Sv: Seniorfoder - foder till äldre hästar
Det beror på vad hästen används till. Jag har ett varmblodssto född 1985 alltså 22år nu. Hon är 150 hög och "normalbyggd". Hon rids i princip varje dag i minst en timme, mest ut, 1-2 dagar i veckan bara skritt. nån gång i veckan dressyr/gymnastikhoppning/longering(hon skulle kunna tränas mer men jag är lat
och hon är lite "paddocktrött")
Hennes foderstat: (per dag)
9kg hö (dammfritt med ok näringsvärde.svårt att hitta bra hö iår)
2 mått greenpower lusernhack
2kg hippo bas basic(med vatten i)
1/2 tsk vitlökspulver(ren vitlök.1 tsk sommartid)
1/2 dl sojaolja
ca 1/4-1/2 kg morötter
Jag har som princip att inte krångla för mycket. lagom mycket Bra hö, ett bra fullfoder(= müsli lr pellets) och sen ev nåt komplement. Oljan är bra för hud, päls,matsmältning/ mage o tarmar och ger energi.Lusernet ger mycket protein och gör det lättare att hålla hullet.Min häst äter inte ens allt hö hon får nu, så utan lusernet skulle hon sannolikt magra snabbt. Protein är jätteviktigt att gamla hästar får, annars bryts deras muskulatur ner.
(detta är egentligen självklart men jag skriver det ändå)Det är oxå jätteviktigt att de pysslas om ordentligt, mycket rykt för blodcirkulationen och hud/päls, Samt att de motioneras så mycket som möjligt. Nu är ju inte alla hästar lika fräscha som min, men en timmes lugn skritt om dagen bör alla få. En gammal häst som inte får motion så gott som varje dag tynar bort snabbt. många timmar (minst 8-9!)i en stor och bra hage där det går lätt att springa och på så sätt motionera sej själv är oxå bra. oj det blev ettLångt inlägg men jag fick sagt vad jag ville
Vill bara tillägga att detta är mina åsikter, erfarenheter och kunskaper. Det finns säkert gott om människor som gör helt annorlunda med sina äldre hästar och jag menar iNTE på något vis att de gör fel. Individanpassning är nyckelordet
men detta har funkat bäst för de veteraner jag haft hand om. så snälla hoppa inte på mej för jag menar inte att provocera. hade bra