Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fråga vet som skev ut metacam till hästen.Hej. Undrar om svullnad av senskada går ner med metacam ?
Nä bara nyfiken , har ingen med senskada eller metacam behandlingÄr det en allmän fråga eller har du en häst med misstänkt senskada?
Man svarar ju inte gärna på den frågan om du tänkt själövmedicinera en självdiagnosticerad senskada, tänker jag.
Ja det kan gå ner en viss del av svullnaden runt om. Framförallt så försvann min hästs värme från senan fort och den blev kall och sval men svullnaden var ju kvar tills den mer eller mindre läkt ihop igen.Hej. Undrar om svullnad av senskada går ner med metacam ?
Har jag skrivit att det spelar roll eller?! En enkel fråga.Vad spelar det för roll om svullnaden går ner? Senan har ju inte läkt för det.
Hej. Undrar om svullnad av senskada går ner med metacam ?
Hur effektivt är då metacam? Tänker om hästen skulle vricka sig tex, då skriver de flesta veterinärer ut metacam, men om de bara lindrar kan det inte vara så effektivt?Slår man Metacam på fass.se får man upp "Lindring av inflammation och smärta vid både akuta och kroniska sjukdomar i muskler, leder och skelett hos hästar."
Jag hade nog inte trott att svullen sena blir mindre svullen av metacam, däremot kan ju hästen verka ha mindre ont i o m att det lindrar smärta.
Hur effektivt är då metacam? Tänker om hästen skulle vricka sig tex, då skriver de flesta veterinärer ut metacam, men om de bara lindrar kan det inte vara så effektivt?
Tycker bara att det är en väldigt märklig fråga och försöker förstå vad det egentligen är du vill veta.Har jag skrivit att det spelar roll eller?! En enkel fråga.
Det är antiinflammatoriskt också?Hur effektivt är då metacam? Tänker om hästen skulle vricka sig tex, då skriver de flesta veterinärer ut metacam, men om de bara lindrar kan det inte vara så effektivt?
Alltså formuleringen ”lindrar smärta” används även för starka smärtstillande som t ex människopreparatet Citodon. Det betyder inte nånslags gradering av hur mycket medicinen hjälper.Hur effektivt är då metacam? Tänker om hästen skulle vricka sig tex, då skriver de flesta veterinärer ut metacam, men om de bara lindrar kan det inte vara så effektivt?
Varför märklig?Tycker bara att det är en väldigt märklig fråga och försöker förstå vad det egentligen är du vill veta.
Svullnad vid skadad sena kan gå ner ganska snabbt. Det beror på en hel del faktorer förstås.Varför märklig?
En stallkompis sa att hennes häst kom in med svullet ben, även hela senan, veterinären kom ut men då det var färskt så kunde de inte ultraljudas pga svullnad. Hon fick då metacam utskrivet och svullnaden gick ner. Så hon sa att hon inte trodde det var något med senan.
det var därför jag undrade. Hästen är idag ultraljudad och ingenting hittades.
Svullnaden på senan går inte ner, svullnaden runt om senan går ofta snabbt ner. Har hästen en skada på senan så försvinner inte den så fort. Dock kan det vara en extremt liten svullnad på själva senan som kan vara svår att märka om man inte är van och känner hästen och hur den brukar vara.Varför märklig?
En stallkompis sa att hennes häst kom in med svullet ben, även hela senan, veterinären kom ut men då det var färskt så kunde de inte ultraljudas pga svullnad. Hon fick då metacam utskrivet och svullnaden gick ner. Så hon sa att hon inte trodde det var något med senan.
det var därför jag undrade. Hästen är idag ultraljudad och ingenting hittades.
Svullnaden på senan går inte ner, svullnaden runt om senan går ofta snabbt ner. Har hästen en skada på senan så försvinner inte den så fort. Dock kan det vara en extremt liten svullnad på själva senan som kan vara svår att märka om man inte är van och känner hästen och hur den brukar vara.
Så om svullnaden så fort går ner så är det förmodligen inte någon senskada.