Seminering på fölbrunsten

shady

Trådstartare
Satt och diskuterade med en kompis idag om att seminera på fölbrunsten.

Gör ni det?
Vad anser ni om att seminera stona på fölbrunsten?

Har aldrig funderat riktigt i dessa banor, så jag vet inte riktigt var jag står i denna fråga. Övertyga mig åt antingen ett eller båda håll om för och nackdelar.

Har också grunnat lite på det. Pratade med en välrenommerad hingsthållare i förrgår, och han hade haft mycket goda erfarenheter sa han. Förutsatt att stona kollades ordentligt, naturligtvis.

Det jag tänker lite på är fölet, hur det reagerar på att transporteras till station och vistelsen där?

Ljust det här med fölen har jag också funderat över en del. Dom är ju så små då. Bara tanken att shady började sin fölbrunst på 5 dygnet i år, så blir ju funderingarna mer verkliga i fölets synpunkt.

Vad jag menar är, att om jag skulle i detta fall seminerat på fölbrunsten så hade ju Lilleman inte varit mer än typ 2-3 dagar när man skulle till seminstationen. Det är knepigt detta.

Någon som vet om det är bättre dräcktighets procent vid seminering på fölbrunsten eller 30 dygns brunsten?

Förra året så betäcktes ett av mina ston på fölbrusnten. Jag motionerade henne ordentligt först och sedan så kollades hon av veterinär så hon var fräsch invändigt. Då såg vi även att ägget var stort och på väg så det blev ett prång för hingsten- som i år resulterat i en stor hingstunge. Nästa år kommer jag att betäcka de flesta av mina ston på fölbrusnten då det blev sena betäckningar i år. MEN jag kolalr dem först med u-ljud för att se att de är hela. Ser inget negativt att betäcka dem då. Mina föl har turen att hingsten i år finns på gården :)

JAg har inseminerat på fölbrunsten ett antal ggr och hästarna har yagit sig varje gång...MEN för ett par år seda transporterades fölet TILL seminstation och fick då FÖRMODLIGEN rodococcus equi pga att hans immunförsvar inte var riktigt utvecklat...de andra gångerna har jag haft stona inackorderade på stationerna vid fölning...nu vet jag ju inte hundra om det var där och därför han fick detta för stoet var en vända till strömsholm för ögonproblem vid 3-4 veckors ålder också......
Normalt är ju inte transporter stressiga för fölen om mödrarna är lugna.

Jag kan mycket väl tänka mig att betäcka på fölbrunsten och jag kommer försöka i år på ett av mina ston.

Många av mina uppfödar vänner har bra procents dräktighet på fölbrunsten. Kanske mycket beroende på att de då är extra noga med att stoet renar sig snabbt. De är dessutom noga med att inte försöka betäcka ett sto som har haft en komplicerad fölning eller avlossning.

Mitt sto är inte beräknad förren i början av juli och betäcker jag henne inte på fölbrunsten så får det vara i år. Skulle hon inte ta sig på fölbrunsten så har jag ju en möjlighet till utan att fölet kommer senare än i år.

Lill / STall Nöbbeled ( som fortfarande går i väntans tider :) )

Fördelen som jag anser är ju att om man fått dom dräcktiga sent ett år, så känar man ju in några dagar året efter om man betäcker på fölbrunsten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
678
Senast: ameo
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 867
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka