Senskidegalla, jag behöver lite förklaringar.

Puppan

Trådstartare
Vad är det som är överansträngt när hästen får en senskidegalla?

Senskidan vore förstås det rätta svaret, men jag har inte riktigt klart för mig vad en senskida är. Är det senan som gör att senskidan överansträngs, eller har senskidan någon funktion som gör att den "av sig själv" kan överansträngas?

Kan sådana gallor komma av sekundärorsaker (t ex hälta i diagonala bakbenet) eller brukar de snarare uppkomma av "egen" orsak?

Sv: Senskidegalla, jag behöver lite förklaringar.

TYvärr inget svar på de flesta av dina frågor, men det kan uppkomma av yttre våld med, en smäll emot t ex. Så man får en senskideinflammation med tillhörande galla.

Har heller inget direkt vettigt svar på din fråga, men min häst har haft senskideinflammation i båda bak och det uppstod efter att han kommit ut ur hagen och rejsat runt i en nyplöjd jordåker, inte så smart kanske:grin: Han blev ju rejält svullen om bakbenen och hade såklart en massa ledvätska=gallor.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men jag tror att senskidan har en egen funktion och på så sätt kan den "av sig själv" överansträngas, men jag är som sagt osäker.

Hejsan. Under huden på din häst finns det massor av olika större och mindre strukturer som är gjorda av elastiska bindvävstrådar. Beroende på vad de har för funktion har de olika namn - ligament, sena, senskida, förstärkningsband osv. Ett ligament förbinder skelettben med skelettben runt en led, t ex. En sena förbinder muskel med skelettben. Den kan vara lång, som t ex hästens djupa böjsena där muskeln sitter högt upp på benet men senan fäster nere i hoven. En senskida omger och skyddar en sena. Det finns flera senskidor så därför är min första fråga till dig vilken menar du? Senskidan innehåller en vätska som skyddar senan och hindrar att den nöts mot senskidan när bindvävstrådarna böjer och sträcker sig.

Det finns flera orsaker till att det blir inflammation. Kroppen håller hela tiden på med förnyelsearbete, bryter ned celler som dött och bildar nya. Förnyelsen går långsamt i bindväv eftersom de inte innehåller några blodkärl. Varenda gång hästens ben går i marken kommer de olika senorna att töjas och sträckas och belastas. Om allt är bra kommer kroppen att bilda nya celler i samma takt som de gamla bryts ned men om den här processen störs av någon anledning - skada, överbelastning, kanske pga hur hästen är byggd? - kan det uppstå en inflammation. Då ökar mängden vätska och det blir en svullnad vilket man på hästen kallar för en galla. Man kan få flockar och grummel i vätskan som gör den mera trögflytande och då glider lagren sämre mot varandra. Man kan få sammanväxningar i bindväven så att töjbarheten försämras. Man kan få bindvävstrådar av dålig kvalitet. Man kan få blödning i vävnaden.

En senskida som ofta är uppe till diskussion här i Hästvårdsforumet är kotsenskidan. Om det är den du menar kan du använda sökfunktionen och gillar mitt sätt att förklara kan du söka på mitt nick så hittar du mer information om kotsenskidan.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 027
Senast: Freyja_bus
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka