Ser ut som en hamster

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 308
H

Helan

Efter att hästen har ätit ser ena kinden ut som om den är helt uppblåst och svullen, men petar man på den och masserar lite så ser hon ut som vanligt igen. Någon som har haft samma "problem"? Ser ju lite lustigt ut, men jag kan inte se att hon har sår eller liknande i tandköttet. Svullnaden sitter ovanför lanerna och vid de första kindtänderna fram till ganaschen.

Ps. Vi har varit på sjukhuset och fått hjälp med att göra i ordning tänderna i september. De ska nu vara ok.

Sv: Ser ut som en hamster

Foderinpackning. Finns inget annat som försvinner när man masserar. Kolla tänderna igen.

Håller med! Kolla tänderna igen! Det finns veterinärer som har mer utbildning på tandhälsa än andra, så fråga runt lite!

Jag har ringt och bokat tid hos tandläkare.
Har försökt att kolla i munnen på henne men har svårt att se, mest beroende på att det är minusgrader ute och att glasögonen immar igen så fort jag får upp truten på henne, och utan glasögon ser jag inte ett skvatt. Vad beror foderinpackning på?

Det vanligaste typen av foderinpackning sitter fastkilad i mellanrummet mellan två tänder. Orsaken är att det av någon anledning blivit ett för stort mellanrum, t ex pga lös tand eller felställning av någon tand. Den foderinpackning som din häst troligen lider av brukar se ut som en stor foderboll som sitter inkilad mellan tandraden och kinden. Orsaken kan förstås fortfarande vara ett för stort gap mellan två tänder, men problem med tandväxlingen (om unghäst), sårskada m fl anledningar är också tänkbara.

Det vanligaste typen av foderinpackning sitter fastkilad i mellanrummet mellan två tänder. Orsaken är att det av någon anledning blivit ett för stort mellanrum, t ex pga lös tand eller felställning av någon tand. Den foderinpackning som din häst troligen lider av brukar se ut som en stor foderboll som sitter inkilad mellan tandraden och kinden. Orsaken kan förstås fortfarande vara ett för stort gap mellan två tänder, men problem med tandväxlingen (om unghäst), sårskada m fl anledningar är också tänkbara.

Tack för svaret. Ska bli intressant vid tandläkarbesöket och reda ut orsaken. Mvh Helena

Luktar hästen pyton i munnen också? Så blir det gärna vid foderinpackning...

Ok... Hade en häst i stallet nyliken som hade problem med foderinpackning - den stank!

Liknande trådar

Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 518
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Börjar med att skriva att veterinären är kontaktad och vi har fått tid nästa Tisdag, men jag vill kolla med någon härom de har varit med...
Svar
2
· Visningar
807
Senast: MayGrace
·
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 694
Hästvård Jag upptäckte att min häst var svullen på ena sidan av ganaschen för en vecka sedan, alltså förra söndagen. Det är en mjuk svullnad ca...
Svar
2
· Visningar
4 139
Senast: iloveyou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka