Senskada och hjärtsvikt.

B

bellas

Är det någon som har erfarenhet av senskada på äldre hästar? Har en 17 årig islänning som har en skada på både ytliga och djupa böjsenan bak, är en gammal skada som gått upp enl. vet. Mycket ärrvävnad alltså.

Stått i sjukbox och sjukhage i 6 månader och nyligen börjat skritta försiktigt. Nu återigen halt, ska ta ut en vet. i morgon. Goda råd mottages mycket tacksamt! :cry:

Hon har dessutom en mycket bulig och kraftig nacke. Enl. vissa vet. så är det en "fettnacke", enl. en annan vet. så är det vätska och hjärtsvikt. Har tidigare försökt att öka promenader och minska foder för att på så vis minska en ev fettnacke utan resultat, har även tagit prover på insulin, glukos och ACTH (proverna var OK). Någon som lyckats att få ned en fettnacke??

Finns ju en risk att hon har hjärtsvikt. Har någon en häst med hjärtsvikt??? Hur diagnostiserades detta? Vilka symtom fanns? Behandling? Vad gör man när man får olika bedömningar från vet??? Det är en jäkla skillnad på behandling/åtgärd mellan dessa två olika diagnoser :confused:

Sv: Senskada och hjärtsvikt.

Hjärtsvikt yttrar sig inte som "fettnacke". Njurarnas status kollar man lätt med ett blodprov. Låter som ganska lösa spekulationer, eller har hästen andra symptom?

Hon blev för ca 1½ år sedan inlagd på Hästsjukhuset pga diverse oklara symtom som bl a vätskeödem under buken, knölar på buk/bål, svullna ben, röd i huden, svullet huvud, hög temp och konstaterad mastit. Senaste vet. gick på symtom från detta tillfälle samt hur hon ser ut nu. Han tyckte att det kändes som vätska då han tryckte i mankammen och på korset.

Men ödem ansamlas ventralt, dvs på de lägsta punkterna på kroppen; benen, under magen, under ganaschen. Så nej, den förklaringen håller inte.

Ja, jag vet. Men nu har hon små stråk av ödem under buken som ökar och minskar sedan ett par dgr tillbaka och en vet. är mkt bestämd att det är vätska (i nacken) pga hjärtsvikt, han säger att tidigare sjukhistoria stöder detta. Övriga vet. håller på fettnacke. Måste man ta ett ultraljud för att bli helt säker? Nacken ser ej rolig ut, skall försöka att ta en bild o lägga ut. Senskadan är ju heller inget att jubla över. Får ut en vet. i morgon.

Om hästen har utvecklad hjärtsvikt borde det höras vid vanlig auskultation. Oavsett orsak till problemen låter det inte så bra och tillsammans med senskadan känns prognosen tveksam. Hur funderar du själv?

När undersöktes hon senast av veterinär? Har man tagit blodprov avseende njurar mm?

Träffade en vet. för 5v sedan, får ut en i morgon som skall kolla hältan, får även lyssna på hjärta/lungor då. Sådana prover togs i slutet av 2008 då hon var inlagd, därefter vanliga kontrollprover och de senaste för insulin, glukos, ACTH. Jag vill göra allt jag kan för min häst så länge hon inte lider. Känner att en riktig diagnos på vad nacken står för är brådskande att få nu då det är jäkligt oroande när man får olika svar beroende på vem som tittar på hästen.

Hur testade de insulin och glukos? Tog de bara ett vanligt blodprov som analyserades eller gjorde de ett mer utförligt test?

Nu är jag inte veterinär men har ändå förstått det som att man inte kan fastställa insulinresistens genom att bara ta ett blodprov utan man måste göra ett annat test. Det verkar inte vara så vanligt i Sverige att man gör annat än bara tar ett vanligt blodprov. Fettnacke är vanligt på IR hästar och även fettansamlngar ovanför svansen och på andra ställen på kroppen. Därmed inte sagt att det är det som är probemet med din häst.

Har ej kollat t ex borrelia då det ej funnits symtom för detta.

Tog endast prov vid ett tillfälle för insulin, glukos och ACTH. Har idag haft ut en vet. som ord. Metacam för hältan som ökat en halv grad. Kommer även att börja med back on tracks igen. Fått remiss till Hästsjukhus för glukosbelastning + fler prover då nacken blivit alltmer hård och bulig. Vet. tror på IR pga utseendet. Hjärtat lät bara bra. Nu får hon vara inne nattetid och hagen dagtid, måste ev bygga ny sjukhage med tunnare bete igen.

Om den är IR bör den inte äta gräs, speciellt inte om den är halt och fettdepåerna ändras. Om det var min häst hade jag tagit bort den från gräset tills den var utredd och depåerna försvunnit. Risken för fång kan vara ganska stor. I det fallet tycker jag att det är bättre att försöka undvika faran, hellre det än ett fånganfall.

sen kan de väl få fång av metacam med, speciellt ponnyer(island) och kolik har jag hört

Liknande trådar

Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 625
Kropp & Själ Såg en annons här på buke från något som hett urinkollen(punkt)se, och eftersom det låg i annonser hoppas jag det är okej med den här...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 065
Senast: Amha
·
Hästvård Hej Är det någon som har erfarenhet av PRP-behandling av senskada? Min häst har fått en skada på ytliga böjsenan vänster fram. Ska nu...
Svar
2
· Visningar
3 189
Senast: Toxid
·
Hästvård Min häst är halt sedan i februari och vet har bedömt att det i princip inte finns något att göra. Jag är så kluven i hur jag ska göra...
2
Svar
27
· Visningar
5 299
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III