Sv: Sen inridning
ElisaL skrev:
Vad har ni för erfarenheter av sent inridna hästar? Hur deras ryggar klarar av det och överhuvudtaget hur det brukar gå, om man kan komma långt etc.? Med andra ord går det att lära en gammal häst sitta?
Jag kopte min hast da han var sju och han var da knappt grundriden. Idag ar han 17 och har aldrig haft en skada. Han ar jattestark och mer i form an nagonsin. Han ar ganska hogt skolad och han har verkligen ridits och tranats under de har aren.
De manniskor som jag har runt omkring mig rider in sina hastar sent, medvetet. Jag vet inte vad du menar med sent, men jamfort med manga andra rider vi in dem sent.
Det ar lite olika fran individ till individ hur gamla de ar nar vi borjar att sitta pa dem, det beror pa hur de vaxer, om de ar stora, hur de ar i temperamentet. De hastar som ar stora tar ofta mer tid pa sig att vaxa fardigt an de mindre. En av unghastarna som vi hade pa garden borjade sittas pa da han var 6. Han ar nu 17 ar (och runt 1.73 i mankhojd), och han har heller aldrig varit skadad eller haft ont nagonstans. Han ar hogt skolad (piaff, passage, byten, piruetter) och han tranas mycket. Jag tror att det ar mycket tack vare och inte trots att han blev sent tagen, som han hallit sa pass bra.
En annan hast som vi hade pa garden reds in pa samma satt som ovriga, forhallandevis sent. Han tavlade medelsvar hoppning, svar dressyr, medelsvar falttavlan, korning. Vid 25 ars alder gjorde han fortfarande piaff, passage och galoppiruetter med gladje. Han gick som skolhast tills han var 27, da han tyvarr fick sluta sina dagar.
Jag hade tidigare en hast som jag fick rida in pa nytt, vid 12 ars alder. Det var inga som helst problem. Jag fick tanka mig att hon var en unghast trots att hon var sa pass gammal. Det var inga problem att lara henne nagot. Hon var mycket ambitios och lattlard. Problemet med henne var att hon varit riden tidigare, hon var riden pa ett satt som gjorde henne stressad och som inte var skonsamt for henne. Det ar svarare for sadana hastar att komma riktigt langt, eftersom de ofta har psykiska sparrar, de minns att det har haft ont i ryggen tex.
Jag tror att om man sjalv inte ar en fullfjadrad ryttare som kan lasa av och matcha fram sin unghast sa att det passar in i tex vaxtperioder och andra utvecklingsstadier sa ar det battre att vanta och ta det lugnt. Det som ar viktigt for alla hastar ar val i slutanden att de ar tillrackligt utrustade for uppgiften, bade fysiskt och mentalt, att de har vaxt fardigt i bade kropp och psyke innan man begar nagot av dem. En aldre hasts rygg byggs upp precis som en yngre hast rygg. En anledning till att hastar som rids in sent oftare far ont i ryggen (vet inte om det ar sa, men med tanke pa din fraga sa...) skulle kunna vara att man tycker att hasten ska kunna vissa saker med tanke pa aldern. Men man far ju tanka pa att det tar lika lang tid att utbilda en aldre hast som det tar att utbilda en yngre.