Semin från utlandet

Silkisif

Trådstartare
Jag har spanat in en hingst i norge som står på semin. De skickar bara inom landet eftersom det är extra pappersarbete för att få skicka till sverige.

Vet någon ungefär hur mycket pappersarbete det är? Hur mycket extra kostnader det är?

Det är en islandshäst om det spelar roll :)
 
@dobbis hann före.... Hingsten MÅSTE stå på EU-station annars kan dom inte skicka utomlands. Vart nånstans i Norge är det?

Har du evt möjlighet att köra stoet över gränsen och stalla upp på en Norsk station?
Okej. Och hingsten måste stå på samma station hela säsongen?
Jag ska kolla var i Norge han står. Stoet med 2018 års föl står i allra sydligaste Sverige, så jag är inte jättepepp på att köra henne så långt. Fölet är beräknad till 20 juni så vi har ju liksom inte jättemycket tid. Hon har tagit sig väldigt lätt tidigare så känner inte så mycket oro där.
 
Okej. Och hingsten måste stå på samma station hela säsongen?
Jag ska kolla var i Norge han står. Stoet med 2018 års föl står i allra sydligaste Sverige, så jag är inte jättepepp på att köra henne så långt. Fölet är beräknad till 20 juni så vi har ju liksom inte jättemycket tid. Hon har tagit sig väldigt lätt tidigare så känner inte så mycket oro där.

Vet inte om de måste stå på samma station hela tiden men tror inte det bara är att flytta till en EU-station mitt i, finns nog risk att det är någon karens... Att hingsten måste ha varit på stationen en viss tid.

Här står lite vad som krävs, finns även länk till fulla bestämmelser:

http://www.jordbruksverket.se/amnes...amhetmedhastar.4.121bdd7314c025ac3b0c57e.html
 

Liknande trådar

Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
804
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 829
Senast: nyttnick
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
938
Senast: Askur2017
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
558
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp