Shettis maraton??

N

*NiraK*

Jag har funderingar på att börja köra marton med våran shettis på skoj (ej tävling)
Jag undrar om någn gör detta och vad ni har för utrustning/vagn. Posta gärna bilder.

//Karin

Sv: Shettis maraton??

Jag har både tränat och tävlat shettis i maraton och jag använde en vanlig rockard med svängel och hela kittet såklart :) Maratonvagnar blir oftast för tunga för de små liven så man tjänar ingen tid i hindrena (om man nu tänkt tävla). En vanlig bröstsele (inte "b*rjes-typen!) med en lös, bred brösta och komplett med baksele funkar super. Lycka till!

Lägger till bild:

http://static.apberget.se/images/p/g/23b/23b28fa8c09801680f69baad283a8da2_640_509.jpg

Förstår inte riktigt varför du ska köra det på låtsas :) Ta kontakt med en kunnig tränare eller tävlande kusk så kan du ju se hur man jobbar och tänker i just maratonmomentet.

Förstår inte riktigt varför du ska köra det på låtsas :) Ta kontakt med en kunnig tränare eller tävlande kusk så kan du ju se hur man jobbar och tänker i just maratonmomentet.

Inte alla som prompt måste tävla. Jag blir skakis bara jag tänker på tävlingar :crazy:

Jo, jag menar inte att man måste tävla, men man kan inte riktigt träna maratonkörning bara, maratonen är slitande och kräver att hästen har absolut gehör så det inte blir missförstånd. Egentligen är ju dressyren grunden i maratonen och att hästen kan galoppera på stället i princip. Inget man övar ute i skogen :)

Därför vill jag gärna rekommendera en tränare. så helheten kommer med.

Då är jag med!
Undrade också först om du menade att man måste tävla! Men att träna och göra det rätt är ju viktigt om man ska få ut något av det, och att det ska bli bra och till nytta för hästen.

Lotta

Jo, jag menar inte att man måste tävla, men man kan inte riktigt träna maratonkörning bara, maratonen är slitande och kräver att hästen har absolut gehör så det inte blir missförstånd. Egentligen är ju dressyren grunden i maratonen och att hästen kan galoppera på stället i princip. Inget man övar ute i skogen :)

Därför vill jag gärna rekommendera en tränare. så helheten kommer med.

Ok, då förstår jag hur du menar. Självklart är ju dressyren grunden. Men så är det ju med allt.
Lät lite som du menade att man måste tävla för att träna...

har någon en bra bild på en sulky med en svängel .har en utan o tänke bygga en med svängel men hittar ingen bra bila att gå efter .. mvh karin

Tips!
starta en ny tråd eller skriv in ordet svängel i sökfunktionen :) jag lovar att du får upp massor.

ett annat tips är att kolla på driveout.se och se på deras fina rockarder.
förresten:
Sulky tror jag inte du har, utan en rockard. Sulky är såna man tävlar trav med, och de tål bara travbaneunderlag.

Hittade ju några maratonbilder från mitt shettistävlande :)

Vår andra tävlingssäsong
17513cb9fbbf042e79f94d76a71b3afe_640_481.jpg

Början av sista säsongen (-05) Minns hur jäkla bra han var då..:love: det är roligt med maraton!! :D
991a7bc9d30599d8eba3e32e4eb4bd80_640_531.jpg

Åh vad roligt det ser ut!! Jag längtar tills i sommar när jag och min shettis ska till Villvattnet och prova maraton :D

Fler bilder vore roligt, så man får ännu mer inspiration!

Kul! Då får du ju prova brohindret där på första bilden i alla fall! Jag har ju massor med bilder någonstans men jag hittar dom inte här..

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: Mli
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
357
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
989
Senast: Kakis
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka