senior foder

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 117
J

jupiter-judex

nu när jag letat runt efter ett protein tillskott till min 18 åring så slog det mig att han räknas som senior:crazy:
kollade kraffts sida när jag letade efter info om deras protein och såg att dom rekommenderade krafft groov, rehab eller lusern.
men gör jag helt fel om jag nu endast ger silage och protein för att hamna rätt i mj och protein. eller vad är det som gör det mer lämpligt med groov och rehab?

Sv: senior foder

Jag skulle ge 18-åringen lusernpellets från Kvarnbyfoder, som har hög smrp på 150gram! Det är oxå helt melassfritt. Mycket gott, tycker mina hästar.
Nu har jag ingen 18-åring härhemma, men lusern räknas ju som grovfoder o är snällare mot magen.
Du kan lägga till lusern. Rehab är oxå OK, bara det passar till ditt grovfoder.
Jag personligen föredrar lusern, helt klart.

Det viktigaste är ju att din häst håller hullet bra och att foderstaten är välsammansatt med balanserade värden och anpassad till din häst. Om man sedan ger så kallat rehabfoder, seniorfoder, avels - eller tävlingsfoder osv. har ju egentligen ingen betydelse. Det är ju bara tillverkarna som har döpt säckarna till någonting och kanske är det förvisso framtaget mer till de hästarna. Men min häst fick när jag köpte henne för ca 3 år sedan (hon var då 3½) Krafft Rehab, detta var jätte effektivt för att få upp hennes hull tillsammans med fri tillgång på hösilage. Det vart en bra effekt eftersom att fodret passade bra och för att hon fick mycket mat, såklart. Men detta är ju så kallat rehabfoder som också är anpassat mer till äldre hästar. Men det passade utmärkt i mitt fall!

Så stirra dig inte blind på vad påsarna heter, om Krafft protein blir bra i din foderstat med det hösilage du ger - och din gamling är fräsch och vid god vigör är det klart att du kan ge det fodret.

ja det får nog bli så...för senior fodren går nog ut på mer energi har jag läst mig till för att dom brukar tappa i hull. å det är inget han har problem med:)
så nu blir det krafft protein plus lite betfor för att gömma mineraler och äckliga linfrön i!

Vetekli!!!

Jättebra för hästar som har svårt att tugga >(om det sulle vara så).
Högt proteinvärde, gott att äta, och inte så dyrt. Ger bra hull och blank päls dessutom.

Får bara citera HH i en tidigare tråd apropå "nyttan" med kli:

Enligt min uppfattning är vetekli ett klart övervärderat fodermedel. I “min värld” har det bara en indikation – om man är rädd för att hästen får i sig för höga halter av kalk, koppar, mangan, jod och zink från vattentäkt eller foder.. Vetekli minskar upptaget av dessa så ger man större mängder kli måste man ha ett överskott i tillförseln av dessa.

Vetekli innehåller visserligen mycket fosfor men i en form som är svåråtkomlig för hästen. Bara drygt 20 % av fytatfosforn i vetekli kommer till nytta i hästen.

Vetekli har inte bättre bulkeffekt för att hålla tarmen igång än hö och det hjälper inte till att utforsla sand vilket däremot psyllium - loppfrön - gör.
Det är en OK proteinkälla men det finns många andra goda proteinkällor som inte riskerar att ställa till det i mineralbalansen. HH

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 586
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Foder & Strö Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra? Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest...
Svar
15
· Visningar
1 938
Senast: Snowball
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 631
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka