Shettis med ful päls?

sassiball

Trådstartare
Vi har en liten shettis som ser tråkig ut i pälsen. Raggig och dessutom kliar hon sig när hon kommer in i boxen. Jag har tvättat hela hästen med hexocil enligt konstens alla regler men det gjorde ingen skillnad alls.

Den andra ponnyn hon går med är jättefin i pälsen så det verkar inte vara något som smittar. Kan det vara något hon är allergisk mot? Eller saknar något ämne? Hon går på bete dygnet runt.

Imorgon ska jag ringa förra ägaren och höra om hon har någon idé om vad det kan vara. Om hon inte vet något kommer jag ringa o rådgöra med veterinär på måndag, missade telefontiden idag.

Hon är pigg o välmående annars, men rätt så rund. Nu ikväll tänkte jag tvätta henne med eksemshampo som jag köpt så får jag se om det gör någon nytta.

Någon som har något tips?

Sv: Shettis med ful päls?

Utan att se henne så kan det vara allt från ohyra (loppor/löss), allergi, svamp(ringorm), kvalster eller eksem

Tack för svaret! Jag hade lite sebacil hemma så nu är hon minsann avlusad från topp till tå, den lilla stackaren.

Jag ringde o pratade med den förra ägaren och hon trodde att det berodde på att hästen satt vinterpäls redan och sedan blivit för varm, de kan tydligen få svamp av det. Men då borde ju hexocil tagit det kan man tycka. Jag har också börjat ge henne b vitamin från o med i kväll. Och imorgon ska jag tvätta henne med exemshampo tänkte jag.

En blank päls och frisk hud kommer inifrån. (Om den inte är uppenbart angripen av ohyra eller svamp.) Se över foderstaten, analysera grovfodret och tillsätt bara det som behövs.

Du skriver att hon är rund - menar du fet eller bukig? Framförallt ponnyer blir ofta runda om magen när de har proteinbrist, vilket också skulle kunna förklara pälsens glåmighet och att huden inte är helt kry. (Att den kliar.)

Tack för svaret! Jag hade lite sebacil hemma så nu är hon minsann avlusad från topp till tå, den lilla stackaren.

Jag ringde o pratade med den förra ägaren och hon trodde att det berodde på att hästen satt vinterpäls redan och sedan blivit för varm, de kan tydligen få svamp av det. Men då borde ju hexocil tagit det kan man tycka. Jag har också börjat ge henne b vitamin från o med i kväll. Och imorgon ska jag tvätta henne med exemshampo tänkte jag.

Sebacil ska ju sitta i och får inte tvättas bort. Om det skulle vara svamp så hade det varit bättre att prova med Vircon. Men nu får du ju vänta och se.

Min shettis är också trist i pälsen men han kliar sig inte mer än vanligt. Men han fäller och sätter tjockare päls nu med. Undrar om det har me det att göra? Han är liksom fet i päls och tagel. Schamponerade häromdagen med såpa men nu är han likadan.

Tänkte kanske att han saknar något i fodret eftersom han går på väldigt knapert bete (överviktig ponny).

Tänkte testa en foderstat bestående av mineraler, vitaminer specielt b-vitamin. Men vad ska man blanda ut det med tro? Betför innehåller socker, det blir han fet av. Havre tillåter honom att sortera ut mineralerna...

Tips? :D

Min shettis låter ganska lik din ponny på beskrivningen, hon kliar sig inte jättemycket men lite mer än att det skulle vara normalt.

kl

Foderstaten är bete och mineraler, inte jättemagert, men inte jättefrodigt heller. Lite för mycket för en shettis och ett russ som går där nu. Det är ju bara shettisen som är ful i pälsen, russet är jättefin. Jag tror inte det är proteinbrist Dingla har, hon är fläskig även på rygg och rumpa, absolut inte bara en stor buk.

Ärligt talat så tror jag egentligen inte att sebacilen kommer att hjälpa, jag tror inte hon har ohyra utan det är nog något annat. Men jag hoppas att b vitaminet kommer att hjälpa, känns som om det kan vara något sådant som är problemet.

Men blir han verkligen tjock av det lilla betforen du ger med mineraler? Jag har börjat ge min runda ponny uppblött lucern bara för att kunna blanda i b vitamin... det räcker med några dl.

Fetma är ju inte heller hälsosamt, så jag tror utan att ha sett hästen att problemet är hela hästens allmäntillstånd. Som sagt, det kommer inifrån, så motionera, fodra rätt och ge det tid. (Om nu inte veterinären hittar nåt annat, så be honom/henne ta ett blodprov för säkerhets skull.)

Jag vet inte om han blir tjockare av lite betfor, men finns det något annat bra lternativ så vore det bra o veta. :D

Jag använder betfor nu att muta i han nyttigheter han inte vill ha.

Oj blir dom feta av betfor? Det visste jag inte, mina shettisar får rejält med betfor varje dag, ihop med lusern o havre + hö o fortfarande lite bete, dom är inte feta. Dessutom rids dom sporadiskt, typ ett par gånger i månaden.

Ja du det vet jag faktiskt inte. Jag tänkte att socker gör oss feta så då kanske det gör en shettis (som blir fet av ingenting) fet.

Det var ingen jätteseriös fakta egentligen. Hästar kan få tandproblem av socker iallafall....

proteinbrist kan visa sig både som avmagring och som BUKIGHET med FETTDEPÅER..

sätt hästen på en foderstat du kan räkna på.. och låt huden vara i fred..

du skriver att du tvättat hela hästen med hexocil och sen med sebacil och nu du tänkte tvätta häststackarn ytterligare en gång med exemschampoo :crazy: det låter som att ponnyns hud är 100% avfettad.. :crazy:

b-vitaminen hjälper huden så bara du låter bli att tvätta nå mer så blir det nog bra..

undvik betfor, melass och spannmål då detta bidrar till att öka känsligheten i huden.. (detta är inte medicinskt bevisat men väldigt många hästägare har märkt att det stämmer när de ändrar foderstaten på sina hudkänsliga hästar, det är så att säga fakta som "alltid funnits")

Ja du det vet jag faktiskt inte. Jag tänkte att socker gör oss feta så då kanske det gör en shettis (som blir fet av ingenting) fet.

Det var ingen jätteseriös fakta egentligen. Hästar kan få tandproblem av socker iallafall....
välkommen till bukefalos, sprid inte oseriös fakta, du kommer att bli påminnd både en och femhundra gånger om du bara slafsar ut påhittade fakta..

En människa blir inte tjock av att äta en eller ett par sockerbit(ar) om dagen.
(Jämföras med den mängd man ger för att få i hästen mineraler. Inte behöver du ju ge flera kilo direkt.)

Är du ändå orolig så ge en skvätt lucern, eller mosa i det i ett äpple eller något.

Det är klart att hästar blir feta av socker men
Betfor innehåller inte mer socker än mkt annan hästmat, gräs tex.
Om du är rädd för sockret kan du hälla av vattnet. Det mesta av sockret finns i blötläggningsvattnet. Resten av energin finns i betfibrerna som är bra för hästens mage.

Menar du att det finns en koppling mellan betfor och hål i tänderna? Vad grundar du det på?

Senast ändrad:

Prova gärna PROB´s produkter, de brukar ha en bra inverkan på hud som inte mår riktigt bra. Mina hästar får ett vitamin och mineralfoder som heter Biopromin och de är jättefina i pälsen =)

Hoppas du får ordning på ponnyns hud/päls!

Oj så många svar jag fått! :) Några väldigt originella :angel:

Nä jag tänker inte ta in henne från betet och ställa henne ensam inne på uträknad foderstat, känns inte så shysst faktiskt.

Och jag lovar, fast hon är tvättad ett par gånger så är pälsen fortfarande extremt fet, går nästan inte att få in shampo i den.

Men probs produkter har jag läst om, kanske provar med det.

Jag tror fortfarande inte att hon har proteinbrist, men from igår så får hon några dl lusern, eftersom jag måste blanda vitaminerna i något. Så om hon skulle ha proteinbrist mot förmodan så borde det avhjälpa det hela. Hon är bra i magen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka