Senkastrerad valack betäcker stona

Mumin_79

Trådstartare
Skulle ni låta en valack som är senkastrerad och fortf mycket hingstig gå tillsamman med era ston?

Vad finns det för risker i o med detta? Är olycksrisken högre tack vare att han gör detta?

Har nämligen fått in en sådan häst i vår flock, han fungerade inte alls ihop med min valack från början men det der ut som om dom kommer vänja sig vid varandra, men visst är jag orolig att min kommer vara utstött och aldrig få bli en del av flocken då den senkastrerade har för första gången i sitt liv en egen stoflock (2 valacker varav min och den senkastrerade +2 ston)

Äger inget sto själv så jag var mest nyfiken på att höra era reaktioner eftersom jag personligen skulle som stoägare ge upp ett ramaskrik och be att den förflyttas till box istället för lösdriften.
Men nu har jag inget sto och ingen annan verkar tycka att det är upprörande :angel:

Mumin

Sv: Senkastrerad valack betäcker stona

Skulle ni låta en valack som är senkastrerad och fortf mycket hingstig gå tillsamman med era ston?
nä, om han betäcker stona så skulle jag aldrig låta honom gå tillsammans med dom.

Vad finns det för risker i o med detta? Är olycksrisken högre tack vare att han gör detta?
det finns ju risker som att han kan infektera stona om han håller på att betäcka dom hela tiden. valacker är inte lika 'renliga i sin härlighet' som hingstar är. han kan ju även skada stona på andra sätt som dom kan ju få sår & andra skador om han 'klättrar' på dom. sedan kan ju stona sparka honom. .. osv. så klart att olycksrisken blir större om han ska 'klättra' på stona & försöka att betäcka dom.

Risk finns för skador och infektion ( om han verkligen "stoppar in den" - en del nöjer sig med att hoppa upp ...). Min erfarenhet är dock att de flesta valacker som hoppar bara gör detta på nya ston under första eller andra brunsten. Sedan brukar de tappar intresset ... När jag släppte in ett sto en ungkarlsflock på tre valacker förra sommaren vallade och hoppade den dominanta herren under första veckan - stoet var mkt brunstigt och villigt ... Sedan dess har hans intresse varit noll ....Detta beteende har jag sett flera gånger bland "mina" beteshästar på somrarna. Sådana är de karlarna ... :D Hade jag själv haft ett sto hade jag avvaktat lite och sett om intresset lagt sig - om inte hade jag skiljt av den hoppande valacken och låtit honom gå med killkompis.

Jag skulle aldrig acceptera att mina ston gick med en valack som klättrade och/eller betäckte. :devil: Risk för skador av klättrandet och infektionsrisk om han betäcker.

Jag hade inte låtit mina ston gå i hop med en betäckande valack..

Skaderisken är stor och infektionsrisken lika så...

Nope... bort med valacken, eller så hade jag tagit bort stona.

Här har vi separata hagar för valacker och ston, skulle inte låta släppa ihop stona tillsammans med valacker av redan nämnda orsaker. Det har hänt att en och annan valack gått med stona pga de var för få, men de har varait garanterat gentlemannamässiga.

I det stall jag hade mina hästar i tidigare gick 8 hästar i samma hage. Blandat ston och valacker, och nästan alla valacker som gått där under de sex år jag hade hästar där har hoppat på stona!
Det måste vara nåt med gräset;)
Stoet jag hade släppte inte upp någon, men valacken var en mycket hingstig typ. :crazy:
Mycket risker för stona har nämnts, men jag måste varna de som har valacker också! Min fick en kraftig blödning i sätesmuskeln efter allt betäckande och fick efter 2,5 år med en rörelsestörning T-märkas:cry:
En lite fundering; kan det vara så att en hingst slutar när "jobbet är färdigt" medan en valack aldrig blir färdig sas och därmed fortsätter? Verkar ju konstigt annars med tanke på att det finns hingstar som går i flock, och jag har aldrig hört talas om några överansträningsskador hos dem...

ni får ursäkta men jag kan inte låta bli:

VI VET VÄL ALLA HUR KILLAR FUNGERAR??????:D :D :D :D :D

hingstar, valackar, killar= same shit different name.
Inget illa menat till killar men det är den tuffa sanningen!!!

Senast ändrad av en moderator:

Har själv en valack och två ston. När jag köpte valacken hade han aldrig tidigare gått med ston, så de var förstås mycket intressanta. En dag när jag kom hem fick jag höra från grannen att valacken hade "satt på" min lilla shettis! Valacken är en travare på ca 1.60. Så jag blev förstås orolig och ringde veterinären för att få råd och tips. Det svaret jag fick var att inte vara orolig. Infektionsrisken finns men är ytterst liten. Vad man kunde vara orolig för var mer ifall hästarna skulle bli osams av detta och därigenom skada varandra. Jag lät alltså hästarna gå kvar i samma hage och han hade roligt ett par gånger till med båda stona, men sen var liksom det roliga slut. Numera bryr han sig inte längre om när de brunstar.

Så kanske man får avvakta och se hur stona reagerar? Hästarna brukar sköta sånt riktigt bra på egen hand. De är ju flockdjur och måste kunna hantera olika sorters individer.

Lycka till!

Fast just en valack är väll något som en vild häst i flocka aldrig ska behöva hantera;)

Normalt sett så blir ju stoet dräktigt och betäckningen behöver inte pågå mer än 5-10 dagar med en hingst!

Valacker gör inte ston dräktiga därför betäcker de då i värsta fall året om och var tredje vecka :eek:
Stor infektions risk då valacker inte har sk självrening, samt risk för andra skador.

Jag har även sett fula sår pga av att valacker bitit ston vid brunst, men de har inte klättrat/betäckt!
Ston accepterar sådant då det ingår i parningsleken men en hingst slutar när han har fullbordat betäckningen.
En valack kan även bli arg över att stoet är så närgånget!

/Lisa

Jag har själv en valack som nu är 11 men kastrerades som 6-åring - dvs sent. Han får inte gå med ston. Anledningarna till detta är flera; att han kan skada stona om han försöker betäcka genom skador på rygg eller vaginalt (kan komma senare med infektioner), att stona kan skada honom om de sparkar om han försöker betäcka, att han förmodligen kommer vilja ha stona ifred och vara elak mot de andra valackerna.

Jag har ingen aning om om han skulle betäcka eller ej men jag vet att stona blir väldigt "pissiga" i närheten av honom. Så därför chansar jag ine.

Boj skrev:
Här har vi separata hagar för valacker och ston, skulle inte låta släppa ihop stona tillsammans med valacker av redan nämnda orsaker. Det har hänt att en och annan valack gått med stona pga de var för få, men de har varait garanterat gentlemannamässiga.

Håller med dig till hundra!

Kan ngn förklara VARFÖR man överhuvudtaget blandar ston och valacker i samma hage. Det kan inte annat än klassas som att för eller senare be om skador och har inget med god hästhållning att göra utan kan bara klassas som ukunnigt beteende.

karuso_00 skrev:
ni får ursäkta men jag kan inte låta bli:

VI VET VÄL ALLA HUR KILLAR FUNGERAR??????:D :D :D :D :D

hingstar, valackar, killar= same shit different name.
Inget illa menat till killar men det är den tuffa sanningen!!!

Håller med dig,du verkar trivas alldeles ypperligt i din stohage.

hovis skrev:
Håller med dig till hundra!

Kan ngn förklara VARFÖR man överhuvudtaget blandar ston och valacker i samma hage. Det kan inte annat än klassas som att för eller senare be om skador och har inget med god hästhållning att göra utan kan bara klassas som ukunnigt beteende.

Och jag ser inget problem i att ha mina tidigt kastrerade valacker tillsammans men ston. Det har funkar ypperligt genom åren.
Syrrans ponny hade problem med hormonerna och gjorde några försök som ung men då hade vi oftast ponnygänget för sig och hästarna för sig.

För tillfället har vi visserligen ston och valacker separerade, men det beror på att vi köpt en ny valack och att ett av stona är så bossig plus att vi har en 11-månaders unghingst. När han åker på bete i sommar släpps det ihop, och när han kommer hem blir det lagom för honom att bli av med kulorna också. :idea:

Har man inte för avsikt att avla på ett sto, så är det ju inga fler bekymmer än ren skade risk, Jag tänker på ryggproblem etc.
Men personligen skulle jag inte ens fundera tanken på att riskera fertiliteten på ett avelsbedömt sto, genom att låta henne gå tillsammans med valacker. Jag har sett det ske gång på gång, valacker som anses ok med ston har plötsligt börjat bete sig som värsta hingstar och börjat klänga, klättra och betäcka.

Råkade ut för det för ett par år sedan, då en valack skulle gå med stona eftersom betet var magrare i deras hage än där han gick. Han ansågs som säker med ston från tidigare, men någonstans på vägen in i stohagen hittade han sin mandom.;) (trodde han) Han åkte på så mycket stryk av ledarstoet att vi snudd på fick bära han därifrån, hon visste nämligen skillnaden på denom och en riktigt karl.:rofl: Och här skulle inte sådana göra sig besvär, den här gången ordnade det sig i detta fall. Men säker skall man absolut inte vara med valacker, även om de har varit ok från början.

Om jag var du skulle jag även vara orolig för min häst. För är han hingstig så brukar de även tycka illa om andra valacker.
De kan gå bra så länge stona inte brunstar men när de gör de så är risken stor att även han åker på stryk.
Har själv upplevt det två gånger.
Vet inte om någon såg programmet veterinärerna för några månader sen. En gammal valack kom in till ( Helsinborg tror jag) och fick sy flera sår över kroppen.
Han hade fått stryk av en annan valack. Jag hörde inget mer om själva händelsen, men veterinären påtalade att de var ytterst ovanligt med sådana rejäla bråk mellan valacker.
Jag tror att anledningen mycket väl kan ha varit ett sto i närheten.

Jag skulle aldrig någonsin låta mitt sto gå tillsammans med en valack som betäcker. Dels för att hon kan bli skadad av hans hoppande, men också för att hon kan skada honom då hon är mycket sparkglad.

Mitt sto har tidigare gått i stor flock med både ston och valacker och det har aldrig varit några problem, men de valackerna betäckte inte.

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 849
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 938
Senast: Tussinussen
·
Ekonomi & Juridik Ca 10+ min promenad från var mina hästar står finns ett stall med 4 hästar, ägaren har nu lånat ett bete som ligger över 300 m bort från...
2
Svar
24
· Visningar
3 698
Senast: Sammet
·
Hästvård Kaos i vårat stall när vi för 9 dgr sedan tog hem vår nya d-ponnyvalack till min 14 åriga brorsdotter. Helt galen efter de 2 ston som...
2
Svar
23
· Visningar
4 319
Senast: _milla_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar