Senskada???

Stargirl

Trådstartare
Vi har en liten ponny som blev halt i veckan. Tog ut hovslagaren, men det var ingen hovböld. Åkte och gjorde Ul och det såg ut som en senskada, dock såg det likadant ut på andra benet?? Men hon var bara svullen och halt på vf. Lite osannolikt att de har identiska senskador på båda benen eller? Nu har hon gått på metacam i tre dagar och hältan och svullnaden är som bortblåst. Har spolat henne flera ggr om dagen samt att hon stått inne, lindad. Har gått en runda med henne varje dag. Jag är bara helt förvirrad. Tar metacam bort både svullnad och hälta på tre dagar?

Sv: Senskada???

Tänkte bara att jag skulle berätta hur det gått även fast ingen svarat O_o
Men ända sen distriktaren "konstaterade" senskada så har jag fått höra den ena historien värre än den andra. Såklart helt sanna historier, men som mamma och ganska okunnig har det varit jobbigt.
Åkte för att få second opinion. Hon är röntgad och UL igen. Och hon har INGEN senskada. Blev behandlad i kotorna och är förhoppningsvis helt bra om två veckor. Så vill bara säga till andra i samma situation, att det kan gå bra oxå!:)

Sv: Senskada???

Fick du någon förklaring på vad svullnaden var då? Eller gjorde de något fel?

En del människor verkar gilla att dela med sig av sina värsta historier. När min häst var senskadad hade jag en kollega som annars aldrig var intresserad av hästen som sa: "Jag har en vän som hade en häst med en senskada och den fick hon ta bort". O_o Tack för den hjälpsamma informationen liksom. Jag kan lägga till att min häst klarade sig, efter lång konvalens.

Vad fick den för diagnos istället?

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 045
Senast: jemeni
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Freazer
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
562
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 275
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka