Senskada på äldre avelssto...

Sv: Senskada på äldre avelssto...

Ok, bra tack! Borde ju bara vara bra för läkningen ju mer desto bättre:)

Jag skrev i mittinlägg ovan hur jag använde B&T. Min har stått med det ca 12 tim/dygn i 1½ år.

Däremot skulle jag aldrig våga använda liniment på ben där jag använder B&T.

Tack för tips med skydden.:bow:
hur tjocka är dem? Skyddar de förslag om de sparkar sig själva när de far runt?

Jag har lindat varje dag nu i två år så fort han lämnar boxen, och det har fungerat super. Samtidigt är det ett pyssel att hålla på med och regnar det ute så byter jag padd och linda ofta så han inte står och blir blöt på benet.

Nej back on track och liniment ska inte användas samtidigt. Möjligen arnika som jag hört några använda men jag har inte vågat prova. Men ibland kan man ta liniment och vanliga vaddstycken istället om man vill variera.

Skulle det inte räcka med välsittande senskydd när han går ute på dagarna, de skyddar ju för bättre för slag än bandage? Skydden som Antiqua visar är jättebra i torrt väder men ute i hage när det är blött blir de ganska tunga och det är lätt att kardborrarna släpper eller skydden kanar ner. Har visserligen inte använt just det här märket men många andra med samma typ av modell.

Jag är lite skeptisk mot skydd, inbillar mig att en tjock bomullspadd och fleece linda skyddar mera då det är tjockare.
Samtidigt är det pyssligt att hålla på med.

Skydd kan också skava, å andra sidan sköter jag allt själv och behöver inte oroa mig över att någon annan sätter på för hårt, eller för löst. (vilket iofs gäller att linda också)

Nu har jag fått något att tänka på:)

Kolla efter racing tacks senskydd. Verkar nästan vara de enda som används inom travet vad jag sett. Grymt bra passform och lätta. Har aldrig haft skav av dom om inte storleken varit fel. Vill du vara på den säkra sidan så kan du ju ha lite babypuder under. Skyddar jättebra.

Tack alla för svar:love:
Hon ser bättre ut i benet, och haltar knappt alls längre, tyvärr fick hon lite fnatt när hon fick vara ute en stund medans jag mockade (har varie så kanonlugn att jag vågat släppa henne en liten stund i hagen) Hon är i vanliga fall lunget själv, och har bara stått o betat när hon fått vara ute, men denna gången busade hon till det riktigt och fräste runt som en tok... Därav fick jag se alla gångarter:o Inte halt inte:o

Blev lite konfunderad med detta om att hon skulle trampa genom, det syns inget alls på henne... Men min hovslagare kommer imorgon, får höra vad hon säger, dock har jag hört att hon inte är jättebra på att sko...(verkar bara mina annars).

Men vad det är segt att vänta ut juvret, jag får ju inte ge henne något kraft alls, och jag tycker inte att hon går upp i hull:cry: Men jag antar att det tar tid detta...

Nu kan jag uppdatera här lite! Har ju gått några månader nu...

Jag fick ge upp att ha henne på box/sjukhage, då hon blev deprimerad, så jag lät henne gå med de andra som vanligt. Hon hade då hunnit magra av ännu mer, och såg hemsk ut:cry:

Men hon har sakta men säkert ökat i vikt, och ser nu riktigt fin ut:love:

2vx57d0.jpg

1sxkrb.jpg

Vi har ett äldre sto som fick en senskada när hon var 18 (tror jag bestämt det var). 80% av senan på vänster fram slets av. Vi ultraljudade för att konstatera och veterinärens utlåtande blev "det finns behandligar men de är jättedyra, används i stort sett bara på hästar i miljonklassen och fungerar sällan". Kan tilläggas att det var en av Tysklands bästa vet som undersökte.

Hon fick stå i sjukhage 3 veckor i Tyskland, kylde benet dagligen (2 ggr/dag, 15-30 min) och sedan körde jag hem henne på veterinärens inrådan. Hon promenerades igång, fick gå ut i stor hage igen och nu rids hon fullt (fast hoppas ej). Mamma red till och med distans på debutantnivå förra året :D hon har inga men förutom en kula stor som en större golfboll utanpå senan som är kvar som ärr.

Vi fick inrådan av vet att kyla såpass mkt och såpass länge (har efteråt förstått att det inte är vanligt i Sverige) och det finns tydligen nya rön som visar att man kan påverka senan även såpass lång tid efter skadan.

bra att din häst blev bättre! :)

du bekräftar min (och många veterinärers) teori om att långvarig boxvila inte alls är bra vid senskador. långvarig boxvila är sällan bra för något....

min gammla häst skadade gaffelbanden båda fram vid 22 års ålder. stod i sjukhage+promenader ett tag. han blev bra. så det är inte kört bara för att hästen är gammal! en gammal häst ska ju ändå inte prestera så hårt, så senan behöver inte vara tillräckligt stark för trestjärning fälttävlan liksom... resten av kroppen håller ju inte heller för hård påfrestning, så senan behöver bara bli så bra att hästen kan återgå till ett trevligt liv. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag är ryttare på en 5årig travhäst, som tyvärr haft väldigt otur i livet. När han var 2år gammal var det ett ligament i hoven som...
Svar
0
· Visningar
1 106
Senast: emiko91
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Barmarksdrag/canicross