Sv: Shettis och russ i jord/skogsbruk?
Hej!
Jag använder min Shettis i både jord- och skogsbruket
.
På vintrarna kör vi ut ved från skogen och på sommaren kör vi på potatisen och harvar hagar och ridhus. Han älskar att dra sin lilla harv
Jag har tyvärr bara en bröstsele som jag använder just nu, pengarna räckte inte till en loksele
. Har länkar och svängel som är kopplat till harv eller potatiskupa(heter det så?).
När vi kör i skogen gör jag en snara av en länk som jag lägger runt stammen och fäster i svängeln.
Det jag tycker man ska tänka på är att vänja hästen ordentligt med att ha rep/länkar/skaklar som ligger an mot bakbenen och rumpa. Det kommer ju ligga emot när man svänger. Och så måste dom vänja sig vid ljudet från det som släpar bakom. Min tyckte ljudet var lite läskigt i början men vande sig snabbt.
Oftast finns det inte redskap för såna här små ponnyer men det är bara att vara lite påhittig så funkar det mesta
. Länkarna som jag använder är gjorda för stor häst ( hade dom till min fjording innan) men med lite modifiering funkar det alldeles utmärkt
. Har bland annat satt 2 skakelremmar i ringarna på bakselen som håller upp länkarna lite så dom inte hamnar för långt ner och för nära bakben och hovar.
Skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta känner jag men om du undrar nått så är det bara att säga till så ska jag försöka svara
Ska kanske tilllägga att jag har som mål att min ponny ska funka som en bra arbetshäst och gårdshäst
// B