Senskada. Hårt vs. mukt underlag

3

3Gringos

Hoppas någon orkar lyssna och kan hjälpa mig nu. Värden har rasta samman igen :cry:

Min häst har stått i två månader nu pga. en senskada som uppkom i hagen. Fick order av vet. att jag inte fick sätta igång henne igen förrän svullnaden var helt nere. Senan har gått från att vara jämntjock från knät och ner till att vara i princip borta. Man har fortfarande kunnat känna en liten, liten skillnad om man jämfört noga med det andra benet. Tills idag...
Hon har inte haltat sen första veckan ungefär och jag bedömde svullnaden vara så gott som borta så jag har promenerat henne kort två gånger med 1-2 dagars mellanrum. Under hela skadetiden har hon gått i hagen med de andra hästarna som vanligt minst 12 timmar om dagen så hon har ju rört sig. Våra promenader ahr varit korta, ca. 10 minuter, och gjortda i paddocken då det varit mörkt och min häst inte direkt är säker ute på vägarna...
Skulle promenera idag också men upptäckte meddetsamma att svullnaden gått upp :eek: Inte som innan men men kände en tydlig skillnad. Hon haltade inte så jag gick en kort runda och smorde benet med kylgel. Men istället för att gå i paddocken så gick ajg på vägen eftersom underlaget är hårdare. Har för mig att jag hört någonstans att man helst ska gå på asfalt? Vad säger ni? Är det rätt? Vågar jag gå med henne alls nu?

Ska tillägga att detta är tredje gången på tre år som hon är allvarligt skadad. Samma sena har varit dålig innan, antagligen också uppkommen i hagen, och förra året fick hon ett spiktramt som kunde slutat riktigt illa men som gick bra till slut. Så nu känns det som det får vara nog! Sitter här med en stor klump i magen av oro och illamående för att hon inte ska bli bra.

Så hoppas på tips och goda råd från er som kan mer än jag.

Sv: Senskada. Hårt vs. mukt underlag

Vet precis vad du går igenom!
Min pålle blev sparkad på benet i hagen och fick en smäll på gaffelbandet. Så benet såg ut som en lyktstolpe..
Jag ringde min goda vet. kompis och fick tipset att köpa Vericex (fd Zinkaband) man lindar på det, så stelnar det och blir lite som ett gipsomslag. Det kan sitta på 2-3 dagar och hästen går i hage som vanligt med det. Efter 2-3 dagar så byter man och lägger ett nytt om det behövs.
Jag blev också tillsagd att bara helst rida på asfalt/ hårda vägar. Allt för att inte belasta senan.
Men det allra viktigaste med sen skador är att det tar tid! Jag räknar inte med att kunnna rida i paddock på ca en månad till och då har min häst ingen svullnad sen en vecka tillbaka. Speciellt eftersom din häst har en dålig sena sen tidigare..
Ha tålamod!

Liknande trådar

Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 273
Senast: ll.96
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 778
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 476
Senast: Robina
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 377
Senast: illusion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka