kanske det var energin som pös över, eller möjligen om han hade obehag av sadeln, kanske ev svanskappa, hovöm, allmänt dålig fysik pga övervikt, eller ligger det fler sjukdomar bakom till följd av övervikten? Spånar lite allmänt bara.

Lycka till med din lilla, Shetlandsponnyn är en underbar ras :)
Tack!
Jag anser absolut inte att han är odräglig på något sätt - är mycket väl medveten om att det är MYCKET häst i liten förpackning.
Övervikten beror på obefintlig motion och fri tillgång till ensilage hos tidigare ägaren.
Min tanke med frågan var mer inspiration till direkta tips - om detta beteende skulle fortsätta - ska jag ignorera sparkarna? Skulle helt vilja driva framåt, men det är svårt om lilla dottern har svår att hålla balansen .... Någon idé om det?

Jag har skaffat mig en liten ponny som jag vet gått med barn på ryggen innan. Men när hon skulle göra det hos mig visade hon tydligt att hon blev osäker när barnet tappade balansen och åkte lite åt sidan. Då stannade hon upp och småstegrade och verkade allmänt osäker.
Vi löste det med att sätta på en sadel, och nu fungerar det hur fint som helst och både ponnyn och barnet är nöjda. :)

Min ponny är osäker av sig, så jag tränar mycket på att hon ska känna sig trygg hos oss. Tror det ihop med att hon tre-fyra dagar i veckan hänger med som handhäst på mina ridturer med kallblodet gör att det blir bättre.

Så mitt tips är att testa sadel om du inte redan har det, jobba upp tilliten och låta ponnyn få utlopp för sin energi. :)

Om den inte blivit riden på ett helt år så är det lite dumdristigt att bara sadla och sätta upp barnet. Jag hade börjat med att longera den med sadel och om möjligt satt upp en duktig ryttare de första gångarna.

Det kan även vara så att den har ont i ryggen eller benen och därför protesterar genom att bocka. Vet du varför ridskolan sålde ponnyn? Jag tänker att det är ett tecken på att den ej fungerade i verksamheten, pga att den var för vild och busig eller pga att den blev skadad/sjuk.

fast jag vet ridskolor som haft shettis och gjort sig av med dem för att de helt enkelt är för små för att kunna ridas av tillräckligt många i veckan. Ridskolor som tycker att russ har en bättre storlek. Dels så finns duktigare ryttare som kan rida till ett russ men att hitta någon som är duktig nog som också är liten nog för att rida till en shettis är ju inte så lätt alltid.

Men jag hade också misstänkt att en ridskoleponny som säljs vid 15 års ålder nog inte passade riktigt i verksamheten av ena eller andra anledningen. Jag hade definitivt kontaktat ridskolan och hört mig för om den och vad som gjorde att de sålde den. Det kan ju vara så enkelt att de inte ville ha så små ponny längre, eller så trivdes den inte i ridskolemiljön men kan bli underbar i ett lugnare stall. Men det kan ju också finnas andra anledningar.

Tack för alla fina svar och idéer, jag har dock inte sagt att denna häst har stått på ridskola.
Jag har fått info om att den stått på typ en 4H gård och används till lite ponnyridning.

Så om vi släpper det som varit lite och blickar framåt. Vid provridning visade den inga sådan tendenser - upplever att han mer tycker att det var jobbig och vill "kolla läget" med oss båda - både mig och den som satt på. Ser inget elakt honom, dock fått berättat för mig att han är envis.

Självklart är det bra att veta vad han "varit med" om, men detta ska ju inte vara mitt förhållningssätt enbart i framtida hantering.

Återgår till frågan om tips på nycklar för att eventuellt hjälpa till med processen att få honom att inte kicka av den som sitter på. Ignorera eller agera?

Jag hade tömkört (longerat, handhäst osv) och jobbat upp hans kondition (och ner hans vikt) och lärt känna honom utan att sätta upp barnet igen på ett tag. Tills hans kondition är bättre. Sen hade barnet fått rida korta stunder för att vänja honom och inte pressa. Till dess hade barnet fått pyssla med honom så att de fått lära känna varandra.

Sen kan det ju vara så att det är ett beteende han lärt sig att det funkar. Då måste du nog sätta upp ett duktigare barn som kan sitta kvar och visa honom att det inte går att komma undan med det.

Jag hade en häst som sparkade bakut vid ridning, till synes utan anledning. Det visade sig att det berodde på att hästen var ömfotad. När den fick skor runtom slutade den med det.

Tack för alla fina svar och idéer, jag har dock inte sagt att denna häst har stått på ridskola.
Jag har fått info om att den stått på typ en 4H gård och används till lite ponnyridning.

Vilken typ av ridverksamhet det varit med småbarn spelar mindre roll. Men visst, vill du inte kontrollera så är det upp till dig. För mig hade det varit högsta prio om hästen inte funkar.

Jag hade tömkört (longerat, handhäst osv) och jobbat upp hans kondition (och ner hans vikt) och lärt känna honom utan att sätta upp barnet igen på ett tag. Tills hans kondition är bättre. Sen hade barnet fått rida korta stunder för att vänja honom och inte pressa. Till dess hade barnet fått pyssla med honom så att de fått lära känna varandra.

Sen kan det ju vara så att det är ett beteende han lärt sig att det funkar. Då måste du nog sätta upp ett duktigare barn som kan sitta kvar och visa honom att det inte går att komma undan med det.
Tack! För ett konstruktivt svar, det uppskattar jag. Detta kommer jag att köra på :-)

Jag hade tömkört och gått promenader tills jag lärt känna shettisen och hur den reagerar i olika situationer. Och sett till att ev sadel passar ordentligt (vilket få shettis sadlar tycks göra :/).
Och nu i början hållt ridningen till att åka med ngt steg barbacka efter att shettisen blivit "rastad" och sen massa mys och borstande efteråt :), så barnet inte hoppar upp på en otränad ponny som är fullproppad med överskotts energi och kanske har en dålig sadel som klämmer. Vilket inte är en bra kombination ;).

Dvs lär känna hästen, kolla igenom utrustningen så den passar och få den i bättre kondition innan dottern börjar rida "ordentligt".

Det är väl ingen direkt hemlighet att det finns en och annan shetlandsponny som har satt i system att kasta av ryttare i parti och minut. Problemet är ju att det sällan är tillräckligt duktiga ryttare som rider dem, så de åker av för minsta lilla. Och en lite understimulerad, påhittig ponny kan säkert finna nöje i att det händer något mer än att bara promenera med ledare och en unge på ryggen...
Hur de agerar vid dessa tillfällen varierar självklart, men en av de första shetlandsponnyerna jag hade, för typ 20 år sedan, var en riktig avkastarkung. De första två veckorna då han var utlånad till ridskolan älskade de honom, han hade kunnat jobba dygnet runt och det funkade skitbra. Sen ringde ridskolechefen och sa med ett flin att "din ponny... leker kast med liten ridelev...." . Han fick flytta hem igen... Och sen var han utlånad till en kompis lillasyster, som nog åkte av 10 ggr/dag men var lika lycklig ändå och älskade ponnyn. Och ponnyn såg mest ut som att han skrattade åt henne när hon låg på marken... :D
Och just nu har jag en gammelgubbe (29 år) som anser att man har rätt att göra lite som man vill, med ålderns rätt, på ålderns höst. Han är snäll så länge man inte kräver något av honom, som att han ska gå fram för skänkeln och andra trivialiteter... OM jag smackar på honom från marken, så slår han mot mig så att ungen på ryggen åker av. Den första av mina barn som hade honom som sin har tuggat grus många gånger. Nuvarande ryttare har inte riktigt lärt sig att ställa krav på samma sätt och då blir ponnyn mer samarbetsvillig. Och ryttaren har inte åkt av nån gång än, trots att de provat att galoppera också.

Min gissning är att det inte kommer göra någon större skillnad om ts ponny tömkörs eller fostras från marken, för de brukar kunna skilja på det där. Den första jag nämnde ovan var som en dröm att köra med vagn, hade nog varit oslagbar i precisionskörning, både snabb och oerhört lydig, lyhörd och kvicktänkt.

Shetlandsponnyn är i många fall alldeles för smart för sitt eget bästa. Den lär sig "skit" minst lika snabbt som den lär sig bra saker. Och har den väl lärt sig nåt den tycker är kul - oavsett om det är att kasta av ryttare eller smita ur hagen - så fortsätter den...

Vilken typ av ridverksamhet det varit med småbarn spelar mindre roll. Men visst, vill du inte kontrollera så är det upp till dig. För mig hade det varit högsta prio om hästen inte funkar.

Verkligen. Samt att utreda om den har ont eller inte. En häst med kissing spines. en känd avkastarkung med inrotad vana att hiva barn från ryggen, en ponny som provar testa för första gången eller en osäker och rädd ponny som bockar har man ju lite olika sätt att gå vidare på.

Jag har tyvärr inget ridhus eller grusad bana.
Någon historik och skador har jag inte.
Tack för tips, då han i detta läget ska jobbas främst från marken och gå som handhäst är det där vi får börja. :-)

Man behöver inte ridhus eller grusad bana - en lite planare bit av hagen funkar eller tex utanför stallet om du har någon lite slätare mark/gräsplätt :) man behöver inte göra det så avancerat - promenader med klättring i skogen är ju jättebra för kondition - både för en själv och för ponnien/hästen ;) :p

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·
L
Hästvård Hejsan! Jag har ett korsningssto (eng.fbl/am.vbl) på 12 år som inte verkar vilja bli frisk. Nån som har en idé om vad det kan vara...
Svar
2
· Visningar
969
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama