Seriösa företag

anyhow

Trådstartare
Ja vad vill ni se för kvalitéer hos ett företag, speciellt inom hästnäringen. Vad är viktigast för er när ni lämnar bort er häst? Hur har ni tänkt med era egna företag?

:)
 
Sv: Seriösa företag

Att man kan lita på vad man får och att man får information från stallägaren. Beror ju lite på vad det gäller men i form av uppstallning så tycker jag att det är alltför vanligt att stallet har vissa rutiner som att hästarna ska ut en viss tid men att man sen upptäcker att de kommer ut 1-3 timmar för sent ibland.

Som hästägare så har jag i alla fall verkligen uppskattat de stall där man kunnat lita på att foderstaten följs till punkt och pricka, rutinerna följs etc. Att man kommer till stallet och får veta om hästarna av en specifik anledning kommit ut lite senare än vanligt eller om någon har visat tecken på att vara sjuk. Har varit med om stall där hästarna varit ute på rymmen och visserligen blivit infångade men som hästägare har man inte blivit informerad först ett par dagar senare. Eller där en häst varit sjuk i två dagar innan det skrivs upp på tavlan i stallet.

Om jag skulle lämna iväg min häst för utbildning så skulle jag uppskatta noggrann information om hur hästen faktiskt arbetats och av vem. Vet folk som lämnat iväg sina hästar och i efterhand fått veta att det mest varit stallpraktikanterna som ridit deras häst. Det skulle inte jag bli glad över om jag betalade för att den skulle bli utbildad. (ok om stallpraktikanter eller liknande rider hästen på mellandagarna då den ska ridas ut eller bara småjoggas lite men då vill jag veta sånt innan)

sen för mig är det viktigt att företaget sköter sin ekonomi.
 
Sv: Seriösa företag

Hej!

Pålitlighet och kunskap.

Jag skickade bort min häst i vintras för konvalescens och letade efter precis rätt stall. Hade turen att hitta ett ställe där min fröken kunde stå i en box i lösdriften och därmed alltid ha sällskap och frisk luft, även om hon fick boxvila. Eftersom hon då var lösdriftshäst och van att vara ute och alltid i sällskap med andra hästar kändes det som viktigt att inte ändra för mycket i hennes liv. Tjejen som hade stallet är utbildad sjuksköterska och kan således sårvård och sjukdomar. Hon avlade på sina hästar och verkade mån om hästarna- sånt är för mig jätteviktigt! Min pålla blev som en i deras familj och trivdes kanonbra!

Flexibilitet är också viktigt och på något sätt rättvisa och lika behandlande av alla- det gäller framför allt när jag stallar upp min fröken. Precis som det är viktigt att sagda tider följs (om hästarna ska ha lunch vid 12 planerar jag att komma så häst hunnit äta, får de då lunch kl.14 får jag ändå vänta på häst..).

Jag går ganska mycket på känsla och vet att jag valt bort vissa mycket seriösa stall då känslan jag fått av folket där har varit lite väl "uppnäsa". Så, stall där olika idéer och arbetssätt är tillåtna är ett måste för mig.

/Lavinia
 
Sv: Seriösa företag

Jag tycker att kommunikation är superviktigt, att man får reda på om det hänt någonting osv.

anser ni att kunskap behöver finnas på papper eller får ni en känsla av om personen/företaget i sig kan sin sak?

Håller med dig Ottilia om att man vill veta vem som gör vad med ens häst om man lämnar bort den, speciellt när man förväntar sig att få den utbildad av en viss person.

Tidsschema är bra om det hålls, sen är det klart att det kan skita sig ibland och det får man väl ha förstelse för, men då kanske man kan försöka meddela det till dem det berör så fort som möjligt.
Utan kommunikation, och gärna tydlig sådan, känns det som det är lätt att man kommer på kant och missförstår varandra oftare än nödvändigt.
 
Sv: Seriösa företag

Ja vad vill ni se för kvalitéer hos ett företag, speciellt inom hästnäringen.
:)
Att företaget är mån om att fakturera med moms och att dygnsavgiften stämmer någorlunda med hur mycket företagaren måste dra in i verksamheten för att klara sig ekonomisk med alla skatter och kunna få något över...(dvs 250-350/per dygn). Att företaget använder sig av kunniga veterinärer och hovslagare.
Vad är viktigast för er när ni lämnar bort er häst?
Att företaget visar upp en proffesionell syn på hästar och hästhållning...rent och fräscht, rejäla staket och boxar, att anläggningen är godkänd av berörda myndigheter för att få bedriva hästverksamhet. Om ansvarig har anställd personal ska personal vara vitt anställda och avtalsenlig lön och att de är utbildade. Givetvis analyserat foder.
Sen vill jag bli informerad hur det går för min häst/ar. Ringer jag och ingen kan svara-vill jag bli uppringd. Att dyrare behandlingar som eventuellt ska/måste göras stäms av med mig först.
gulan
 
Sv: Seriösa företag

Framförallt att bara hålla på med det vi är riktigt duktiga på och älskar att göra (och tjänar pengar på!). Så vi håller inte på med inackordering, lektioner, barnridning, tillridning, inridning eller träning av hästar alls....
 

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: Myzan87
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
13 003
Senast: Bubbla
·
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
618
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 171
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp