Sertralin, någon med erfarenhet?

SoffiProppi

Trådstartare
Min läkare vill skriva ut Sertralin till mig men jag bad om lite betänketid först då jag vill veta lite om vad jag ger mig in på. Har googlat en del men blir bara mer förvirrad, vissa säger att den är guld, andra säger att det är rävgift.

Har någon här inne erfarenhet av Sertralin? Har hört att biverkningarna är ganska kraftiga, speciellt i början, hur upplevde ni det? Hur gick det att sluta med medicinen? Hamnar man på ruta ett igen? Hur upplevde ni utsättningstiden? Skulle ni tagit medicinen igen om behöver skulle uppstå?

Många frågor, men är tacksam för alla svar jag kan tänkas få :)

Jag tyckte den var bra, nu var det inte rätt medicin för mig ändå i slutändan. Var lite snurrig de första dagarna (balansen). Åt den i två år kanske?

Min läkare vill skriva ut Sertralin till mig men jag bad om lite betänketid först då jag vill veta lite om vad jag ger mig in på. Har googlat en del men blir bara mer förvirrad, vissa säger att den är guld, andra säger att det är rävgift.

Har någon här inne erfarenhet av Sertralin? Har hört att biverkningarna är ganska kraftiga, speciellt i början, hur upplevde ni det? Hur gick det att sluta med medicinen? Hamnar man på ruta ett igen? Hur upplevde ni utsättningstiden? Skulle ni tagit medicinen igen om behöver skulle uppstå?

Nu äter jag inte just sertralin, men gemensamt för alla anti-depp mediciner är att googlar man dem får man läsa massa olika upplevelser. Jag tar cymbalta, många skrev om hur det borde förbjudas, var djävulens gift mm och sen får några få så verkade det fungera bra. Jag kanske inte tycker den gör någon större skillnad, men har inte heller haft några extrema biverkningar när jag sattes in. Yrsel, plötsligt illamående (vilket jag är van vid ändå, magkattar som bråkar i många år så :P ) samt åksjuka. Men inget som inte gick att överleva.
Min mamma tar sertralin och trivs mycket bra på lägsta dosen, när hon försökte öka så började hon bara gråta okontrollerat så hon gick tillbaka på den låga dosen igen och mår bättre än på länge, är tillbaka på arbete efter många år som sjukskriven :)

Tror ju inte anti-depp är lösningen, men kanske bra för tillfället medan man går i terapi eller kbt t ex. för att jämna ut känslorna lite. Jag brottas med mycket ångest och orkeslöshet, det har dock inte blivit någon ändring, första två/tre veckorna hade jag lite mer handlingskraft men nu är jag tillbaka i samma slöa bana där allt känns trist och värdelöst och jag bara tröstäter. Får se vad läkaren säger när jag väl får tag på denna :P men ångrar inte att jag försökte, kanske behöver jag bara höja dosen. Vem vet :)

Jag äter Sertralin för andra gången och är nöjd. Första gången tog jag den under ett år kanske och slutade sen tvärt (vilket man inte ska göra) men det gick bra. Gick väl fem år kanske innan jag fick det utskrivet igen och nu har jag ätit det i 1 ½ år. Jag är nöjd och känner inte av några biverkningar. Äter lägsta dosen tror jag (50 mg) och klarar mig bra på det.
Den första veckan när jag började med dem nu senast måste jag väldigt dåligt. Yr, krypningar och ryckningar i kroppen, mer ångest osv. Vanliga insättningssymptom tror jag. Men efter det har allt funkat finfint! :up:

Jag har ätit sertralin i 3 år nu och äter 100 mg för tillfället. åt 50 mg länge, tyckte inte det gav effekt längre efter något år och åt då cipralex en kort period men övergick sen på sertralin igen men med ökad dos. Jag minns faktiskt inte att jag hade några insättningssymptom alls, lite illamående kanske men aldrig så det blev speciellt jobbigt. Min ångest blev inte värre när jag började med dem. Jag minns att jag kände det som att jag blev lugnare. Jag hade mycket panikångest då och tabletterna gjorde att jag fick en jämnare nivå, inte så djupa dalar. Jag har inte märkt några viktändringar som är kopplade till tabletterna, minns att jag var orolig för det då. Jag har inte heller några problem med att dricka alkohol på dem men det är väldigt individuellt, vissa klarar det inte alls, så ta det försiktigt om du ska dricka. Första gångerna minns jag att jag kände mig betydligt mer lättpåverkad men det kan nog varit lite placebo också.

Jag är överlag "nöjd" med sertralin och ångrar inte att jag började med dem. Nu funderar jag på att trappa ner och försöka sluta, mest för att jag inte vill äta medicin som jag kanske inte behöver, men jag skulle inte tveka att börja igen om behovet skulle uppstå.

Jag åt sertralin under en period. Gav det verkligen en chans och mixtrade med doser (tillsammans med min läkare givetvis) i över ett år innan vi kom fram till att det var bättre att prova något annat. I samma veva kom läkaren fram till att jag inte var deprimerad utan bipolär. Sertralin är inte så bra att behandla med då, så det var inte konstigt att jag mådde sämre under medicineringen.

Jag är dessutom väldigt biverkningskänslig (kan inte ta en vanlig alvedon utan att få väldigt ont i magen till exempel), så egentligen är jag väl inte rätt person att svara i tråden.
Kommer ihåg att jag blev väldigt yr. Om jag delade upp dosen på minst fyra á 25 mg gick det bättre, men det var ju lite mekigt att alltid ha med sig mediciner. Jag gick runt och kände mig mer eller mindre salongsberusad i några veckors tid. Jag blev väldigt skakig och kunde inte koncentrera mig.
På en högre dos fick jag munsår, mina eksem blev värre (dock svårt att säga om det var årstiden, stress i skolan eller medicinen som gjorde det) och "zonade ut" väldigt mycket. Jag brydde mig inte om vad som hände runt om mig helt enkelt.
Slutade med sertralin för ett par år sen, fick lamotrigin istället. Men upplevde nästan lika mycket biverkningar av den så sen en tid tillbaka är jag medicin-fri. Har fortfarande problem med koncentrationen, vilket är fruktansvärt jobbigt. Jag är van vid att kunna läsa ut böcker som tex Brott och straff på några kvällar, nu kan jag knappt ta mig igenom en vanlig tidning.. Vet inte om koncentrationsproblemen är sjukdomsrelaterade eller om det är något som hänger kvar sen medicinen, jobbigt är det i vilket fall.

En nära vän till mig har också ätit sertralin ett par år. Hon mår så otroligt mycket bättre sen hon började med det! Enda biverkningen hon upplever är att det är svårare att bli våt (alltså inte kåt, bara våt. huvudet vill men inte kroppen). Men det går att lösa och hon mår som sagt bättre än på mycket mycket länge så hon skulle förmodligen säga att det är värt det :)

Hej!

Jag "går på" Sertralin och kommer göra så till September åtminstone. Jag blev jättetrött, yrslig och allmänt sänkt när jag började ta dom. Det gick över på ca 3 veckor och nu märker jag inte av nånting utom att jag är torrare i munnen ibland när jag vaknar. För mig gjorde dom underverk! Från att ha gråtit för ingenting och fått panikattacker för minsta lilla är jag nu mycket lugnare och ältar mycket mindre. Jag kan tom komma på mig själv med att vara riktigt glad. Självklart kan jag bli ledsen ibland, men inte som innan.

Jag hoppas att utsättningen blir som invänjningen, då har det definitivt varit värt det. Nu har jag hopp inför framtiden och en hjärna som hänger med och fokuserar. Jag kan lära mig nya saker och känner mig mindre osäker. För mig är dom lyckopiller som inte tar bort negativa känslor, bara mildrar dom och gör dom hanterbara.

Tyvärr kan man ju inte veta hur man reagerar förrän man testar. Funkar det inte finns det andra mediciner man kan ta som är liknande men inte helt samma.

/Lavinia

Hur gick det att sluta med medicinen? Hamnar man på ruta ett igen? Hur upplevde ni utsättningstiden?

Jag har inte själv ätit medicinen, och jag vet inte vad de exakta siffrorna är för återfall i depressiva symtom efter avslutad läkemedelsbhenalding (om det nu är depression det skrivs ut för? I dagsläget så skrivs ju anti-depp ut ganska rikligt till en mängd olika besvär) men generellt är det så att återfallsrisken är högre vid medicinsk än psykologisk behandling.

Jag har ätit sertralin i två år till sommaren och jag tycker den har fungerat bra, har tidigare ätit två andra anti-depp varav den ena man VERKLIGEN kan kalla rävgift.. men sertralin är ju en ganska "snäll" anti-depp. Fick byta till den då vi började planera att skaffa barn och den är helt ofarlig för barnet, vilket inte många andra är, dock behöver jag trappa ner nu innan förlossningen bara för att bebisen inte ska få "utsättningssymptom".
Kan inte komma ihåg att jag blev konstig på ngt sätt när den sattes in, mår väldigt bra på den och sover mycket bättre (!), har tillochmed kunnat sluta ta sömntabletter som jag ätit varje kväll innan, sen jag började med dom.
Utsättning vet jag ju inte än, men kan återkomma i sommar om det ;)

Tog Sertralin i 1,5-2 år. Inga biverkningar. Fungerade bra. Föll inte tillbaka till ruta 1 när jag slutade. Lite jobbiga fysiska utsättningssymptom såsom yrsel, huvudvärk etc. Utsättningstid för mig var ca 2-4 veckor, minns inte riktigt. Skulle absolut ta igen om jag behövde:)

Jag har ätit sertralin/zoloft i säkert 10 år, för mig har de funkat utmärkt!

Inga insättningsproblem, inga biverkningar, inga problem med varesig alkohol eller sexliv. Har dessutom haft de under snart 2 graviditeter och amning utan problem.

Däremot hade jag Efexor innan, där snackar vi rävgift! Räckte med att jag var en timme sen med att ta tabletten så mådde jag skitdåligt, yr och illamående.

Sertralin känns mycket mildare överhuvudtaget, sen kan ju som sagt alla reagera olika, det är ju det man inte vet...

Jag orkade inte med invänjningsfasen och avslutade på egen hand. Kunde inte sova alls och hade panikattacker som inte var särskilt roliga. Fick atarax för att lösa sovproblemet och då kunde jag sova ännu mindre, för munnen blev torr som en öken. :grin:

Har ätit det i drygt en månad. När jag började blev jag lite dålig i magen och mina symtom blev lite värre ett i ca 14 dagar. Sen blev det lite bättre och det har successivt blivit något bättre men är långt ifrån bra. Drömmer mkt av dem men de stör mig inte så mkt. Igår var jag på återbesök hos läkaren och hon skulle kolla upp om vi skulle höja dosen eller byta. Hon ville också att jag skulle gå och prata med terapeut, vilket jag inte är så sugen på men har bestämt mig för att pröva och fick tid redan på måndag. Jag upplever att Sertralin har haft viss effekt och vill nog helst testa att höja dosen, äter 50 mg nu, innan jag byter. Har aldrig ätit antidepressiva förut så har inget att jämföra med men har haft depressioner sedan högstadiet som jag inte klarat att söka hjälp för. Har som sagt inte märkt några större biverkningar och jag tror att det är väldigt individuellt hur man påverkas och även om man blir hjälpt eller inte utan man får testa. Jag är glad att jag testat och sen får vi se hur vi går vidare, för mig är det ett stort steg och en vinst i sig att jag klarat att söka hjälp och är glad att jag hamnade hos just denna läkare som gett ett helt annat intryck än de jag träffat förut.

Jag har tagit sertralin i 10 år nu, tar för tillfället 150 mg.
Kommer ihåg att jag de första veckorna fick en svacka då jag mådde ännu sämre. I början tyckte jag också att det kändes som att jag fått en mur runt mig som gjorde att jag inte kunde känna känslor på riktigt. Helt enkelt effekten som mildrar att jag inte mår dåligt.
Annars tänker jag inte på den. De senaste två åren kan jag få biverkningar om jag missar den en dag. Jag blir då yr och det känns som att jag får elstötar i huvud & kropp och att hjärnan "inte hänger med" då jag vrider huvudet. Tillslut fick jag detta även om jag kom ihåg medicinen så man höjde dosen och det slutade.
Jag har svårt att säga hur medicinen påverkar mig idag eftersom jag "alltid" tagit den och även tar andra mediciner.

Jag har tagit Sertralin mot depression och ångest i ett års tid nu, är uppe i 150 mg sedan några månader tillbaka. Jag upplever att den tar udden av ångesten och gör det lite lättare att ta sig upp ur svackorna. Jag orkar med terapin vilket jag inte gjorde innan medicineringen.

Några besvärliga biverkningar har jag inte varit med om, förutom viktuppgång (och yrsel och "brain zaps", men bara när jag råkar glömma en dag eller så).

Jag äter också sertralin och har gjort i snart 5 år. För mig funkar det överlag bra och jag är glad att jag började med dem eftersom min livskvalitet är avsevärt mycket bättre. Det har tagit udden av mina värsta dippar och jag upplever att det därmed är ett stabilare liv. Att jag dessutom orkar att gå i terapi och kan ta till mig den hjälpen tror jag också beror på att jag är lugnare inombords nu.

När jag började med sertralinet så hade jag inga direkta biverkningar, men det kan lika gärna berott på att jag redan åt andra antidepp som jag fick gräsliga biverkningar av (därför jag bytte), så jag märkte kanske inte av det alternativt att det var så obetydliga i jämförelse med tidigare biverkningar att jag struntade i dem.

Jag tycker mig också märka att de fungerande genom att jag blir sämre/känsligare när jag glömmer tabletterna någon dag och reagerar på struntsaker som jag inte brydde mig om dagen innan..

Mina största problem med medicineringen är att jag gått upp i vikt, vilket troligtvis inte bara beror på medicinen men jag tror inte att den är utan skuld heller. Dessutom klarar jag inte av sertralin tillverkad av Teva eftersom de tabletterna är omöjliga för mig att svälja. Så jag brukar få be om en annan tillverkare bara och så löser sig det problemet :)

Jag orkade inte med invänjningsfasen och avslutade på egen hand. Kunde inte sova alls och hade panikattacker som inte var särskilt roliga. Fick atarax för att lösa sovproblemet och då kunde jag sova ännu mindre, för munnen blev torr som en öken. :grin:

Atarax har jag också fått för sömnproblem, fick samma reaktion som dig och sov verkligen ingenting :D

Atarax är ingen sömnmedicin, det är lugnande. Du måste va trött och gå och lägga dig om de ska få effekt och ge dig lite extra hjälp att somna.
Jag åt under en period i livet 300mg atarax om dagen för att "hålla mig i skinnet" inte sov jag dygnet runt för det ;)

Sertralin har jag ätit i perioder, jag tycker de har gett bra effekt i början men efter kanske 5-6 månader upplever jag att jag inte får någon effekt även fast läkaren ökat dosen.
Min sambo har ätit sertralin nu i flera år och tycker de är kanonbra!

Äter Sertralin sedan snart två år tillbaka, har provat 3-4 andra antideppressiva innan dess. Är nöjd med Sertralin, framför allt för att det är de enda som jag knappt märker biverkningar av alls och såklart för att jag mår lite bättre. Mår visserligen rätt kasst i alla fall, men en klar förbättring från utan.
Enda jag hittat som hjälper i längden för mig (de andra har antingen gett mig för mycket biverkningar eller inte hjälpt alls).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 536
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har tagit kontakt med sjukvården eftersom jag har upplevt att min ångest har ökat senaste åren. Men ångesten kommer även ökade...
Svar
14
· Visningar
3 267
Senast: Vallmo
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
13 893
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur