Sv: Senskydd

jag ahde sånna för några år sedan. Jag höll av dom rätt så bra och dom blev ju rätt sköna i lädret och formade sej bra. men det gäller att putsa dom ofta för att lädret ska hålla sig mjukt dock. Dom är rätt stela i början så tvätta domoch håll efter dom så blir det prima vara:angel:

Okej, tack:D Du vet inte vilken av dom som är new tan färgade? :angel:

Men sen funderar jag på dom här också:
http://www.hastboden.se/
Benskydden på tredje raden. Fast i new market färg.
Men jag är inte så säker på passformen där, vad tycker ni/du?

sånna har jag också haft. hehe:angel::d
Efetr dom andra, dom var också bra, stela i början men tar man hand och putsar dom så blir dessa också mjuka och fina.
Rid med dom mycket i början men passa dej att rida för mkt im lera med dom för det är svårt att ta bort och göra dom snygga igen.

Okej, vad bra:D
Men vilka skulle jag satsa på tycker du?

dom sist nämna, snyggast tycker jga. och det ser även bäst ut i dopm om du skulle vilja lägga in fårskinn eller dylik.

Okidoki:D Men du har ingen bild på dom? Eller på de andra?

KL, kan någon svara på vad det är för skillnad på senskydd och strykkappor? Skulle gärna vilja veta vad balltramp är för nåt också:angel:

Senskydd är dom skydden på frambenen och strykkappor är dom på bakbenen. Iaf vad jag vet, men en del säger olika..

senskydd skyddar baksidan av benet, där de känsliga senorna sitter (ytliga och djupa böjsenan). de är öppna framtill, förutom spännena. skyddar lite som stykkappor också. används ofta på frambenen vid hoppning.

en strykkappa skyddar insidan av benet, det är alltså där "hårdplasten" är på skyddet. kan användas både på frambenen och bakbenen. det är rätt vanligt att man använder korta strykkappor på bakbenen som bara skyddar kotan (på insidan).

det vanligaste vid hoppning (eftersom det här ligger på hoppforumet) är att ha senkydd på frambenen och korta strykkappor bak.

balltramp är när hästen trampar sig själv på ballarna/ballen. de sitter på baksidan av alla fyra benen, precis ovanför hoven och under karleden. går att sätta på boots eller kotring.
hoppas det blev lite klarare!

Senast ändrad av en moderator:

Bild på damasker:
image_displayer.php

Kan inte riktigt förklara vad dom används till:o

OJ! :eek: Ursäkta för enorm bild..

Liknande trådar

Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 179
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 495
Senast: Freazer
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
20 660
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Jag har insett att jag kollar rätt mycket på serier i genren "Sjukhusserier", dvs Greys Anatomy, The Good Doctor, New Amsterdam osv...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 574
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar