Senskada utan hälta

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Suuz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 418
S

Suuz

Är det möjligt? Hästen har fått världens galla ovanför höger framknä. Varmt och svullet. "shit" tänkte jag men hästen är inte halt, inte ens på böjt spår. I alla gångarter. Senskideinflammation? Ska jag börja tokringa veterinären igen :devil:

Sv: Senskada utan hälta

Ringde veterinären, han var visst på semester :angel:
Det känns som en vattenfylld ballong med en penna i mitten ungefär.

Ja, det är en senskada sannolikt. Har själv råkat ut för exakt samma sak men avvaktade tyvärr...mycket bättre om man får rätt diagnos i tid så man behandlar hästen rätt...min häst är inte heller halt och det är ju skönt men det innebär inte att faran är över! Läketiden är minst ett halvår, hon får bara röras i kontrollerad skritt och något trav på jämnt underlag. Hagen har jag fått begränsa så hon inte får upp farten...det som kan hända är att hela senan brister vad jag förstår och blir som en banan - då är det en häst på tre ben på väg mot de eviga gröna ängarna....så kolla upp det så fort du kan är mitt tips!

Knäet kan bli väldigt svullet av ex en spark eller slag. Sitternån bursa där och handbollsstorlek är inte helt ovanligt enl vet jag pratade med när pållen fått sig en känga. Trodde också att det var en senskada/avslitet ligament eller dyl.

Du bör ju kolla upp det men måla inte fan på väggen i onödan.

Brorsans bästa vän är nyexaminerad veterinär, ringde henne och frågade. Svaret jag fick var: så länge hästen inte är halt är det inte akut.
Tja, och hästen är verkligen inte halt... Med tanke på hur hon behandlar sin kropp och sina hagkamrater skulle jag INTE bli förvånad om hon fått sig en känga, eller två... eller tre... :angel:

Hon rids ändå inte, mest skritt i skogen, det kan jag lika gärna fortsätta med :D

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 799
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 202
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 284
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 012
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka