Seven games.

Elisha

Trådstartare
Just nu ska min häst vila i några dagar och då tänkte jag prova att leka seven games. Jag brukar inte ha tid till det annars. Men nu har jag det.:) Något speciellt jag ska tänka på? Har hållt på lite med NH innan men bara en kort period men det verkar jätte intressant!:banana:

Sv: Seven games.

1:a leken är ju "vänskapsleken", vilken går ut på att du ska få röra din häst ÖVERALLT, UTAN att den tycker det är obehagligt! När den "kan" det, så kan man gå in lite på andra lekar.... ex. så tycker jag att "jojjoleken" är bra.... då du "tar" i grimskaftet ska hästen komma till dig..... när du sedan ger den löst lina, sa den backa. Om den inte backar direkt så börjar du "SVAJA" grimskaftet fram och tillbaka..... sedan kraftigare och kraftigre..... så fort hästen TÄNKER tanken: "Aha.... jag ska backa!" DÅ SLUTAR du svaja.... till slut kommer hästen att "förstå" att den ska backa när du gör ett visst "tecken"! I detta fall rör handen fram och tillbaka....

Om du inte förstod min SMARTA;) Förklaring får du gärna fråga igen, så ska jag försöka att svar utförligare:idea:

MVH Karin

Om du ska följe de 7 lekarna. Så ska du gör en lek i taget. Tills det är klart. Det finns också en tråd om de 7 lekarna. Kanske nåt att läsa det med. Har du nåt att följe efter (paper från internet)?

hej tänkte själv börja med den första av de sju lekarna imorron vi kan väl hålla kontakten om hur det går????

Jag har oxå tänkt att börja med seven games. Tänkte passa på nu när det är halt och det inte går att rida så mycket. Så vi kan väl hålla kontakte vi "nybörjare" och dela våra erfarenheter?!

Jag vill också vara med! Tänkte komma igång med 7 games lite mer ordentligt (har bara testat på min häst).

Lutta skrev:
Jag har oxå tänkt att börja med seven games. Tänkte passa på nu när det är halt och det inte går att rida så mycket. Så vi kan väl hålla kontakte vi "nybörjare" och dela våra erfarenheter?!

Du har visst tid även annars. :)

Första leken gör du när du tar av/på täcken, borstar, sadlar etc. Andra leken gör du varje gång du flyttar hästen. Tredje leken kan pyssla med till och från hagen, fjärde leken kan du köra i en halvminut innan du släpper hästen i hagen efter ridturen, femte leken kan du ta innan du sitter upp eller efter du ridit klart, sjätte och sjunde leken likaså.

Det tar ingen tid, du behöver inte jobba med det i en halvtimme åt gången. Träna från början på att lägga in det i din vardagshantering, för det är ändå där du ska tillämpa tankesättet.

:)

Hej hej!! Jag har hållt på mycket med några av seven games för på ridskolan jag går på håller de flesta av dom som bor där på med NH, men jag vet inte riktigt vad alla lekar heter och har för nummer... non som har lust att berätta för mej?? Jag har bara lärt mej hur man gör o fattar inte när folk snackar...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama