senskada på hopphäst..

K

kkaarriinn

Var på Åby idag.. var helt inställd på att få pållen friskförklarad, han var ju nästan helt bra förra gången.. (blev skadad 11 sept.) Men icke.. Istället upptäckte de en skada på yttre böjsenan.. :cry:

Jag vill inte avra med om detta! Det händer inte mig! Det är andra ponnyn detta året som får en väldigt allvarlig diagnos. Tänk om jag inte får behålla denna vännen heller.. För om han inte kan komma tillbaka som hopphäst kan jag tyvärr inte behålla honom.. Jag komemr säkert få massa skit för att jag inte kan det.. men jag vill ha en häst jag kan rida.. jag har inte köpt en ponny för att kunna rida den en månad och sedan ha den skadad i ett år..(Veterinären sa att det skulle bli konvalecensen...) Hur har det gått med era senskador, ni som beklagligt nog varit med om dom? Dömmer dom ut en häst på en senskada..? :crazy:

Sv: senskada på hopphäst..

vad är det för senskada? En blödning? Du har "tur" i oturen då det hade varit värre om skadan satt på gaffelbandet eller djupa böjsenan.. Har just nu en travare hemma som står med senskada oxå på ytliga böjsenan.. hon har haft hagvila i liten hage i två månader med 10 minuters promenader.. nu är vi uppe och går i 25minuter (ökar 5 min. per vecka) i mitten av januari får vi förhoppningsvis börja trava sakta:) Vi räknar med att hon kommer kunna tävla igen senast till hösten! Så en senskada behöver inte vara så allvarlig och de flesta hästar kommer tillbaks.. tänk på att ju mer blodförsörjning ner till senorna desto bättre! Linda benet och låt hästen gå barfota om det är möjligt! Sen oxå att när en skada väl är läkt så bildas det ärrvävnad.. denna vävnaden är väldigt oelastisk, så de friska partierna av senan blir då extra utsatta.. något att tänka på när ni är ute och tävlar igen ;) Lycka till!

Beklagar. Lång och försiktig rehabilitering, prognosen beror på hur allvarlig skadan på senvävnaden är. Många hästar blir helt bra men bråttom kan du inte ha.

Jag har goda erfarenheter av senskador. Bekant med två senskadade pållar, båda friska och fullt brukbara idag. Dock var konvalescensen ganska lång på båda. Skynda långsamt och lycka till!

:)

Hade en senskada på gaffelbandet på min älskade vän men pga andra skador som spricka osv så fick hon somna in, men då hade hon ändå vilat i dryga 1 år och inte blivit helt ok.

Hoppas att din totto blir bra i alla fall!!

Det känns så hopplöst bara! Jag har varit hästägare i två år och nästan aldrig kunnat rida! Jag vill verkligen inte vänta ett ÅR till.. Och ponnyn blir GALEN av att bara stå.. :cry:

Liknande trådar

Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 648
Senast: axel
·
Hästvård Behöver lite åsikter och någon att bolla lite med, får ingen ordning alls på tankarna som surrar... Har ett sto som drog på sig en...
Svar
9
· Visningar
1 121
Senast: Prickig
·
Hästvård Finns det någon som varit med om något liknande? Min ponny fick en senskada för ett år sedan, på böjsenan, ingen allvarlig skada...
Svar
2
· Visningar
958
Senast: Thek
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 996
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama