Septic arthritis

T

Tica

Hejsan!
Är det någon som vet vad septic arthritis är? :confused:
Det gäller en häst som har problem med en hovled på ett framben, jag undrar väl mest om det går att få en sån häst att fungera igen. Hästen blir oren i traven när han travar snabbt på hårt underlag, är det mjukt så verkar det fungera ganska ok.
Tips på skor, skoning osv är väldigt välkommet! Om nån tror att det kan fungera med ändrad skoning och vinklar kanske? :)

Sv: Septic arthritis

Låter som en ledinflammation orsakad av förgiftning... (sepsis=blodförgiftning)
Vad har hänt då? Mer bakgrund, symptom osv? Undersökt? Behandlad?

Jag vet inte riktigt, det är inte min häst men jag har blivit erbjuden den här hästen för ägarna har gett upp. Jag vet bara att den varit halt från och till och då blivit behandlad i leden, med cortison tror jag. Jag vet inte men jag tror att leden spolades efter dom konstaterade detta och att den fick nån medicin.

tror det betyder ledinflammation som uppkommit genom att bakterier har kommit in i leden från ett djupt sår.

rådfråga en veterinär! Ring någon större klinik och hör dig för, de brukar ofta ha massa erfarenhet om allt möjligt. att fråga kostar dessutom ingenting

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 159
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 427
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka