Seresto eller Scalibor?

MiniLi

Trådstartare
Jag ska köpa fästinghalsband till hundarna. Brukar köpa Scalibor men har blivit nyfiken på det nya Seresto som sägs ge mindre biverkningar och som man dessutom inte behöver ta av vid bad.

Någon som har erfarenhet av Seresto?
Hur effektivt är det jämfört med Scalibor?

Är det värt kostnaden? Ganska mycket dyrare än Scalibor.

(Mina hundar tål Scalibor men jag vill såklart minska risken för biverkningar om det går utan att tappa effektivitet)

Sv: Seresto eller Scalibor?

Har faktiskt tagit en av varje i år.
Lagotton får Scalibor, precis som de senaste 5 (?) åren. Har varit mycket nöjd hittills, så hoppas få vara det igen.
Labben får prova Seresto, detta av anledningen att katten gärna putsar på honom och Scalibor är giftigt för katt.

Får helt enkelt återkomma om hur jag tycker det fungerar :p

vi provade seresto förra året på en av hundarna som inte tål scalibor så bra.... totalt värdelöst (hos oss) hon verkade typ Mer attraktiv för fästingarna än om hon hade gått helt utan....
och nej hon fick inga boverkningar, men det kvittar ju. dyrt o dåligt.
hon är oxå ett vattenmonster så blir jättejobbigt nu :(
har haft hundar som fått både anaplasma och borrelia, så vete tusan vad jag ska göa med min tik i år...

Vår hane fick anaplasma när han gick med Seresto i somras.
Men han blir riktigt, riktigt sänkt av Scalibor, så det är inte ett alternativ för honom...

Jag har tidigare alltid använt Scalibor men förra året valde jag att prova Seresto.
Mina hundar tål båda och inga fästingar trots att vi tillbringar mkt tid i extremt fästingtätt område (roslagen).
Blir nog Seresto i år igen pga att de har färre biverkningar och det känns bra för mig.

Tack för alla svar!

Jag beställde Scalibor igår som vanligt, det verkar som om folk har lite varierande uppfattning om Seresto och jag tyckte inte det var värt de extra pengarna om det eventuellt inte kommer fungera..

En bekant provade båda sorterna förra sommaren - ungefär 3 månader per halsband. Den fick borrelia när den hade Scalibor, så därför ville dom pröva Seresto resten av säsongen och hundkraken åker då istället på anaplasma :banghead: Där snackar vi otur.

Summan av det hela var ändå att Scalibor fungerade bättre, för det blev färre fästingar med det på.

Jag har seresto på mallen och är supernöjd! Har samma halsband i år som förra året och det funkar så det är värt pengarna. Mallen fick 3 fästingar på samma promenad nu i början på säsong en, efter att jag satte på halsbandet så har han inte haft en enda. Han har det bara på på dagarna dessutom.

Vägrar ha scalibor mtp alla biverkningar som så många hundar får.

Jag prövar själv Seresto iår då jag befarar att min hund inte riktigt tålde Scalibor men eftersom hon gillar att bara så blir spot-on preparaten näst intill verkningslösa. En andledning till att det blev Seresto var för att den skulle räcka 7-8 månader (fästingarna kom tidigt iår) istället för scalibor/spot-on på 3-4 månader samt att hunden får bada med det på. Scalibor var det ju ett evigt krångel av och på när hunden ville i längre än till tassarna. Ska bli spännande att se hur det står sig och om hundskrället reagerar eller inte när hon fällt ur sig så dant att halsbandet får kontakt med huden

Hittade denna "info" på Facebook.

VARNING NU I FÄSTINGTIDER.

SERESTO, som säljs bl a på apotek, kan ge fruktansvärda biverkningar.
Mina tre hundar fick Serestohalsband förra våren och efter bara några få dagar blev de oerhört sjuka.
Symptom: smärtor som om man hade stuckit dem med en kniv, yrsel, synrubbningar, förlorade markeringsförmågan då de inte kunde gå rakt utan tog snedsteg osv.
Giftet gick inte att schamponera bort, utan hundarna fick, efter veterinärråd, avfettas!
Giftet var med andra ord ett gift som gick in i nervbanorna och ebbade inte bort förrän efter FLERA MÅNADER.
Då veterinären talade med tillverkaren så urskuldade de sig med att det inte fanns några bevisade biverkningar i Sverige ( däremot i andra länder).
Vidare sa de att mina tre hundar bara var en tillfällighet.
Jo visst, konstig "tillfällighet"
Tillverkaren framhöll också som ngt positivt att det inte går att tvätta bort. Bara detta visar att det är ett nervgift. Det är därför det inte kan tvättas av - det det finns inne i kroppens alla celler, i hjärnan.

Om du älskar din hund/katt så KÖP INTE SERESTO.

Jag vågar inte använda varken Scalibor eller Seresto då många inom min ras fått hemska biverkningar av dessa halsband som faktiskt inte kan vara sådär jättenyttiga för hundar men tanke på allt gift de innehåller.

@Zoya
Fast det är väl knappast något nytt under solen att fästingbanden innehåller nervgifter och att hundar reagerar olika starkt på det…?
Min hane reagerar väldigt starkt på Scalibor, men mycket mindre på Seresto. I princip ingenting på Frontlines droppar.

@bollen__ Det låter ju onekligen intressant! Skulle vara spännande att se vad det innehåller, och om det är något man vill att ens hund ska svälja.

Halvt kl,
En kille i en wachtelgrupp som jag är med i hade kört Scalibor förra året, men fäst ihop ca 1 dm av halsbandet med ett vanligt halsband, så att hunden fick en mycket mindre dos. Han hade inte fått någon minskad effekt, så det kanske kan vara ett tips för dom som använder halsband.

Halvt kl,
En kille i en wachtelgrupp som jag är med i hade kört Scalibor förra året, men fäst ihop ca 1 dm av halsbandet med ett vanligt halsband, så att hunden fick en mycket mindre dos. Han hade inte fått någon minskad effekt, så det kanske kan vara ett tips för dom som använder halsband.

Jag provade den varianten förra sommaren och hade hoppats på att det skulle räcka (mindre hundras, men kort men tät päls). Tyvärr gjorde det ingen skillnad alls hos mig :( För kompis med samma ras fungerade det däremot utmärkt, men dom har inte lika mycket fästing som vi har här.

En vecka med Seresto på labben och inte sett en enda fästing som krupit på honom hittills (han är annars populär hos fästingarna och framförallt syns de väl i hans ljusa päls).
Inga bieffekter än så jag hoppas det håller i sig, känns värt pengarna denna vecka i alla fall :)

Jag tycker inte det där nya preparatet låter nåt vidare, eftersom fästingen måste bita för att få i sig preparatet och först efter 12 timmar sätter effekten in (produkten är både skadlig och dödlig för fästingar och loppor).
Jag gillar bättre preparat som gör att de inte ens vill smaka på värddjuret.

Jag använder ett scalibor-halsband som jag köpte förra året och har förvarat i frysen över vintern. Jag tar av det på natten. Det funkar hittills bra och jag har en hund som får mycket fästingar annars.

Jag har både hund och katt och såg att Seresto även har för katter nu, väcker liv i tråden igen och kom gärna med feedback om Seresto har funkat för er :) hade ju varit skönt att slippa köpa och ha på "spot on" som både kostar en hel del och som bara verkar ca 3-4v.

Liknande trådar

Fordon Jag behöver byta bil. Om jag inte gör det väldigt väldigt snart kommer det bli akut :cool: Men det är ju så förb. svårt att välja! Så nu...
2
Svar
27
· Visningar
2 316
Senast: golit
·
Katthälsa Var inne med kissen på hennes halvårskontroll av sköldkörtelvärden (hon äter medicin pga överproduktion och vi har träffat samma...
Svar
4
· Visningar
921
Senast: vinkelina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har till slut fått inse att min telefon håller på att ge upp så jag snart måste köpa en ny :arghh: Jag är totalt STENKORKAD på...
Svar
10
· Visningar
1 060
Senast: starcraft
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka