Senaste Ridsport

AnnaKarinA

Trådstartare
Jag läste senaste Ridsport i soffan häromkvällen, och blir bestört när man läser om ett ekipage som tävlat SM dressyr: "NN fick råd och tips, åkte hem och konstaterade att hennes gamla sadel inte passade. Hästen hade fått ont i ryggen och ville ingenting. En ny sadel bar henne till seger. Med den nya sadeln fick NN nästan en ny häst". :eek: Självklart ändrar sig både sadlar och hästar, men jag blir ändå paff när ekipaget är så pass duktigt och inte märker att utrustningen inte längre passar? :confused: Jag är "buskryttare" (nåväl, tävlar ju faktiskt 50 och 70 cm hoppning :D ) och har ju knappast SM- hästar hemma i stallet, men två ggr om året åker jag och kollar sadel och häst hos utprovaren och börjar min häst bete sig på ett sätt h*n inte gjort tidigare försöker jag ju komma fram till varför, på en gång...
Tycker ni jag överreagerar? :o ;)

Sv: Senaste Ridsport

Tjaaa, vad säger man. :crazy:
Man får väl hoppas att det är just sadeln de INTE har tänkt på när de försökt lista ut vad som var för fel på hästen och sen har Ridsport (Förhoppningsvis!) skrivit på det sättet...
Alltså att kunskaperna fanns men glömdes bort när det blr bekymmer (Det är ju som sagt aaaaaaaldrig RYTTARENS fel när hästen krånglar :angel: ;) :angel: :p )
Annars vet man ju ine vad man ska tro riktigt, det låter ju som att h*n inte har nån vidare koll på musklernas uppbyggnad samt sadelns passform...

Låter trist när inte ryttaren uppmärksammar problemet, sadeln är eg det första jag tänker på om hästen reagerar runt ryggen. Hade en person i stallet för ett par år sedan som har/hade en jättefin ponny. Ponnyn hade massor med problem med rygg o de röntgade, ja gjorde allt.. Efter ett år visar det sig att bommen på sadeln var av.. Hmm!

Tja, vad ska man säga??? Jag höll i alla fall på att sätta kaffet i halsen. Det är ju ingen helt okänd person heller, hon skriver ju ganska mycket i ridsport.

Men vissa sadelutprovare ser ju inte allt, det fnns faktisst en övervägande del som inte vet va de snackar om för 5 öre! :(
Aen så ere inte alltid man själv märker om hästen har ont i ryggen, mwn klämemr ju endast på den yttre musklaturen, och det finns ju faktisst muskler som man itne kan känna om man inte e väldigt erfaren.

Sen så e de inte säkert att hästen reagerar som många andra hästar när den har ont i ryggen, spännar sig, ömmar, bockar/stegrar m.m. Utan detr kan ju faktisst röra sig om mindre rörelseförändringar, ovilja till att arbeta m.m som även kan bero på andra saker som tex. träningsverk, omotivation m.m

självklart ska denna ryttaren bära skulden tilll att hon itne andvänt bra utrustning, men jag tvivlar på att hon ens visste att den låg dåligt.

hej!

För att bevisa det du säger. En dam på mitt ridläger hade en utprovad sadel som låg jättebra på hästen, ändå var hästen kort i steget, ovillig att gå fram etc. Häst var en gammal lektionshäst. Iallafall var det en annan som tog ut en annan sadelmakare, som bara skulle kolla på hästen för att se om en omstoppning kunde göra susen. Vad han hittade var en häst med enormt ont i ryggen och inte en muskel över rygg och manke(något ägaren inte märkt eftersom häst sett ut så sen hon köpt den och även innan på ridskolan). Han vägrade titta på sadeln och vägrade prova in en ny innan ryggen var i bra kondition igen om ca 8 veckor. Så snabbt tog denna dams ridläger slut. Men han sa också att den första sadelutprovaren (mycket känd och i hästkretsar erkänt duktig) hade gjort rätt utifrån hur hästens rygg såg ut, men kunde kanske varit lite mindre intresserad av att sälja en sadel och sagt som det var istället??

/ Lavinia, som nu inte längre vet var hon ska ta vägen med sina sadelproblem..

jag gillar dessutom bilden, där sadeln ser ut att ligga vääääldigt långt fram!!! :D

*svarar alla*
Jag har ju själv erfarenhet av att ha ridit ihjäl en häst i fel sadel så jag är väl extra nojjig förmodligen. Mitt sto visade inget specifikt som gjorde att man kunde sätta fingret på att det var ngt med sadeln, väldigt fina muskler över hela ryggen, (fast jag fattar inte hur??? Sadeln var ju för trång!!!! :confused: ) var tom. med på en träningstävling i dressyr och hästen var halt.... det som gjorde att jag fattade att nåt var fel var att från att vara en "speciell" häst blev hon väldigt krånglig. NU, i efterhand, förstår jag att hon visade hela tiden att det var ngt som var fel, men med så små tecken. Jag var iofs kanske inte så lätt att få att fatta, men idag försöker jag tänka absolut mest på min lyhördhet. Tyvärr behövde en häst dö innan jag fattade, och jag begriper inte att man ens kan skaffa sig häst när man tydligen är helt blind!!! :mad:
Men det jag tycker är så skrämmande är när det är ryttare på så hög nivå som missar en sån sak.... jag är ingen stjärna själv, men varje vår vid vacc går vet igenom mina hästar, och de får massage 1ggr/månad och equiterapeuten kommer ca. varannan månad. Bara för att förebygga. Jag tävlar ju nästan OS-nivå, så det behövs ju. ;) (har en 21-årig märr som går 90 cm och en travarpojke som ska debutera 70 cm i höst) :rofl:

Nu vet man ju hur journalister kan förvränga saker och ting och få det att låta mkt värre. Tvivlar på att en häst med va vi menar har ont i ryggen går på den nivån inte ens med "dåligt" resultat.
Jag kan tänka mig att det handlar om att hon provade en annan sadel och fick fram ytterligare kvaliteter ur hästen inte att den gamla var jättedålig och hästen hade sååå ont i ryggen.
Har själv erfarenhet på nära håll om hur det kan ligga till en av mina unghästar (4år) som växer och uppenbarligen är mkt lyhörd för sin sadel har sådana perioder med jämna mellanrum, först uppmärksammade jag inte det ens handlar om mkt mkt små marginaler. Han är sådan att när han står still i växten så är han extremt rak i ryggen vilket gjort det mkt svårt att hitta rätt sadel men vi lyckades till slut. Först reagerade jag inte så mkt alla vet ju att unghästar kommer i lite formsvackor när de växer av en slump då jag precis oljat in sadeln tog jag en annan sadel när jag skulle rida honom under en av dessa "formsvackor" och tog då den som var en aning mer svängd i bommen och hästen blev som ny vilket tryck i gången. Använde denna sadel en period och när det rätt vad det var började kännas samma med denna så bytte jag tillbaka till hans egna och fick då samma superresultat med den. Han är helt enkelt så att han är mkt känslig för att sadeln ligger an exakt som den skall när han kommer in i tillväxt så blir han en aning mer svängd i ryggen och hans raka sadel känns inte bra men så fort han vuxit till jämt igen så är den svängda sadeln inte bra utan då vill han ha sin raka sadel igen. Det är inte så att han på något vis bråkar eller reagerar med ömhet i ryggen utan man känner det enbart på hur han jobbar genom ryggen och trampet i bakkärran. Så ibland behöver det inte handla om stora saker för att det skall påverka resultatet. Tur att man har flera hästar och därmed mer än en sadel att byta med.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 813
Senast: Honey07
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen... 2 3
Svar
43
· Visningar
8 928
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 952
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 818
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka