Senaste Lucky Rider

Lenita

Trådstartare
Läste en artikel där om att quartrar med mycket vitt (painttecknade) kunde dubbelreggas..mig veterligen gäller väl fortfarande "one paint parent rule" som APHA antog för ett antal år sedan efter att AQHA hade tagit bort sin "white rule"?
De enda som kan dubbelreggas är om en förälder är quarter och den andra dubbelreggad eller om båda är dubbelreggade.
Så man kan ju tycka att en tidning borde ha bättre koll....

Sv: Senaste Lucky Rider

Som jag uppfattade det så kan den dubbelreggas om den har två quarter föräldrar men har mer vitt än vad en quarter ska ha. Om en förälder måste vara dubbelreggad så hade den "första" dubbelreggade aldrig uppstått ;) Det är så jag uppfattat det i alla fall.

Som jag uppfattade det så kan den dubbelreggas om den har två quarter föräldrar men har mer vitt än vad en quarter ska ha. Om en förälder måste vara dubbelreggad så hade den "första" dubbelreggade aldrig uppstått ;) Det är så jag uppfattat det i alla fall.

Nej så var det fram tills för några år sedan.

Nu är det som Lenita skriver.

AQHA registrerar numera crop outs (dvs quarter med för mycket vitt)

APHA registrerar numera endast om hästen har minst en paintförälder.

Så för att kunna dubbelregistrera en häst numera krävs att minst en förälder är dubbelreggad redan och den andra är quarter (eller också dubbelreggad).

Okej, bra att veta! Har hört mycket diskussioner om det men aldrig någon som verkat ha koll på det! Mitt problem är tvärt om, har bara paints men alla de hingstar jag tycker är intressanta är quarters och då är ju risken för solid color överhängande (har ren spb och en med minimalt vitt) eller gunnerhingstarna men där är ju risken för dövhet rätt stor... Jaja, några år kvar tills det är dags för betäckning men fundera och planera är ju så kul!

Det är bara att läsa i respektive regelbok så är det glasklart ;)

Det är mycket som ska vägas in i en eventuell betäckning,helt klart.

Har inte haft quarter på ett antal år (regelbok från 2000 lär ju inte göra någon större nytta ;)), visserligen finns den väll online men då ska man ju få sitt lata arsle till att leta upp den och läsa! :angel:
Jaa, det är det verkligen! Därför man får börja redan nu så har man kanske någorlunda koll när det väl är dags

Äger själv dubbelreggat och hon är det eftersom hennes mamma var en cropout som till råga på allt var så ovanlig som SPB-cropout eftersom hon hade för mycket vitt på "fel" ställen av kroppen, när sedan AQHA ändrade reglerna så reggade vi henne som quarter också...;)

Har selv set solid bred afkomme efter homozygote hingst (den var genetisk afprøvet for at bekræfte). Så ligegyldig hvad du vælger, er risikoen til sted. Men solid bred efter homozygote beviser at ens farvet heste kan alligevel bære en brogede gene. Også derfor der fremkommer en gang i mellem brogede fra ren quarter eller fuldblod avl. Men APHA valgt at holde op med at acceptere dem.

Var det os der skulle vælge hingst, vil vi gå efter arbejdsevne, og ikke farve eller sandsynlighed for farve afkomme. Farve avl ødelægger arbejdsracer, som quarter og paint. Mange af de bedre Paint har meget Quarter i sig, fordi de er blevet avlet efter arbejdsevne.

Hans son Steady Big Chex finns i Sverige och är dubbelregistrerad.

En av alla hans söner ;) jag vet, väntar spänt på att han ska komma ut på banorna så man ser om han ärvt pappas prestationsförmåga.Jag önskar dock en ännu mindre hingst till min dam när det väl är dags. Hon kommer sluta runt 160 (halter pappa, reining/cutting mamma) så jag hoppas ju att en superliten hingst kan dra ner storleken på avkomman.

Och Bars jag håller helt med dig i att man inte ska avla på färg och som du säger det är därför många (inte alla) paints är sämre byggda, presternade eller lite "skeva i huvet" men vill man kunna tävla så är det fläckar som gäller, spb klasser är inte särskilt underhållande eftersom man oftast är ensam startande i dem... Dock föredrar jag personligen solid färgade hästar så quarter är väll det optimala för mig men i slutändan är det individen man faller för och båda har råkat vara paints med minimalt eller inget vitt (båda två med quarter mammor)

SPB gänget i Sverige är på frammarsch dock! Dom har en grupp på facebook, peppar alla med SPB att komma ut och tävla och jagar sponsorer!

Så det bästa man kan göra som ägare till en SPB är UT o tävla och hjälp till att få igång andra! Dessutom kan man tävla NRHA, NCHA, NSBA osv!

Men jag förstår förstås att man vill ha färg om man avlar paint också!

Spb fb-grupp? Oj, det har jag ju missat! Vad kul! Nrha och ncha är ju svårt när man har en pleasure avlad långbent kille som DÖR om han ser en ko, har varit på några kosseträningar för att han kanske skulle vänja sig men inte till mycket nytta... Och just nu ligger jobbet med att re-träna honom på att vara iväg, något slog lite snett i huvudet när vi var på galopp så min lilla filbunke blev plötsligt ett racing tokigt fullblod :crazy:

Gå med i den gruppen där du..jag är redan med och det är kul att se hur många fler och nya SPB ägare vi har blivit sedan syrran och jag for runt med gammeltanten för ett antal år sedan...:D

Spb fb-grupp? Oj, det har jag ju missat! Vad kul! Nrha och ncha är ju svårt när man har en pleasure avlad långbent kille som DÖR om han ser en ko, har varit på några kosseträningar för att han kanske skulle vänja sig men inte till mycket nytta... Och just nu ligger jobbet med att re-träna honom på att vara iväg, något slog lite snett i huvudet när vi var på galopp så min lilla filbunke blev plötsligt ett racing tokigt fullblod :crazy:

Jo fast det var ju du som nämde något helt annat än pleasurehingst för betäckning?

Om du har en häst som typmässigt inte lämpar sig för reining så vet jag inte varför du vill betäcka med en reiner???

Du kanske ska fundera ett par gånger på vad du har och vad du vill ha som resultat av en ev betäckning.

Ah, jag som beskrev dåligt! Men som du kanske såg så skrev jag "han" och det är lite svårt att betäcka en "han" ;) Min sbp valack är av pleasure modell och det jag tävlar/tränar med honom är pleasure, trail, HUS och liknande, visst har ju tränat lite spinn och så för träningens skull men han är inte lämpad för reining eller kossejobb och det satsar vi inte på heller på. Den jag snackar om att betäcka (långt i framtiden) är min åring, sto, regular paint (stor bläs och några mini fläckar på kroppen) och hennes mamma är cutting/reining stammad och pappa är Colonel coosader, hunterhingst som har producerat många bra stock/ranch hästar i usa vad jag hört, här är hennes stam http://www.allbreedpedigree.com/las+impressive+olena :) Jag vet att det inte är superlämpligt med stor tung hunter korsat med liten nätt cutting reining men hon verkar arta sig bra så förhoppningsvis blir hon en rejäl tjej som klarar det mesta!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka