Seresto eller Scalibor?

Jag har både hund och katt och såg att Seresto även har för katter nu, väcker liv i tråden igen och kom gärna med feedback om Seresto har funkat för er :) hade ju varit skönt att slippa köpa och ha på "spot on" som både kostar en hel del och som bara verkar ca 3-4v.

Bravecto spot-on verkar dock i 12 veckor, för katt.
Till hund finns tabletterna som också dom har verkningstid på 12 veckor.
Jag har ingen erfarenhet av Seresto men av Scalibor som min förra hund fick varje sommar i ca 10 år. Han hade under dom åren max 5-6 fästingar totalt. Inga som helst biverkningar mer än att det skavde lite på pälsen där det satt.

Vi har använt seresto på våra hundar 2 eller 3 säsonger och plockar max 1fästing per hund/period. Använde scalibor förut men labbetiken fick stora sår runt hela halsen av det så då bytte vi.
Kommer köra seresto i år igen även på unghunden.

Mina tre delar på ett Seresto-halsband. De har det alltså på sig var tredje dag och det har fungerat finfint de senaste fyra åren. Har nu flyttat till fästingrikare trakter så vi får se om det funkar i år eller om jag får köpa ett till varje hund.

Bravecto spot-on verkar dock i 12 veckor, för katt.
Till hund finns tabletterna som också dom har verkningstid på 12 veckor.
Jag har ingen erfarenhet av Seresto men av Scalibor som min förra hund fick varje sommar i ca 10 år. Han hade under dom åren max 5-6 fästingar totalt. Inga som helst biverkningar mer än att det skavde lite på pälsen där det satt.
Här har vi massor med fästingar och för oss räcker det med bara en behandling med bravecto på hundarna på våren, den håller i ända fram till vintern.

Liknande trådar

Fordon Jag behöver byta bil. Om jag inte gör det väldigt väldigt snart kommer det bli akut :cool: Men det är ju så förb. svårt att välja! Så nu...
2
Svar
27
· Visningar
2 316
Senast: golit
·
Katthälsa Var inne med kissen på hennes halvårskontroll av sköldkörtelvärden (hon äter medicin pga överproduktion och vi har träffat samma...
Svar
4
· Visningar
921
Senast: vinkelina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har till slut fått inse att min telefon håller på att ge upp så jag snart måste köpa en ny :arghh: Jag är totalt STENKORKAD på...
Svar
10
· Visningar
1 060
Senast: starcraft
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka