shettis och träning.

F

Fantasi

Har sedan en och en halv månad tillbaka en a-ponny i min ägo, dessförinnan hade han stått ett längre tag och var både ur kondition och väldans rund om kaggen:rofl:

jag började först att köra honom flera ggr i veckan men efterhand så började jag istället promenera honom i skog och mark i ca 45min-en timme, upp till sex dagar i veckan, med något enstaka körpass eller tömkörningspass här och där.
nu efter över en månads ihärdig gåande i skogen, upp och ner, längs stigar och vägar i olika terräng, så har jag tänkt börja om att köra honom mer kontinuerligt tvåggr i veckan och dra ner promenaddagarna/tömkörning till tre eller fyra.
När jag kör honom får han ordentlig uppskrittning och går totalt ca en timme i varierade alla gångarter.

tror ni det blir för mycket efter bara en och en halv månad?

i körningen ställer jag ju inga krav på form el dyligt än.
han blir inte svettig annat än under sele, brösta, och fram på bogen, och mellan bakbenen efter körpassen. och han skrittas av minst 10-15 min.
då jag promenerar honom så skrittar han aktivt hela tiden med travsnuttar här och där(alltså han travar om mig saktar ner,, går och travar om mig igen) ibland så håller han en långsam trav en bit medan jag går i rsat tackt, så han slögår ju inte direkt..

I foderväg så får han 4 kg hö, ej analyserat men troligtvis minst medelvärdigt då det är slaget inte så långt efter midsommar. funderar på var jag skall ge i tillskott, om jag skall köpa lucern, har sett att många ger sina ponnys det? för havre är väl intedirekt ett ponnyfoder? fibergi har jag oxå fundert på.. några förslag? hur mycket hö knaprar era små?
skall även köpa till halm som han får utblandat med höet för att ha mer att tugga på.

tipps, ideer och reflektioner över träning och mat?

Ber om ursäkt om tråden hamnat galet, visste inte vart den bäst lämpade sig, vänligen flytta den om del inte skall ligga där jag lagt den..

tacksam för svar:bow::bow:
 
Sv: shettis och träning.

Tycker det låt som lite hö.

Beror sen på hur dina vägar ser ut tycker jag, är det mycket planmark eller backar.
Är det planmark tycker jag att de tlåter bra, är det mycket backar kan du kanske ta det lite lugnare...
Ja så skulle jag ha gjort i alla fall.
 
Sv: shettis och träning.

ja attdet låter som lite hö det håller jag faktist själv med om (är van att ge fri tillgång till tidigare hästar), samtidigt som jag vill ha ner kaggen på honom, planen var väl att öka på högivan allt eftersom kondition förbränningen ökar och fram till dess blanda ut höet med halm.. där jag kör så är det mestadels plan mark(travslingor), några kortare backar och där får han skritta.
 
Sv: shettis och träning.

Eftersom ponnyn bara får 4 kg hö antar jag att det är för att hålla nere kaloriintaget. Då är det ju lite ologiskt att lägga till kraftfoder om det är det du tänkt. Hellre lite mer hö. Det bästa vore om höet vore anlyserat. Lite halm att tugga på under nätterna är ju en bra idé. Jag skulle nog i första hand ge lite mer hö och lägga till mineraler och lite morötter eller liknande bara för att det är gott. Börjar ponnyn tappa för mkt i vikt av träningen skulle jag fundera på att lägga till något sedan, men hö brukar räcka fint.
 

Liknande trådar

Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 804
Senast: MaritH
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 722
Senast: Luleå
·
T
Träning Hej där. Jag har en medryttarhäst, en arab, på arton år som jag rider en gång i veckan. Oftast så rider jag ut i skogen med henne på...
Svar
3
· Visningar
6 319
Senast: Kallebus
·
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 750
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp