Sv: Senskidegalla, jag behöver lite förklaringar.
Hejsan. Under huden på din häst finns det massor av olika större och mindre strukturer som är gjorda av elastiska bindvävstrådar. Beroende på vad de har för funktion har de olika namn - ligament, sena, senskida, förstärkningsband osv. Ett ligament förbinder skelettben med skelettben runt en led, t ex. En sena förbinder muskel med skelettben. Den kan vara lång, som t ex hästens djupa böjsena där muskeln sitter högt upp på benet men senan fäster nere i hoven. En senskida omger och skyddar en sena. Det finns flera senskidor så därför är min första fråga till dig vilken menar du? Senskidan innehåller en vätska som skyddar senan och hindrar att den nöts mot senskidan när bindvävstrådarna böjer och sträcker sig.
Det finns flera orsaker till att det blir inflammation. Kroppen håller hela tiden på med förnyelsearbete, bryter ned celler som dött och bildar nya. Förnyelsen går långsamt i bindväv eftersom de inte innehåller några blodkärl. Varenda gång hästens ben går i marken kommer de olika senorna att töjas och sträckas och belastas. Om allt är bra kommer kroppen att bilda nya celler i samma takt som de gamla bryts ned men om den här processen störs av någon anledning - skada, överbelastning, kanske pga hur hästen är byggd? - kan det uppstå en inflammation. Då ökar mängden vätska och det blir en svullnad vilket man på hästen kallar för en galla. Man kan få flockar och grummel i vätskan som gör den mera trögflytande och då glider lagren sämre mot varandra. Man kan få sammanväxningar i bindväven så att töjbarheten försämras. Man kan få bindvävstrådar av dålig kvalitet. Man kan få blödning i vävnaden.
En senskida som ofta är uppe till diskussion här i Hästvårdsforumet är kotsenskidan. Om det är den du menar kan du använda sökfunktionen och gillar mitt sätt att förklara kan du söka på mitt nick så hittar du mer information om kotsenskidan.