Seven Games - bra eller inte....??? (långt)

lillaana

Trådstartare
Jag har en undrar om "seven games"...
Jag är total nybörjare inom detta och har lite undringar.
Om dessa lekar nu går ut på att skapa ett fint förhållande mellan häst och ägare... hur kan det göra det genom t ex lek nr 1 där man ska ta på hästen överallt vare sig den vill eller inte - alltså mer eller mindre tvinga hästen att acceptera detta? Och sen göra samma sak med olika föremål? Om min häst tycker det är obehagligt och underkastar sig det för att jag kräver det skapar det väl inte något vidare förhållande....?
I lek nr 2 ska jag flytta hästen med tryck t ex mellan öronen för att få den att sänka huvudet. Min häst tycker det är väldigt jobbigt och slår sig lös allt hon kan. Ska jag fortfarande hålla på då tills hon inte orkar bråka mer eller?
Detta var bara exempel och jag frågar för att jag inte förstår detta alls... En lek ska ju vara roligt för båda parter - är detta det???
Min häst ser ut som hon ska till slakt när jag börjar ta på henne på hennes jobbiga ställen....
Jag menar inte på något sätt att skriva ner detta - jag är bara nyfiken på hur det är tänkt....
Förklara för mig ni som vet för jag vill verkligen veta! :smirk:

Sv: Seven Games - bra eller inte....??? (långt)

Det viktigaste med ledarskap är inte namnet (seven games etc) eller hur man utövar det. Det handlar om människan och att den måste vara en värdig ledare. En värdig ledare vill hästen följa, och det blir ett accepterat och etablerat ledarskap. Det är "påslaget" jämt - upp- som avsuttet - och inte förbehållet nh-övningar vid vissa klockslag.

Jag tror du måste fundera över din och hästens insats och roll, och inte utöva lösa bitar du sett på film eller i bok.

Om du eller din häst inte trivs med träningsmetoden föreslår jag att ni kanske utövar NH i annan disciplin och inte just PNH. Man kan ju även blanda det som funkar från olika discipliner osv.