Semestervikariat

sassiball

Trådstartare
Om man har tackat ja till semestervikariat, men blir erbjuden fast jobb hos annan arbetsgivare, kan man avsäga sig vikariatet då? eller är det så att man måste ta vikariatet iom att det är tidsbestämt? Vikariatet ligger längre fram än 4 veckor.

Har du skrivit papper på vikariatet? Om inte är det helt lugnt. Prata annars med arbetsgivaren och förklara situationen.

Om man har tackat ja till semestervikariat, men blir erbjuden fast jobb hos annan arbetsgivare, kan man avsäga sig vikariatet då? eller är det så att man måste ta vikariatet iom att det är tidsbestämt? Vikariatet ligger längre fram än 4 veckor.
Prata med arbetsgivaren. I många såna lägen är man schysst och släpper personen. Rent lagmässigt beror det egentligen på vad man avtalat om. Dvs man kan avtala om att en tidsbegränsad anställning inte är uppsägningsbar. Har du fått ett skriftligt avtal kan du kolla om det står något om uppsägningstid i det eller hur det är formulerat kring datumen. Dvs står det att anställningen gäller och så dessa datum eller står det att anställningen gäller "dock längst till och med " ett visst datum.

Det brukar sällan vara ett problem. Prata med arbetsgivaren och förklara läget, de flesta har förståelse för att ett fast jobb går före. Ju tidigare du pratar med arbetsgivaren desto bättre....

Prata med arbetsgivaren. I många såna lägen är man schysst och släpper personen. Rent lagmässigt beror det egentligen på vad man avtalat om. Dvs man kan avtala om att en tidsbegränsad anställning inte är uppsägningsbar. Har du fått ett skriftligt avtal kan du kolla om det står något om uppsägningstid i det eller hur det är formulerat kring datumen. Dvs står det att anställningen gäller och så dessa datum eller står det att anställningen gäller "dock längst till och med " ett visst datum.
Jag satt i en liknade sits en gång, och kunde även ge arbetsgivaren tips om en lämplig ersättare så det blev win-win.

Nej ett muntligt avtal gäller också även om det är svårare för någon part att bevisa.
Precis. Just detta scenario hände på mitt jobb och jag kan säga att den som bröt det muntliga avtalet inte är välkommen tillbaka i framtiden. Det uppskattas alltså inte av min chef, även om hen inte valde att gå vidare med det på nåt sätt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 166
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 820
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Min man jobbar som personlig assistent i ett privat företag. Han har varit på samma jobb i snart fem år, och blir då sjukt utnyttjad...
Svar
18
· Visningar
1 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka