Seniorfoder

L

LindaK

Är lite nyfiken på vad ni som har äldre hästar och använder seniorfoder ger era hästar för sort!? alltså vilket märke och vilken sort av detta märket, om ni använder fullfoder. Jag vet att man kan blanda själv och allt det där och att det då blir billigare. Men jag bryr mig inte om priser och alternativ just nu. Utan vill bara veta vilket slags fullfoder-märke och sort ni använder. Ex. Krafft Rehab.

Sv: Seniorfoder

Mina gamlingar har alltid ätit krafft grov 125 innan men nu har jg bytat till fibergi låg å hästarna e super fina.. även hon som varit jätte svår att hålla i hull. hon har alltid haft fri tillgång nästintill i alla fall å sen massa kilo kraft foder upptill men nu får hon fri tillgång på hö och bara ½ liter fibergi låg/dag. tycker de e ett super bra foder

*kl*
Jag provade Eggersman senior mûsli på min 18-åriga arab,hon regerade med kostiga bölder på kroppen så den funkade inte så bra o fick hon ändå bara 2 dl x2/d. Nu får hon Mustang müsli orginal vilket funkar bra./L

Jag blandar själv efter vad som passar höanalysen, blir som du säger mycket billigare.

Men..

Nu när vi släppt på bete så blir damen dock j*kligt kräsen så nu kör jag med Pavos Slobber Mash, en müsli som blötläggs och blir som en gröt, perfekt för hennes dålig tänder :) Dock hade jag väl önskat lite mer protein, ligger bara på 90 g jämfört med alfalfan som ligger på 116, men den ratar hon som sagt nu under betet... dessutom så har vi ingen analys på betet heller, så det är egentligen svårt att veta exakt vad hon ska ha.

Har även fodrat med nåt från Dodson & Horrel som funkade väldigt bra, kan dock inte komma ihåg vilken sort det var =/

Inget rent seniorfoder, men Hippo Alfa till 20-årigt fullblod. Fungerar bra och är smakligt. 135 smrp behövs till vår

Provade Spillers Senior mix på min ved 17/18 års ålder, bytte tillbaks till Spillers ConditionCubes då jag tyckte detta fungerade bättre för henne.. Nu är hun 20 och går på grundfoder..

Min kräsna 29-åring får Spillers Senior conditioning mix, främst eftersom han verkar gilla smaken och lukten medan han ratar många andra foder. Dessutom Krafft rehab, blötlagd så att den är lättuggad.

Har en gammal farbror här med dåliga tänder. Han har varit svår att få upp i hull under flera år. Han har ätit havre med diverse olika tillskottsfoder och ett bra grovfoder men aldrig ökat i vikt mer än marginellt.
Sedan två månader tillbaka har jag gett honom en kalvpellets med hög proteinhalt och vips har han ökat så mycket att jag fått börja dra ner på mängden annars blir han snart för fet....
Jag är väl eg inte för att ge hästar nötfoder men i detta fallet var det helt enkelt konsistensen på fodret som fick bli avgörande.
Detta var ju knappast svar på TS fråga men det har fungerat för min pålle iaf.

Senast ändrad:

jag har en 19 år gammal arab och han får endast grovfoder (och lite vetekli). hö/gräs, lusernpellets (melassfria och uppblötta såklart) och melassfri betfor.

min andra häst som blev 28 år levde också gott på samma foderstat, han var superfin i hullet, rund och fin över rumpan och halsen.

det som är viktigt är att den får foder av bra kvalite och med mkt protein. att ge massa kraftfoder är onödigt och kan tom vara skadligt eftersom gammla hästar är mer benägna att få fång och kolik.

min gamla ponny får 16+ från dodsson & horrel och lucern/ alfalfa. dock så har han nu när han äter gräs börjat rata lusernet och vägrar äta sin mat om det är det minsta lucern i det. han äter inte hö nu pga 2 tänder som hakar i varandra och gör hö tuggandet extra jobbigt, men då hans tänder är bra i övrigt så kan han äta gräs som vanligt. (till vintern så får jag leta upp ngt klippt gräs och ge istället för hö + betfor.)

ponnyn är 28år och gick ner mängder i vintras då han inte åt höet. vi hade då granngårdens musli och lusern till honom men byttade till 16+ då han rasade i vikt, och nu så är han rund och pigg igen.

Jag ger som några andra här Spillers senior conditioning mix.
Funkar utmärkt till min 25åriga valack. Det är det enda foder som han håller hullet på. Innehåller bla glucosamin. Han älskar det och har gjort i flera år.
Dessutom luktar det så gott, jag kan stå och sniffa i fodertunnorna en bra stund:)

Sto 25 år, lite svårfödd äter förutom hö och lucernpellets; 1,5 kg Hippo Grow Alfa. Tillskottsfodrar även med betfor, vetekli, olja samt lite soja vintertid

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
487
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
915
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen