Shettis med diarré.

Enya

Trådstartare
Min shettis har nu haft diarré ett tag och trots borttagande av betfor har det inte blivit bättre. Finns det något jag kan göra? Han mår annars hur bra som helst och både äter och dricker normalt.

Sv: Shettis med diarré.

Är du säker på det är diarre då ? diarre är ju när presis allt kommer ut i flytande form..alltså inte ett uns till något sammanhängande i bajset.....dvs brunt vatten. Beskriv lite mera.

Hm.. Det är inte i fast form alls, rinner ut honom gör det ju, men det är inte precis likt vatten. Lite tjockare än vatten är det, ...som fullkornsvälling man ger till barn! Hoppas att du har barn =)!
Det är hemskt, för han blir alldeles kladdig på svansen och benen. Och så är han inte helt renlig utan kan lägga sig i det...
Vi har inte bytt hö nyligen och han får inget kraftfoder alls, bara lite mineraler i lite betfor, fast det får han inte ens nu.

Hästen jag rider är också jättedålig i magen. Han brukar va det men det har varit bra i början av hösten men då en ny omgång hö kom för några veckor sen blev han jättedålig igen. Men bara i magen...annars är han ju pigg! Jag misstänker att han inte gillar det nya höet och inte äter tillräckligt. För det finns alltid kvar en massa hö bland spånet i boxen....

HUr länge har han varit sådan??
Jag har problem med min, men det är sedan hennes trista barndom... (sjukdomar)...

Egentligen vet jag inte så noga eftersom det har kommit smygande, men i alla fall 2 veckor. Jag hoppas att det blir bättre nu när han inte får betfor. Har faktiskt fått en liten förbättring!!

Ta bort ALL kraft och ge bara hö.
Om det inte förbättras, skaffa en mjölksyreprodukt t.ex. Probimin.

Lycka till!

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Hej, hästar som ute i hagen äter fruset gräs i kan bli ruttna i magen.. det bästa är då att de först ätit hö på morron( vissa hästar föredrar att äta gammalt gräs före höet..)

Nåt som är bra oxå är att lägga ut halm i hagen oxå så att de själva kan äta lite torrt då o då när höet är slut .

Har man små dåliga hagar så äter ofta hästar all möjlig skit de annars skulle låta bli, pga av att inget finns o tugga på .Då är halm oxå superbra, man glömmer lätt att det är foder det med, dessutom kan man slösa med det i leran eftersom det iallafall här är rel billigt..

Jag vet inte hur gammal din shettis är men unghästar som byter tänder kan under en tid när tänderna släpper ha svårt o tugga o bli lite lösa i magen pga slarvigt tuggat foder.
Betfor som fryser kan oxå ge diarre,lätt oxå o ge en liten shettis för mkt betfor oxå!!
Vet hästar som inte tål betfor utan får div magproblem..

Sen kan man ju ta träckprov oxå för o utesluta parasiter??
men det troligaste är väl att hästen ätit nåt fruset.. den tiden på året nu!!

Äter han hösilage? Det är ofta boven i dramat. Annars skulle jag prova att göra som nån sa att ta bort all kraft ett tag och se om han blir bättre.

Koltabletter (finns på Apoteket) fungerar kanonbra mot lösa magar. Lycka till! :)

Han har inte fått betfor eller kraft på ett tag nu. Han går ute i ganska stora hagar med gräs kvar, får lite gräs inne på morgonen ( eller han har mer eller mindre fri tillgång till det och det är alltid kvar lite på morgonen ). Han får hö ute men vill hellre äta gräs. Han är ung och för tillfället lite gnagig så det kan nog vara tänderna, att jag inte tänkte på det!

Tack för alla tips!

Min 1½-åring har varit lös i magen till och från under lååång tid.
Nu verkar det som vi hittat problemet iallafall! SALTSTENEN!
Sen jag plockade bort den för en månad sen, så har han varit helt bra i magen. *peppar, peppar*
Han älskar att slicka på saltsten och fick i sig alldeles för mycket salt. Nu får han löst salt, tillsatt i maten, istället. :)

Är det en minishettis?Hingst?Samma sak hände min minihingst å han dog efter en vecka.
Försökte med allt, a-fil mm å veterinären visste inte heller hur illa det var så ring veterinär omedelbart om du inte gjort det.

Nora skrev:
Hästen jag rider är också jättedålig i magen. Han brukar va det men det har varit bra i början av hösten men då en ny omgång hö kom för några veckor sen blev han jättedålig igen. Men bara i magen...annars är han ju pigg! Jag misstänker att han inte gillar det nya höet och inte äter tillräckligt. För det finns alltid kvar en massa hö bland spånet i boxen....

Ljummet vatten i en hink i boxen fick vi också som förslag av veterinären. Nu har hästen jag tar hand om äntligen börjat bli bra igen men igår kom ett nytt lass med hö så vi får väl se hur det går...

ok.
Höet har vi som sagt haft sedan i början av september så det tror jag inte det är. Saltstenen går nog också bort eftersom han inte slickar så mycket på den. Att det skulle vara en dödlig sjukdom hoppas jag inte. I dag hittade jag några hästSKITAR i hans box, det är ju positivt tycker jag.
Glad blev jag eftersom det betyder att jag slipper tvätta svansen på honom!

Tack än en gång för alla tips! Jag har lagt in dem i mitt arkiv i hjärnan och kommer att plocka fram dem när jag behöver dem nästa gång!

Tråkigt med din häst!!!
Han är en vanlig shettis, men hingst.
Vad var det för fel på din?

Jag hoppas att det inte är något allvarligt, tror inte det eftersom det verkar som om han är på bättringsvägen nu. Hoppas jag i alla fall.

Hejsan! Kom bara tänka på att jag hade samma problem med min shettis för många år sen. Han fick nån medicin som inte hjälpte av vet.
Men sen kom vi på att han gnagde i sig en massa lågt gräs i hagen o fick med sig en del jord. Men tyckte att jag läste att du hade högre gräs i din hage.
Vi testa med "linfröolja" av linfrö som vi kokte upp o silade som faktiskt hjälpte. Han fick en del a-fil oxå. Men han har aldrig fått tillbaka det igen.

Hoppas din häst blir bättre!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
550
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka