Seven Games - bra eller inte....??? (långt)

lillaana

Trådstartare
Jag har en undrar om "seven games"...
Jag är total nybörjare inom detta och har lite undringar.
Om dessa lekar nu går ut på att skapa ett fint förhållande mellan häst och ägare... hur kan det göra det genom t ex lek nr 1 där man ska ta på hästen överallt vare sig den vill eller inte - alltså mer eller mindre tvinga hästen att acceptera detta? Och sen göra samma sak med olika föremål? Om min häst tycker det är obehagligt och underkastar sig det för att jag kräver det skapar det väl inte något vidare förhållande....?
I lek nr 2 ska jag flytta hästen med tryck t ex mellan öronen för att få den att sänka huvudet. Min häst tycker det är väldigt jobbigt och slår sig lös allt hon kan. Ska jag fortfarande hålla på då tills hon inte orkar bråka mer eller?
Detta var bara exempel och jag frågar för att jag inte förstår detta alls... En lek ska ju vara roligt för båda parter - är detta det???
Min häst ser ut som hon ska till slakt när jag börjar ta på henne på hennes jobbiga ställen....
Jag menar inte på något sätt att skriva ner detta - jag är bara nyfiken på hur det är tänkt....
Förklara för mig ni som vet för jag vill verkligen veta! :smirk:

Sv: Seven Games - bra eller inte....??? (långt)

Det viktigaste med ledarskap är inte namnet (seven games etc) eller hur man utövar det. Det handlar om människan och att den måste vara en värdig ledare. En värdig ledare vill hästen följa, och det blir ett accepterat och etablerat ledarskap. Det är "påslaget" jämt - upp- som avsuttet - och inte förbehållet nh-övningar vid vissa klockslag.

Jag tror du måste fundera över din och hästens insats och roll, och inte utöva lösa bitar du sett på film eller i bok.

Om du eller din häst inte trivs med träningsmetoden föreslår jag att ni kanske utövar NH i annan disciplin och inte just PNH. Man kan ju även blanda det som funkar från olika discipliner osv.

Men iaf, var kanske inte det som var din fråga. Jag anser att det funkar. Hästen kan tycka det är obehagligt i början såklart, men själva grejen med Lek 1 är att hästen ska ha tillit till dig. Om hästen blir rätt eller tycker det är obehagligt när du ska ta på den överallt har den antagligen inte hundra procent tillit till dig. Det är det man visar med just denna leken att den ska kunna lite på mig och även tillåtas beröring överallt.
Lek nr 2 kan vara jobbigt men funkar det inte så börja om med lek nr 1 tills allt sitter där och hästen inte blir nervös. Då är det enklare att gå vidare. Om det sen absolut visar sig vara helt lönlöst så kanske just denna metod inte är så lämplig för just er :)! Alla trivs inte med samma saker :)!

Ska till slut tillägga att jag absolut inte är någon expert så någon annan mer erfaren kanske har bättre förklaringar än jag :)!
Lycka till!

AHA - tillit är ordet! Tack!
Gärna fler åsikter!!!

Jag fick lära mig att man ska "fråga" hästen om man får klappa den överallt. Säger den nej så svarar man okej, inte nu men kanske sen? Och testar igen. Till slut blir det inte så farligt, utan hästen kanske rent av tycker det är skönt!
Flytta för tryck gör man också stegvis, reagerar hästen kraftigt behövs inte så mycket tryck. Jag hade en unghäst som hatade att jag bad henne sänka huvudet. När hon väl litade på mig körde hon ner huvudet lätt som en plätt.

Man måste låta det ta tid. Det tar tid att skapa ett förtroende, tid och tålamod. Dessutom måste man vara säker på sig själv och på vad man gör. Man får hitta sin egen stil och inte vara för bokstavstroende ;) Jag är ingen hängiven PNH-are, men det fungerade perfekt på unghästen. Däremot har jag problem med Figgo, men så är han en helt annan typ av häst. En häst med åsnehjärna och blyben... Om någon har tips på hur man motiverar och aktiverar en ridbanehatare på ridbanan så är jag tacksam.

Man ska absolut inte tvinga hästen att bli tagen på! Det är INTE Seven games.
Man ska med Advance and retreat visa hästen att det inte är någon fara när jag närmar mig dessa ställen, och att jag visar respekt för att hästen säger att det är obehagligt. När hästen inser att jag förstår att hästen är rädd om vissa ställen, så kommer den tillslut slappna av. En häst med stor integritet kanske man får stå och massera ryggen på hur länge som helst innan man kan få lov att ta på mer privata områden.

Jag fick lära mig att man ska "fråga" hästen om man får klappa den överallt. Säger den nej så svarar man okej, inte nu men kanske sen? Och testar igen. Till slut blir det inte så farligt, utan hästen kanske rent av tycker det är skönt!
Flytta för tryck gör man också stegvis, reagerar hästen kraftigt behövs inte så mycket tryck. Jag hade en unghäst som hatade att jag bad henne sänka huvudet. När hon väl litade på mig körde hon ner huvudet lätt som en plätt.

Man måste låta det ta tid. Det tar tid att skapa ett förtroende, tid och tålamod. Dessutom måste man vara säker på sig själv och på vad man gör. Man får hitta sin egen stil och inte vara för bokstavstroende ;) Jag är ingen hängiven PNH-are, men det fungerade perfekt på unghästen. Däremot har jag problem med Figgo, men så är han en helt annan typ av häst. En häst med åsnehjärna och blyben... Om någon har tips på hur man motiverar och aktiverar en ridbanehatare på ridbanan så är jag tacksam.

:bow::bow:

Precis!
Och jag tror inte att man ska gå vidare alls med lek 2 förrän hästen är helt trygg med lek 1. Om hästen inte är säker på om man tänker äta upp den, så vill den ju såklart för allt i världen inte sänka huvudet när man tar den i nacken... känns ju säkert väldigt rovdjurslikt.

Detta är himla intressant - jag vill gärna höra från fler som har koll på detta!
Tack för era synpunkter!!!:bow:

Som hängiven PNH:are tycker jag naturligtvis att 7 lekarna är bra och så här uppfattar jag de två första lekarna (efter vad jag har lärt mig):

Friendly game - lek nummer 1 använder man sig av en metod som kallas approach and retreat - alltså anvancera och backa tillbaka. Det är också viktigt med en rytm i smekningarna. Kan vara så illa att man får börja att bara klappa med sticken under en tid för att hålla sig i säkerhet. Jag har själv jobbat med en häst som man absolut inte fick ta på juvern. Det tog lååång tid att få bort men sen tyckte hon till och med om att bli kliad just där.
Man tar inte på hästen överallt oavsett om man får eller inte. (säkerheten är alltid viktig och framförallt i början) Man bygger upp ett förtroende och får med tiden ta på den där man inte fick tidigare typ. Kanske inte går att fixa på en dag!

Porkypine game - lek nummer 2 är ju en lek där hästarna har en nedärvd reflex - att gå emot trycket - här gäller det att ge efter för tryck. Lika där att det tar en tid att lära. Kanske ska börja med att hästen accepterar att du håller din hand där och är lugn och inte tycker det är obehagligt. (alltså tillbaka på ruta 1) När man lär hästen detta är det viktigt med friendly game innan och efter på just den delen man tänker flytta. Timingen - att ge eftergift - så fort hästen nästan bara "försöker" är också viktigt så hästen förstår vad du frågar efter.

Till Sthu:För att aktivera eller få en "ridbanehatare" motiverad - kolla Horsenality - kanske din häst är Left brain introvert - introvert vänster hjärnad - då krävas att du är lite rolig också =) alltså hitta på något, motivera, - använd omvänd psykologi eller belöningar (godis, gräs, kli, vila etc.) - skitsvårt !!! vi har några sånna och man känner sig väldigt tråkig...... Fantasin tar slut... Man får köra kortare pass med nya roliga uppgifter och grejor!

På PNH:s huvudhemsida finns "solve My problem" där finns lite tips på problemlösning. Bra hemstudiematerial finns också som du kanske kan låna av någon PNH-nörd om du inte har möjlighet att gå på någon träning för att lära.

Mycket av detta kanske redan var nämnt på ett ungefär.

Det kanske hjälper om du inte ser det som 7 "lekar". :)

Games kan ha en hel hoper olika betydelser, beroende på sammanhang i text etc.
Tyvärr har man översatt PP:s games till lekar, när man kanske hellre borde se det som 7 delar eller steg. Mycket av övningar etc kan förvisso ha lekfullhet i sig, men till större del tycker jag inte att lekar är rätt beteckning.
Vilket du också upptäckt! ;)

Ang:s inlägg hjälper dig på rätt spår. NH är i första hand inget man gör, utan något man är.

LIA

Det går upp nya ljus varenda dag här minsann för ni är så himla bra på att förklara! :bow:
Min häst tycker inte att det är ett problem att bli borstad precis överallt men jag "får" inte ta henne bak mot juvren under magen med handen utan att hon blir orolig (snäll forftarande men lite stressad). Borsten funkar men inte handen. Skumt...:confused:
Vi får väl ta tid på oss - har inte nån brådska alls.
Jag tycker detta är himla intressant och det får bli ett litet "projektarbete" att jobba oss igenom stegen.
Pållen har ett trist liv just nu (har stått i 2 månader pga hovledsinflammation) och behöver få göra nåt annat än att bara stå i boxvila. Vi kör lite klickerträning också så hon ska få använda huvudet när hon nu inte får använda kroppen...

Efter tre dagar så blir hon inte orolig och stressad när jag tar henne under magen med handen! Idag stod hon helt lugnt.
Känns skönt - då kanske jag gör nånting rätt i alla fall!!! :confused::p
Jag har börjat varje dag med att stryka över hela henne med mjuka händer och det tycker hon är skönt, innan jag tagit henne under magen utan krav på att hon ska gilla det utan i hennes takt.

Senast ändrad:

Lekarna handlar inte om tvång, det handlar om tillit och att hästen "lär" sig att man tex. rör vid den på olika ställen.
Det är ju nödvändigt att kunna göra det i vetrinärt syfte tex.

Jag tycker de sju lekarna är bra. Man har roligt med sin häst och man skapar ett förtroende mellan häst-människa.
Det är också bra för det hästen lär sig på marken kan man ta med sig upp på hästryggen sedan, tex. sidoförande rörelser m.m.

Kanon! Det finns inget roligare än när man märker att det går åt rätt håll!

Jag har en undrar om "seven games"...
Jag är total nybörjare inom detta och har lite undringar.
Om dessa lekar nu går ut på att skapa ett fint förhållande mellan häst och ägare... hur kan det göra det genom t ex lek nr 1 där man ska ta på hästen överallt vare sig den vill eller inte - alltså mer eller mindre tvinga hästen att acceptera detta? Och sen göra samma sak med olika föremål? Om min häst tycker det är obehagligt och underkastar sig det för att jag kräver det skapar det väl inte något vidare förhållande....?

Alltså, antingen är det jag som missuppfattat totalt eller så - ja... jag vet inte, jag tvingar aldrig hästen till saker den uppenbarligen inte är redo för. Visst att jag ska bevisa att han int behöver va rädd men alltså, det finns ju gränser? Ja lägger ju inte på en pressenning på honom om han är rädd för en plastpåse till exempel :crazy: Kanske int va så du menade men alltså...
Sen är det väl inte föremålen som gör det heller, om hästen har tillit till dej spelar det ingen roll om du kastar dunkar runt omkring honom då blir han inte rädd så länge du inte är det.

Men ett tips, använd lekarna i vardagen. Flytta undan för tryck till exempel, kan ni göra vid rykten. Jojo kan ni göra i stallgången... eller vid grinden.... Jag står nästan aldrig och "leker" lekerna utan jag använder dom i vardagen, sen kan jag ju få för mej att busa lite om vi är i ridhuset :D slänga lite stora sockerbitar över sargen och busa runt, man ska nog int se det som ett träningspass, utan mer som redskap ni kan använda er av i vardagen - så ser jag det iallafall.

Lycka till!

Vet du vad det allra bästa med all hästhantering är?
Det är att man själv kan handplocka den hanteringsform som man tycker är bra och avstå det man inte gillar.

Pirellis lekar kan vara en bra grund att stå på och man kan få lite inspiration. Men det finns inget som säger att man MÅSTE följa dem till punkt o pricka.
Se dem som en fingervisning.
Gör det du och hästen tycker är roligt.
Det är A och O för all hantering och det är det som är nyckeln till all framgång.
Ha roligt och se till att din häst har lika skoj! :bow:

Ha roligt och se till att din häst har lika skoj! :bow:

Men de där lekarna är väl inte till för att ha roligt utan för att "uppfostra" hästen om jag fattat det hela rätt?

Men de där lekarna är väl inte till för att ha roligt utan för att "uppfostra" hästen om jag fattat det hela rätt?

Ja, men man kommer inte långt i sin uppfostran om inte hästen tycker det är kul.
Då skiter det sig redan i starten om man säger så..;)

Hur ska man kunna få sin häst att ens göra NÅT av det man ber den om ifall den inte är motiverad att VILJA göra det?

Uppfostra skulle jag inte kalla det. Snarare att man kommer överrens om ett signalsystem som båda fattar. Och att hästen känner sig trygg när det vet vad människan menar med olika saker.
Och det är lättare att komma överrens om man har kul samtidigt, uppfostra låter som tjat och tvång, med det tror jag inte man kommer långt med någon häst...

Nej fast övningarna verkar ju gå ut på att hästen ska ge efter och visa att den underkastar sej Man kan kalla det skoj om man vill, för människan, men det är ju frågan om att hästen ska visa att den står lägre i rang, eller hur? Eller vad är de annars till för? Man brukar se här att folk som har problem med ledarskap får tipset att jobba med de där "lekarna". Game betyder ju spel om man ska vara noga, ett spel för att fastställa rangordning.

Svaret är även till ika77.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 445
Senast: Silver Girl
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 014
Senast: Efwa
·
Hästhantering Har en rätt så stark häst här hemma, som vid tryck av grimma/grimskaft dra iväg åt motsatt håll. Kan ta ett exempel. Reagerar han på...
2
Svar
24
· Visningar
4 814

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka