Semin = DNA typa????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bangsi
  • Startdatum Startdatum
B

Bangsi

Hej!

Ni som har andra hästar än Islandshästar.
När ni inseminerar era ston och det blir ett föl.
Måste ni då DNA typa både mor och föl för och få en fullständig härstamningskontroll som ni sedan skickar in tillsammans med betäckningsrapporten???

Enligt vår avelsordförande i SIF (Svenska Islandshästföreningen) måste vi göra det för att kunna registera våra föl. Om fölet har blivit till via semin.

För mig känns detta konstigt men som sagt. Hur gör ni???

Mvh Åsa

Sv: Semin = DNA typa????

På alla connemarorna föl och ston måste man göra detta från och med i år, men det gäller oavsett vilken typ av betäckning/seminering man har använt, för att få registera fölet.
/Kicki

Sv: Semin = DNA typa????

På halvblod behöver du bara DNA-testa vid FAI, tidigare även vid TAI från utrikes men det tror jag är borttaget fr o m i år (osäker).

Liknande trådar

Avel Hej på er, undrar om nån därute har info som kan hjälpa mig i mitt dilemma... Läget är som följer: Jag har ett tvåårigt hoppstammat sto...
Svar
6
· Visningar
2 095
Senast: SeagirlM
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 677
Senast: Blossi
·
Hästmänniskan Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade...
Svar
16
· Visningar
1 892
Senast: Myzan87
·
A
Foder & Strö Hej! Har letat runt lite bland alla inlägg men inte hittat riktigt det jag sökte. därför måste jag fråga en sak.. Om hästar i...
Svar
6
· Visningar
973
Senast: Wentona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka