shetlandsponnyer på bete

S

susen87

Någon som har erfarenhet av att släppa shettis på bete? Om de har fått fång eller inte.. Har en shettis som jag snart ska släppa på bete och det jag är absolut mest orolig för är att han ska få fång :bump:
 
Vänj honom försiktigt vid gräset och se till att hålla igång honom under sommaren.

Nu har jag viserligen en shetlandshingst,men han gick på relativt krafkigt bete förra året och jag vande honom ordentligt och höll i gång honom nästan hela sommaren.

Lycka till!!

//Becka
 
en ska man kan tänka på är att inte släppa dem på för kraftigt gräs. det första, korta vårgräset är mkt kraftigt. det är bättre att släppa en fångbenägen häst på ett bete med långa strån (och då menar jag lååååånga) näringen i grässtrået är då med "utspätt" och hästen måste äta en större volym av gräset för att få i sig samma näring.
men prata med en veterinär om du är osäker :)
lycka till :banana:
 
Har aldrig haft problem med min shettis och bete. Han har fått förbeta ett par veckor och sen går han på samma bete som mitt vbl sto.

Däremot min kompis shettis, som aldrig varit sjuk, fick förra året fång, mitt i sommaren! Han hade oxå förbetat och sen gått på betet som alla andra där.

Det tycker jag känns skumt, när en 16-årig shettis, som aldrig haft fång, helt plötsligt får det-utan någon tillsynes anledning! Det är en märklig sjukdom.... :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 088
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 308
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
466
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
562
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp