Shampo och balsam till katten?

Fiffi1

Trådstartare
Vad använder ni när ni badar era katter, finns det speciella shampon till långhåriga katter?

Senast ändrad:
Sv: Shampo och balsam till katten?

Det finns en hel del kattschampon, av varierande kvalitet och prisklass. Vilket man ska använda beror på vilken typ av päls det är (mjuk och silkig, eller strävare, om den är lättovad, torr eller fet osv)
och vilken ambitiosnivå man lägger badet på. Ska katten "bara" bli ren, eller vill du ha en päls i utställningskondition?

Här är en sida om bad av perser, Lena som har gjort den är superduktig på pälsar: Creme Caramel's perser

Badar aldrig mina katter (innekatter). Provade med den gamle men kommer aldrig göra det igen, det var inte en så rolig upplevelse ;)

Helt seriöst.. Diskmedel! Tar bort fettet i pälsen på långhåriga kisar.. Låter märkligt men det görs på utställningskatter..

Ja, diskmedel används, men det är onödigt uttorkade om det inte är av speciella skäl, tex showpreparering. Diskmedelstvättade katter får dessutom ofta en inpackning i pälsen, och bra balsam.

Absolut super att använda Yes och andra tvivelaktiga medel då de sugs upp av kattens porer och rätt in i njurar och liknande!
Ska det badas ska det givetvis ske med medel som är anpassade till katter!
Har till och med hört talas om bad i lacknafta! Undrar bara vad vi sysslar med? Är det för vårt eget ego att katten ska gå så långt som möjligt på utställning eller??????
Personligen använder jag en blöt microfibertrasa veckan innan utställning och stryker mothårs på katten. Detta tar bort ev. löst damm i pälsen. Denna trasa i kombination med en mirakelkam gör susen på de flesta katter. Det har gått hysteri i preparering av katter!

Senast ändrad av en moderator:

Absolut super att använda Yes och andra tvivelaktiga medel då de sugs upp av kattens porer och rätt in i njurar och liknande!
Ska det badas ska det givetvis ske med medel som är anpassade till katter!
Har till och med hört talas om bad i lacknafta! Undrar bara vad vi sysslar med? Är det för vårt eget ego att katten ska gå så långt som möjligt på utställning eller??????

Tack för sidan!
Jag ska bara göra ren katten, tog hem en kattunge igår som är ca 14 v. Den föddes ute och de togs in för ca 2 v sedan, den är smutsig i pälsen. Mamman hade fött dem under altanen.
Det är en halvlånghårig katt och enligt förra ägarna så är det en blandning, mamman halvangora som flyttade in hos dem förra året så henne vet de inget om, pappan har 25% perser i sig men är korthårig med en väldigt mjuk päls.

Jag har en treårig halvangora sen förut som jag aldrig badat och en korthårig 5 mån. tjej, henne har jag heller aldrig badat. Men den nya (vet inte könet än, de trodde först att det var en hona men sen blev de osäker) är så lortig och tovig i pälsen. Ska avmaska den ikväll och har tänkt badat den när den blivit mer hemmastadd.

Tack för alla svar.
Åker och tittar på kattshampo i en djuraffär i helgen då. Såg en annons om en billig "klätterstam", har tänkt skicka efter en för 890kr men såg att dessa annonserade en för 499kr.

Gå till en djuraffär och be om ett milt shampo till din katt. Den behöver säkert badas och fräschas upp efter sina utestrapatser. Om badning för övrigt finns det flera trådar här på nätet att läsa. Önskar dig ALL lycka med dina kissar!

Läste igenom hemsidan som var riktigt bra och utförlig, men undra om jag verkligen kommer att lyckas. Katten kommer att få en chock, kommer väl aldrig att gå in i badrummet mer!!!!

Fast ibland måste man ju bada. Har den fet päls eller andra problem så räcker knappast en mikorfibertrasa, speciellt inte på långhår. Jag badar aldrig mina britter, inte ens före utställning. Men har man långhåriga katter kan det faktiskt behövas.

Fick t.o.m "utmärkt showcondition" på en bedömning, trots att det enda jag gjort är att klippa klorna och ha i lite anti-stat så inte domaren och katten får varsin hjärtattack av stötarna (brittpälsar är inte att leka med vintertid).

vi använder yes, det är något av det bästa vi prövat, annars får vi inte bort tex fetsvans , men jag har inte hört att njurarna tar stryk, vart har du hört det?

MissFideli skrev:
Fick t.o.m "utmärkt showcondition" på en bedömning, trots att det enda jag gjort är att klippa klorna och ha i lite anti-stat så inte domaren och katten får varsin hjärtattack av stötarna (brittpälsar är inte att leka med vintertid).

I vilken form finns anti-stat medlet? Spray? Oliver har jättestatisk päls just nu, det sprakar bra om oss när vi har kelstund, så vi skulle behöva något sådant.

Japp, spray. Tyvärr luktar den inte tårta, men hellre det under den korta tid det krisar än att ha en katt som kan lysa upp hela lägenheten.

Finns på välsorteradade djuraffärer, min kostade (tror jag) 150:- ca, är på 355 ml (räcker läääänge, köpt för 2 år sen och mer än hälften kvar) och heter Coat Gloss for Cats från Ring 5 (tror inte det finns så många fler märken).
Tyvärr brukar det inte vara så poppis att bli sprayad på, men spraya på händerna och dra över katten så brukar det gå bra.

Perfekt! Då ska jag leta efter det nästa gång jag är nere på stan.

Fick ett tips om fetsvans rengöring på förra utställningen , gissa om jag såg ut så här: :confused: :eek: :confused: MEN det fungerade.

Gör så här; Ta äkta majonnäs, smeta in redigt på fettfläcken, gnid in och låt sitta kvar, katten får själv slicka sig ren på ett par dagar och sedan är svansen så gott som ny.......

Och shampo till semilånghår rekomenderar jag minkolje shampo, finns i zoo affärer.
Lycka till!!!

Finns en dam som åker på utställningar och säljer kanon medel typ antistat och glans och allt vad det är.....
Tror det heter House of Anjou eller nåt sånt (företaget)
REKOMENDERAS

Sedan har vi uppfödaren Eva Porat även Sverak arbetare som säljer sin mirakelkam, så slipper du helt bada katten, hon har tydligen bara kammen, badar inte, kostar 250:- finns annons i Våra Katter.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
328
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
403
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
652
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama