Senskada på äldre avelssto...

Grandezza

Trådstartare
Är det någon som har haft erfarenhet av senskada på en äldre häst?
Jag är lite osäker på hur jag ska göra, har ett avelssto på 18år, som efter 3ggr hos vet på klinik, kunde konstareras ha en senskada på höger bakben, och i korta versionen så sa vet till mig, att hon kanske kan bli bra, men ska då ha boxvila i 6mån. Så ville jag försöka så fick jag gärna, annars kunde h"n dömma ut henne... Hur tolkar man det? Att det inte är så stor chans att hon kan bli bra?
Då vill jag isåfall inte plåga henne med att behöva stå i box i 6mån...

Det är annars ett mkt bra avelssto, och jag vill gärna försöka med allt för att få henne bra.

Innan jag satte henne i boxvila, hade hon fullständigt rasat i vikt och muskler, men sedan jag stallade in henne, och vande av fölet, så tycker jag inte att hon har blivit sämre (3v sedan), snarare att hon har lagt på sig lite. Men svullnaden på hasen tycker jag inte har gått ner...

Hjälp:cry:

Sv: Senskada på äldre avelssto...

Skulle behöva några mer fakta för att kunna svara dig. Hur allvarlig är skadan? Är hon jättehalt?
Svullnaden kommer att ta tid innan den går tillbaka så det är inget ovanligt att du inte ser någon skillnad än.

Tja, skadan är ju tillräckligt allvarlig för att vet kunde dömma ut henne... Det är den yttre böjsenan i hasen som är skadad, och har hoppat av leden. Även på det andra benet visade det en början till skada på senan. Hon var jättehalt innan jag satte henne på boxvila, men idag tog jag ut henne 15 min, och travade 3 steg med henne, men det var faktiskt mkt bättre...

Jag tror din häst kommer att bli bra om det endast är den yttre böjsenan som är skadad. Risken för återfall kan bli stor så man måste sköta om de senskadade äldre hästarna lite noggrannare än andra. Senorna blir mindre elastiska med åren och går lättare sönder. De ska inte gå på lerigt underlag och halka i framtiden.

Min valack skadade gaffelbandet allvarligt, försärkningsbandet var nästan helt av och yttre böjsenan skadad på en gång en och samma gång av att halka i hagen när han var 17 år.
Min vet var ytterst skeptisk och sa att hon kunde döma ut honom, men han är helt återställd nu två år senare. Vet på ATG sa att det är mycket ovanligt att de kommer tillbaka efter så allvarlig skada vid den åldern, men jag har skött om honom minutiöst och han får inte gå på stora ytor när det är risk för halka. tyvärr är han en häst som springer och bockar mycket.

Om din häst varit min, så hade jag behållit henne och gett henne dessa 6 månader, men många korta skritt promenader varje dag och så småningom kontrollerad boxhage vistelse.

Ditt övervägande blir ju sedan till nästa höst, när det börjar regna och bli halt, hur hon ska vara ute och då och på vilket underlag.

Lycka till.

Tack för svar!
Ja, jag vill gärna ge henne en riktig chans, men det med promenader sa vet att hon kunde få gå ut en kort sväng (ledd) men inte länge, och bara en gång om dagen...
På hösten/vintern, kan jag ju dela av några mindre hagar, så att hon alltid har bra och fast underlag, dessutom är det ingen häst som springer i onödan, utan väldigt lugn. Men kommer senan att klara påfrestningen med en rejäl extra tyngd om hon är dräktig? Hon är en stor häst på ca 700kg i vanliga fall, och ökar säkert 150-200kg under dräktigheten...

Det var en dum fråga egentligen, det är klart att det är allvarligt. Men det är många veterinärer som dömmer ut hästarna pga av att de inte kommer att klara hårdare träning/tävling utan stor risk för återfall. Men eftersom hennes huvudsakliga användningsområde är avel behöver hon ju inte bli så bra att hon håller för tuffare ridning. Varit med om många ston som dömts ut som skulle hållit för avel.

Hade själv en travarhingst med kraftig skada på gaffelbandsgrenen fram. Veterinären gav honom 10% chans att bli så frisk att han någonsin skulle komma tillbaka till travet och det efter ett halvårs vila. Men gå i en hage och lättare promenadridning skulle han ju hålla för efter ett halvår. Och hade han varit sto hade avel inte varit ett problem.

Håller med Mimus om att jag tror ditt sto blir frisk från denna skada. Men i och med att den som du säger hoppat av leden så får hon ju inte röra sig för okontrollerat. Som du säger, skrittpromenader i massor. Viktigt att tänka på är dock att de snabbt kan se bättre ut än vad de egentligen är så kolla om med kliniken innan du släpper henne i för stor hage senare.

Tror inte den extra tyngden blir några problem. Anar att hon inte är dräktig nu och det är kanske bra med tanke på rehabiliteringen. I så fall har det gått över ett år sedan skadan innan hon blir tung av dräktigheten och då ska det vara ordentligt läkt.
Eventuellt kan man ju sko henne med ringskor för att ge henne stöd i trakten och minska genomtrampet. Prata med din hovslagare om det sedan. Och back on track som nattbandage brukar vara oslagbart, då är de varma i senorna när de kommer ut på morgonen och det minskar ju också riskerna.

Lycka till.

Jag står också med ett sensskadat "äldre" sto, hon är 17 år. För 6 veckor sedan hittade jag henne blockhalt ute på betet. Hade tur som hade en bokad veterinärtid redan dagen efter i andra ärenden, och han kunde ultraljuda på en gång för att konatatera skadorna. Det konstaterades en måttlig skada på ytliga böjsenan och en lindrigare på gaffelbandet (vä.fram). Hon fick stå i sjukhage ute dagtid och box på natten, zinklimbinda dygnet runt och som jag bytte ar 3-4/dag . Efter 4 veckor ul:ades senorna igen och då var gaffelbandsskadan helt utläkt, var helt ua! Däremot fanns en diffus skada på djupa böjsenan då också, kan ha varit så att den fanns från början men inte syntes tydligt eftersom skadan var så färsk på försa ultraljudet, eller så har den kommit sig av att hon en natt hade knölat till zinklimbindan och antagligen dragit i den så den satt jätteilla runt benet och gav tryck:crazy:. Hon fick efter dessa 4 veckor börja promeneras 10 minuters pass på fast underlag, gärna flera ggr/dag. Fortsatt sjukhage. Så där är vi nu, nytt ul om ca 2 veckor.

Prognosen då enligt min veterinär. Den är god. Men att hon ska komma tillbaks och bli ridhäst igen är vet. tveksam till. Han tycker, att jag ska göra samma av min häst som din är nu - avelssto!;)

Det är inte bara senskadan i sig, utan hon har haft lite andra muskulära problem under sommaren, och dom problemen i kombination med senskadan och hennes ålder tycker inte min vet är en bra kombination. Men visst, hon kankse går att rida på i framtiden, det vet vi ju inte än;)

Avelssto är han övertygad om att hon skulle hålla som med tanke på senskadan, tyngden som högdräktig ska inte vara något hinder (och då kommer ju inte skadan vara färsk alls heller). Nu tror jag inte hon kommer bli avelssto på heltid, min ekonomi sätter nog stopp, hon fick en hingstunge-08 som jag har och ska behålla. Det kostar ju på med hästarna liksom och det är ju inte gratis att inseminera och föda upp en liten knatte även om den i så fall får lov att säljas senare. Men han tyckte att "jomen du behöver ju inte nödvändigtvis betäcka henne denna vår som kommer.Iom att hon haft föl en gång gör det ju inget att vänta ett par år. Du kanske har råd nästa säsong".
Så vi får se. Jag tror hon får bli hagpensionär och promenader med matte i snöre om hon inte blir ridbar igen, men man ska aldrig säga aldrig till att jag inte tar föl på henne igen. Känns skönt att veta att det inte finns några hinder iaf.

Det blev långt det här, jag bara pladdrar på jag:angel:, men om jag var i din sits (vilket jag ju typ är:D) så skulle jag definitivt ha gett henne en chans!
Senskador läker ju oftast ut om man bara ger de chansen till vila och sen lugn igångsättning utefter hur det ser ut på ultraljuden som man gör löpande för att se hur skadan läker.
Jag har ett skydd på min häst under promenaderna som min vet. rekommenderat för att ge stadga och minska genomtramp, och så har jag nu börja vänja in henne lite med back on track. Skon fick jag också order om att vända på(ja eller hovis fick vända på den såklart;)) så den sitter bak och fram, för att minska genomtrampet,och så kort tå som möjligt för bättre och enklare överrullning.

Kämpa på med din häst, klart hon fixar detta!;)
(Vi får hålla tummar åt varandra) Men inte ska hon stå i box 6 månader? Sjukhage måste väl vara ok varvat med små prommisar?

Senast ändrad:

Tack för all uppmuntran alla!
Men det står helt klart för mig nu, att vet har väldigt olika sätt... För att ta det lite från början, detta sto har sedan länge haft vissa problem att stå på ett bakben, dvs när hon ska verkas bak, då "hoppade" hon till, typ jämfota, såg ungefär ut som om hon hade problem upptill i bäcken el höft. När sedan hovis var här, i mitten på juni, så när jag släppte ut hästarna efter hovis var klar, så såg man en liten markering när Dezza travade, och det var detta som jag åkte in för första gången, de gjorde då böjprov, bedövade kota, has och knä, ingen skillnad alls, de gjorde även röntgen, men hittade ingenting.
2v senare såg jag henne trava i hagen (detta är en mkt lugn häst, som inte springer mkt alls utan går sakta o betar), och blev helt förskräkt, hon haltade så mkt att hon knappt kunde stödja på höger bakben...

Ringde direkt till kliniken igen, och fick tid den 15 juli, och fick en annan vet, då den första jag hade var på tävlingarna i Falsterbo. Denna nya gjorde om alla bedövningar igen, förutom böjprov, då ingen kunde undgå att se hur halt hon var... Ingen skillnad denna gång heller, de gjorde ul, men hittade inget.

Som sista försök bedövade han direkt i sen-skidan, och då blev hon mkt bättre, men inte ren. Han skrev då ut finadyn till henne, men tyckte att hon kunde gå i vanlig hage.

Jag tyckte att hon blev lite bättre ett tag, men sedan sämre igen, det var heller ingen skillnad när hon fick smärtstillande. Så den 31 aug åkte vi in för 3:e gången, och fick då en 3:e vet:crazy:.

Hon kunde snabbt konstatera att Dezza var sned i ryggen, och att det troligen rörde sig om en senskada. Hon röntgade (igen) men såg inget, men sedan när hon gjorde ul, såg hon skadorna. Hon menade sa bara att Dezza ska stå på boxvila i 6mån, och "tröttnar" jag så kunde jag ringa, så dömmer hon ut henne, typ. Inget om lindor el skor. Inget återbesök el nått.

Vad menar ni med övertramp föresten? Hon går normalt i skritt, och haltar i trav, men inget att hon trampar över? Typ björnfot el?

Bifogar här kort på före och efter hon blev dålig... Har även film på när hon haltade som värst om någon vill se.
3 juni
2qnwktc.jpg

22 aug
2zexixt.jpg

27 sept
2ymatrc.jpg

Inte övertramp, utan genomtramp. När benet belastas sviktar kotan ner mot marken, på en del hästar som är veka i kotorna kan baksidan på kotan till och med komma ända ner till marken. Då sträcks senan för mycket och kan överbelasta både senan och fästena. Att stödja upp i trakten med ringsko eller bakvänd sko gör att genomtrampet inte blir lika stort. Underlättar man sedan överrullningen i tån vänder hoven över tidigare och det minskar också genomtrampet och tiden senan belastas. Det bästa är som Antiqua skriver bakvänd sko, eller halvrund ringsko. Hoppas du förstår, är inte den bästa på att förklara :laugh:

Att veterinärerna inte säger något om skoningen och lindor och liknande är inte ovanligt. De nämner oftast bara vila och skrittmotion. Så länge inget är bevisat i studier så ger de oftast inga ytterligare råd. Eventuellt skulle kanske tex laser och chockvågsbehandling kunna förkorta läkningtiden för ditt sto men så länge studier inte bevisat det så säger de det inte. Jag frågade med min hingst men fick svaret att det kan hjälpa läkningen men finns inga garantier.

Senast ändrad:

Förlåt, jag menade genomtramp:o Hon går helt normalt med kotan, alltså är inte vek i kotan alls, det är ju senan i hasen som är skadad, inte av...

Har pratat med min equiterapeut, och hon förklarade att laser hade hjälpt om senan hade varit av, men det är den ju inte. Hon kan heller inte räta ryggen på Dezza, innan hon är frisk-förklarad... Synd, för jag tror att det har ett sammanhang att hon har överbelastat detta bakbenet för att hon har ont någon annanstans:cry:

Men ni tycker alltså att jag ska försöka?
Jag vill ju gärna det, bara hon inte tappar mer i hull, eller blir deprimerad, hon blev ju av med sitt föl, och går nu själv inne i en bit av lösdriften. Har bara 2 ston till, och jag kan inte ta in alla, och tar jag in en av de andra, så blir ju den sista själv, och de är dräktiga båda, vill inte riskera att någon av dem kastar...

Glömde säga att Dezza var dräktig, till 69d, men på 90d kollen var hon tom...:cry:

Tycker absolut att du ska försöka. Angående att minska genomtrampet och underlätta överrullningen så är det nästan som regel alltid bra att göra vid en senskada även om hästen från början går normalt. Det minskar som sagt var belastningen på den skadade delen av senan och gör det lättare för kroppen att bilda nya fibrer i lugn och ro.

Okey, du menar alltså att hon kommer att trampa genom?

Hon verkar mkt piggare nu, är riktigt otålig när hon ska få gå ut! Ett bra tecken tycker jag:love:

Jag har en arabvalack på 26 år som dragit på sig en lättare senskada. Min veterinär sa att äldre hästar som skadar sig ska inte stå på boxvila för då blir de stela. De ska gå i rörelse.

Därför är min arabvalack ute i stor hage, där han kan gå normalt, alltså inte i en liten sjukhage och han går med en annan häst. Jag tycker att du ska ha din gamla häst ute. En gammal häst mår inte bra av att stå inne i en box så länge.

Min veterinär har sedan beslutat att min häst ska skrittas på asfalt två gånger om dagen i 15 min varje gång.

Alltså, ge inte upp hoppet med din travhäst! Ta ut en annan veterinär och se vad den säger. Vissa komma hem och ultraljudar i egna stallet, det gjorde min veterinär.

Ge inte upp hoppet.. gissar på att min krake är äldre än din och min är minsann inte döendes men som sagt, tror inte alls på boxvila.

:)

Min ponny är 15 år och har en senskada nu. Hon ska vila i ca 4 månader. Varit på klinik och gjort ultr.ljuds strålning på henne.
Hoppas att hon blir bra :D

Det är ju ett jättebra tecken :laugh:

Menar inte att hon kommer att trampa igenom mer. Men även om hon går normalt tänjer hon ju på böjsenan i varje steg hon tar. Den uttänjningen är alltid bra att minska, i alla fall under tiden senan är under läkning, för att minska risken för att fler fibrer i senan dras ut och skadas nu när den redan är försvagad. Det gör man lättast genom stöd i trakten, precis som en liten klack avlastar vår hälsena lite när vi går. Skor med öppen tå eller ringsko underlättar hovens överrullning. Jämför du igen hur vi själva går, så ju fortare vi rullar över på tårna så avlastas hälsenan. Dessutom ökar ju genomtrampet lite med tyngden så när hon blir högdräktig kan det ju också vara bra med lite mer avlastning för senan.

Senast ändrad:

Den vet på ATG som har haft hand om min häst rekommenderade Classic roller och att ha honom verkad så kort i tån som möjligt för att öka överrullningen och på så sätt avlasta senorna.

Jag har honom numer alltid kort i tån, även om jag har vanliga skor.
Ang linda benen så enl min vet kan man aldrig linda så hårt som ett stöd skulle ge.

Jag har däremot valt att ha honom lindad pga att han inte ska kunna sparka sig själv på det skadade området.
Första 1½ åren var han alltid lindad ute, vid promenader och B&T i boxen. Sista halvåret är han lindad ute och under ridning, men jag har slutat med B&T nu.
Jag lindar med mjuk, tjock bomullspadd och sedan fleecelinda och jag har bestämt att aldrig mera ha honom olindad ute pga att han är så vild, han hoppar, reser sig och är ytterst aktiv och jag är livrädd att han ska skada sig igen.

Trist att hon resorberat, håller tummarna att allt går bra så du kan betäcka om tidigt till våren.

Jag har honom numer alltid kort i tån, även om jag har vanliga skor.
Ang linda benen så enl min vet kan man aldrig linda så hårt som ett stöd skulle ge.

Jag köpte Proffessional choice-skydd till mitt sto som jag använder vid promenaderna. Jag har dom på promenaderna OM hon får fnatt, eftersom de faktiskt ger stöd. Min veterinär tyckte hon kunde ha det även i sjukhagen om hon inte höll sig lugn, men där är hon så duktig så duktig och står så snällt så:love::bow:. Inför promenaderna får jag dock ge vetranquil då hon har lite svårt att hålla sig på marken annars:angel:. Hjälper bra sålänge allt är i sin ordning. Dvs inga traktorskopor på fel ställe, inga människor som utför takarbete på ett litet hus på baksidan av stallet, en dörr som är öppen på ladan bakom stallet som brukar vara stängd (och hujeda mej, att det också står en BIL därinne:eek:) :rofl:. Då reagerar hon trots droger i kroppen. Knasfia! Men nu har hon stått snart 7 veckor i sjukhage så jag är inte förvånad alls

Sånt här skydd har hon på promenixerna:

7603SMB_II_White_big.jpg

Senast ändrad:

Okey, du menar alltså att hon kommer att trampa genom?

Hon verkar mkt piggare nu, är riktigt otålig när hon ska få gå ut! Ett bra tecken tycker jag:love:

Vad härligt! Ja det är ett bra tecken!:)

Ang detta med att minska genomtrampet, det är precis som Blondie beskriver, man vill hindra att senan tänjs så mkt som möjligt när hoven når marken. Därav bakåtvänd sko tex. Min hovis (som är guld värd:love: kom ut när veterinären var ute för att diskutera bästa lösningen för mitt sto) och han föreslog bla ringsko. Dom diskuterade fram och tillbaks en bra stund och jag slutade lyssna efter ett tag:o, men jag uppfattade det som att veterinären sa att med ringsko får man även en bromseffekt bak vid isättandet av hoven som man inte vill ha, så han ville ha skon bak och fram på min. Be mig inte utveckla för jag kan inte återge och förklara, jag är ingen hovingenjör:o, men så tyckte jag han sa. Det kankse är individuellt vad som passar bäst beroende på skada?
Jag litar helt och fullt på både veterinär och hovslagare så jag antar att de verkligen gör det som är bäst för min häst:love:. De bestämmer och jag gör bara som de säger:bow:

Senast ändrad:

Det är guld värt när veterinär och hovslagare kan samarbeta som dina har gjort :bow:
Angående ringsko kontra bakvänd sko så borde bromseffekten bli i det närmaste den samma men det beror naturligtvis på skornas utformning och hur långt utlägg man har i trakterna. Men det maximala är bakvänt även för överrullningens skull.

Angående bandage så håller jag med om att man kan inte linda så hårt att det blir ett stöd. Det som jag skulle tro ger det bästa stödet vid arbete är att använda vetflex bandage under tex senskydd. Back on tracken eller vanliga stallbandage med lite liniment under är dock väldigt mycket värt för att senorna ska vara uppvärmda redan när man börjar en promenad eller så småningom hårdare arbete med ridning tex. Det minskar risken för återfall rejält men även friska hästar mår bra av att vara uppvärmda i benen innan de går ut och börjar rejsa i hagen på morgon.

Ja jag är SÅ glad att jag har en bra veterinär och en bra och väldigt engagerad hovslagare till mitt förfogande! Det är ovärderligt!:bow:

Förresten, Back on Track, jag håller ju på att vänja in mitt sto på det. Vet du hur länge jag vågar låta det sitta på sen? Vågar man ha på dom halva dygnet, eller kan man ha dom på ännu längre? Dygnet runt med undantag av de timmar jag är i stallet?:confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag är ryttare på en 5årig travhäst, som tyvärr haft väldigt otur i livet. När han var 2år gammal var det ett ligament i hoven som...
Svar
0
· Visningar
1 106
Senast: emiko91
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025