Sen inridning

K

Kirabell

Vad har ni för erfarenheter av sent inridna hästar? Hur deras ryggar klarar av det och överhuvudtaget hur det brukar gå, om man kan komma långt etc.? Med andra ord går det att lära en gammal häst sitta? :d

Sv: Sen inridning

Min 7åring är sent tagen och utbildad, det är nog först nu som han lärt sig att galoppera öht och gå med bärighet. Tränarna tror inte han galopperat öht innan han kom upp till mig.
Han var på utbildning hos en erkänt duktig unghästutbildare men denne skickade hem honom igen för att få växa klart, han växte väldigt länge och sakta.
Jag ser inga problem med att ha en 7åring som är som en 4-5åring i skallen - fast färdigvuxen i kroppen. Man får passa sig så inte skallen kokar men det är ju lättare eftersom han är så pass klar i kroppen, om du förstår vad jag menar med det.
Det kanske tar lite längre tid och han har missat unghästtävlingar men jag har en känsla av att det kommer gå vägen ändå.
Vi har vår första tävling om 10 dagar.

Hur sent tycker du är sent? Jag har erfarenhet av en hel hög hästar som ridits in vid 4-6 års ålder, vilket är JÄTTE-sent :smirk: om de ska visas på dagens treårstest.

Nåväl, de hästarna har blivit hållbara. Inga ledinflammationer, inga ryggproblem och de har varit starka och välvuxna med muskler att bära sin ryttare. Inlärningsmässigt har det inte varit några problem men de var ju korrekt hanterade från unga år. En häst som ingen hanterat är förstås knepigare.

På den negativa sidan är att jag upplevt att de varit understimulerade innan inridningen satts igång. Hästar som avlats för att ridas och tävlas och inte får annan intressant stimulans mår väldigt bra psykiskt av att ridas in och få uppgifter att lösa.

Det beror förstås på individen men generellt har jag inte upplevt det som svårt att lära äldre hästar nya saker. Jag har inte erfarenhet av inridning äldre än sex, men min äldre häst tränade jag upp från LA till MSV när hon var tolv och vi hade tänkt debutera St George när hon var sexton. Inlärningsförmågan var alldeles utmärkt men tyvärr hade hon vid det laget fått åldersförändringar i has.

klart det går,det handlar bara om att om du börjar rida in en häst vid åtta års ålder så kommer den ju vara på samma ställe när den är tio som för en som rids in vid fyra kommer vara vid 6 års ålder.

Den hästen vid åtta kommer ju vara mer utvecklad,psykiskt och fyskiskt vid inridningen.
men ja ser inga som helst problem med det. det är ju bara att man "tappat" ngra års ridning.
men tänk som så då har den inga förslitningsskador eller ngt sånt:D

Är nog inga större bekymmer. Köpte min häst som knappt grundriden när hon var sex (nästan sju). Idag, ett och ett halvt år senare ska vi debutera MsV och jag räknar med att ta henne mycket längre.

Hon har varit hel och frisk hela tiden och ryggen är det definitivt inga problem med, tvärt om. Hon har en väldigt platt, fin och välmusklad rygg.

Mvh//LG

Inte egentligen ett svar utan mer fråga...

Har hört av någon att skelettet byggs upp för ridning om man rider in vid tre och framåt, dvs medan hästen fortfarande växer lite. Att man kan få en svagare häst om den rids in sent. Gäller förstås inte om den gjort annat arbete som t ex travare, mer om den bara gått och skrotat.

Någon annan som hört detta?

Jag har hört det. Har för mig att Arne Lindholm (väldigt vild chansning, är trött i huvudet och kan inte tänka) från Mälarkliniken skrivit ngt om just det...

Jag har precis köpt en 6-åring (se här) som är helt oinriden. Red ett varv barbacka i skritt i paddocken idag. Suttit på henne en gång innan. Med henne funkar allt kanon. Det märks att hon är mer mentalt och fysiskt mogen men på samma sätt är hon väldigt unghästaktig (bufflig, ser sig inte för och såna saker) men hon lär sig kanonfort. Hela hon känns jättestabil, båda psykiskt och fysiskt.

Hur hon kommer hålla får framtiden visa. Jag kommer iallafall ta det lugnt och bygga upp henne så mycket som möjligt innan jag kommer börja rida annat än i skogen, rakt fram.

Är också jätteintresserad av att höra andras erfarenheter? Och tips.

/Maria

Senast ändrad:

Hur sent är sent?
Jag red in min som 5.5 åring, innan dess var han helt ohanterad. Varmblodstravare. Han utvecklas enormt bra, är en känslig och lyhörd häst som älskar att arbeta och rygg och ben håller fint på honom.
Red in en 7-åring, tidigare helt ohanterad (ej tam) varmblodstravare. Har tyvärr inte kunnat behålla honom utan han såldes efter inridning men att rida in honom var inte svårt, han var enormt arbetsvillig och positiv!

ElisaL skrev:
Vad har ni för erfarenheter av sent inridna hästar? Hur deras ryggar klarar av det och överhuvudtaget hur det brukar gå, om man kan komma långt etc.? Med andra ord går det att lära en gammal häst sitta? :d

Jag kopte min hast da han var sju och han var da knappt grundriden. Idag ar han 17 och har aldrig haft en skada. Han ar jattestark och mer i form an nagonsin. Han ar ganska hogt skolad och han har verkligen ridits och tranats under de har aren.

De manniskor som jag har runt omkring mig rider in sina hastar sent, medvetet. Jag vet inte vad du menar med sent, men jamfort med manga andra rider vi in dem sent.

Det ar lite olika fran individ till individ hur gamla de ar nar vi borjar att sitta pa dem, det beror pa hur de vaxer, om de ar stora, hur de ar i temperamentet. De hastar som ar stora tar ofta mer tid pa sig att vaxa fardigt an de mindre. En av unghastarna som vi hade pa garden borjade sittas pa da han var 6. Han ar nu 17 ar (och runt 1.73 i mankhojd), och han har heller aldrig varit skadad eller haft ont nagonstans. Han ar hogt skolad (piaff, passage, byten, piruetter) och han tranas mycket. Jag tror att det ar mycket tack vare och inte trots att han blev sent tagen, som han hallit sa pass bra.

En annan hast som vi hade pa garden reds in pa samma satt som ovriga, forhallandevis sent. Han tavlade medelsvar hoppning, svar dressyr, medelsvar falttavlan, korning. Vid 25 ars alder gjorde han fortfarande piaff, passage och galoppiruetter med gladje. Han gick som skolhast tills han var 27, da han tyvarr fick sluta sina dagar.

Jag hade tidigare en hast som jag fick rida in pa nytt, vid 12 ars alder. Det var inga som helst problem. Jag fick tanka mig att hon var en unghast trots att hon var sa pass gammal. Det var inga problem att lara henne nagot. Hon var mycket ambitios och lattlard. Problemet med henne var att hon varit riden tidigare, hon var riden pa ett satt som gjorde henne stressad och som inte var skonsamt for henne. Det ar svarare for sadana hastar att komma riktigt langt, eftersom de ofta har psykiska sparrar, de minns att det har haft ont i ryggen tex.

Jag tror att om man sjalv inte ar en fullfjadrad ryttare som kan lasa av och matcha fram sin unghast sa att det passar in i tex vaxtperioder och andra utvecklingsstadier sa ar det battre att vanta och ta det lugnt. Det som ar viktigt for alla hastar ar val i slutanden att de ar tillrackligt utrustade for uppgiften, bade fysiskt och mentalt, att de har vaxt fardigt i bade kropp och psyke innan man begar nagot av dem. En aldre hasts rygg byggs upp precis som en yngre hast rygg. En anledning till att hastar som rids in sent oftare far ont i ryggen (vet inte om det ar sa, men med tanke pa din fraga sa...) skulle kunna vara att man tycker att hasten ska kunna vissa saker med tanke pa aldern. Men man far ju tanka pa att det tar lika lang tid att utbilda en aldre hast som det tar att utbilda en yngre.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 226
Senast: MML
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: tessan.g
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama