Semester och katter ensam hemma i lägenhet

Z

Zeita

Ska åka bort i två veckor och lämna mina två katter ensamma hemma i lägenheten. Kommer att ha en kattvakt som matar och mockar lådan varje dag men undrar vad mer man kan göra för att de ska ha lite roligare när de är ensamma. Kanske går det bra ändå när de är två? Brukar köpa extra leksaker och så när vi ska vara borta...Någon som tips på annat?

Sv: Semester och katter ensam hemma i lägenhet

Jag har skrivit det tidigare men skriver det igen... Jag skulle aldrig lämna mina katter ensamna två veckor med bara en kattvakt som kom och såg till dem ibland, knappt ens över en helg. Mina katter skulle må väldigt dåligt om de blev tvugna att vara utan sällskap så länge. :( När jag åkt bort så har jag antingen haft med katterna, haft en kattvakt som bott hos mig eller låtit dem bo hemma hos kattvakten.

Finns det ingen du kan låta katterna bo hos så länge?

/Erica

Hade gärnat lämnat dom till min mor, men den ena katten blir deprimerad om han inte är hemma. Har ingen som kan bo hemma hos oss under så lång tid tyvärr.

två veckor hade jag nog tyckt är lite länge med. finns det ingen som kan sova över varannan natt eller någon natt då och då under dessa veckor?

jag lämnade vildkatterna tre nätter men mitten natten sov en kompis här. dessa kissar har dock inget behov av mänsklig kontakt (de börjar dock bli tamare nu och uppskatta mig istället för att tro att jag ska äta upp dem :p ) så för dem är det en annan sak än supersociala kissar som behöver klappas och gullas med lite grand..

Det är svårt att hitta någon som kan sova över, men den planerade kattvakten kommer att vara med katterna några timmar varje gång han kommer, tack och lov. Har provat att lämna bort dom tidigare men ena katten matvägrar och går ner jättemycket i vikt om han inte får vara hemma + att han är väldigt känslig.

Vissa katter mår bättre av att vara hemma även om de inte har lika mycket mänsklig kontakt som annars, vissa mår bättre av att bo hos någon annan. Har man fler än en katt har de ju sällskap av varandra och kanske även vi lite överskattar människans betydelse?

Om man väljer att ha kattvakt, kanske h*n ställer upp på att sitta och titta på tv hemma hos dig några kvällar i veckan? Om katterna är gosasugna brukar de komma fram då.

Ja som djurägare får man ibland välja. Vi kan inte åka hemifrån mer än några dagar och så är det bara. Två veckor skulle aldrig komma på frågan.

vi brukar va borta i 2v på semester varje sommar o d funkar utmärkt:) min svärmor som bor presic jämte är här varje dag o släpper in o ut katterna o kelar o ger mat,så för oss är d inge problem:)
sen bor hon ju kanske ca 40 meter bort oxå så då har ju hon möjlighet att vara här mer oxå..:angel:

Säger som flera andra: Jag skulle aldrig lämna mina katter ensama i två veckor. Några timmars sällskap om dagen är alldeles för lite för normalkatten.
Åker jag bort tar jag med mig katterna och är det omöjligt kör jag dom 80 mil tur och retur till mor och far för där vet jag att dom har det bra.
Hade mina katter inte kunnat bo någon annan stans och jag inte haft någon kattvakt som kunde bo med dom hade jag helt enkelt stannat hemma.

Och folk skaffar katt för de ställer mindre krav än t ex hund. Jo tjena, praktiskt att lämna hemma i två veckor bara :smirk:

Går det verkligen inte att ha dem på pensionat?

sen är d väldigt olika från katt till katt...våra katter funkar d för men inte säkert att det gör d för alla....
känner en som brukar lämna sina katter själv i mer än 3 veckor o då får dom va utehela tiden,hon ställer fram en säck torrfoder o vatten kan dom dricka från sjön säger hon:crazy: dessa katter brukar va rejält sura o inte alls glada när dom kommer hem...kan ju förstå varför...ska man lämna dom så ska man ha nån som ser till dom tycker jag....

Och folk skaffar katt för de ställer mindre krav än t ex hund. Jo tjena, praktiskt att lämna hemma i två veckor bara :smirk:

Går det verkligen inte att ha dem på pensionat?

Om nu katten blir rejält dålig när den inte får vara hemma verkar väl pensionat inte så bra? Då gör man det ju i princip mer för människans samvete, att "pensionat är bra" än för kattens skull.

Jag har mina katter i stallet, dom har aldrig varit inomhus (förutom när dom kastrerades eller varit sjuka, dom vill inte vara inne. Födda i stallet) och jag träffar inte dom mer än när jag är i stallet och mockar och fixar med hästarna. Den sammanlagda tiden jag är där blir ju inte så länge om man räknar på ett helt dygn. Mina katter mår alldeles utmärkt, keliga och tillgivna. Katter, tror jag, klarar sig mer utan männsklig kontakt än vad tex en hund gör.

Till TS, så jag tror att dina katter kommer klara sig alldeles utmärkt i två veckor om du har någon som kommer och ger dom mat och tömmer lådan. Dom har ju faktiskt varandra oxå.

MVH Russin8

Jag har precis lämnat min katt i TRE veckor, dock så har folk bott hos oss i två av de tre, de andra dagarna var de hos oss dagligen o matade o tömmde.

Han var lite sur på oss när vi kom hem men blev snabbt sig själv igen :angel:
Vi såg på lägh att han mått bra plus att kattvakterna bekräftade det.

Lycka till

Jag har mina katter i stallet, dom har aldrig varit inomhus (förutom när dom kastrerades eller varit sjuka, dom vill inte vara inne. Födda i stallet) och jag träffar inte dom mer än när jag är i stallet och mockar och fixar med hästarna. Den sammanlagda tiden jag är där blir ju inte så länge om man räknar på ett helt dygn. Mina katter mår alldeles utmärkt, keliga och tillgivna. Katter, tror jag, klarar sig mer utan männsklig kontakt än vad tex en hund gör.

Till TS, så jag tror att dina katter kommer klara sig alldeles utmärkt i två veckor om du har någon som kommer och ger dom mat och tömmer lådan. Dom har ju faktiskt varandra oxå.

MVH Russin8

Men för dina katter är det deras normaltillvaro att inte ha dig runt och kring sig hela tiden, det de är vana vid. För innekatter som är vana väldigt mycket uppmärksamhet kan mattes/husses frånvaro under två veckor vara extrem stressande för det är en kraftig avvikelse från deras normala tillvaro. Innekatter kräver även mer stimulans, mer engageman från människans håll, för att må bra inomhus eftersom de inte själva kan ge sig ut och uppsöka äventyr.

Din situation går helt enkelt inte att jämföra med situationen hos oss som har innekatter.

Jo det har du väl till en viss del rätt i. Men det jag menar är att katter är mycket mera självständiga än en hund, som är mycket mer beroende av sin flock än en katt. Sen var det ju faktiskt två katter, så helt ensammma blir dom ju inte. Jag tror faktiskt i alla fall inte att katterna skulle ta någon skada av att vara hemma i två veckor med en katt vakt som kommer en gång om dagen och matar och tömmer lådan och samtidigt umgås lite med katterna.

MVH Russin8

Om dina katter alltid varit i stallet är ju det deras normala tillvaro. Innekatter som är van vid människor som tar hand om den tror inte jag trivs att vara utan dem i två veckor. Om det våre två dagar skulle jag inte han några synpunkter.

Det är ju också skillnad, dina katter har haft sällskap iaf en stor del av tiden. Mycket bättre :)

Jag har tre katter. Förutom att bondkatten skulle bli störd av att bara ha ett val/dag om hon ska vara inne eller ute resten av dygnet, så skulle hon nog inte bry sig så mycket eller fara illa av att ha begränsad människokontakt i två veckor. Hon är inte den som är så himla social ändå. Hon kelar gärna, hon kommer och pratar etc, men oftast så sköter hon sitt i stallet, kommer in och äter och sover (ibland i soffan, oftare upp ensam på övervåningen), sen går hon ut igen och så fortgår hennes dagar. Leker lite med de andra katterna mellan varven.

De andra två däremot, siameserna, de får inte gå in och ut som de vill,d e får vara ute dagtid sommar, men aldrig natt, och vill inte ha dem ute nu på vintern mer än korta stundar. De vill inte gå ut nu på vintern heller direkt. Men de är väldigt sociala, ligger nästan alltid där det är folk, kelar mycket och de sover alltid i sängen med mig, när jag sover borta (jobbar nätter bland annat) så märks det dagen efter att de är störda. LÄgger jag mig och vilar på dagen lägger de sig hos mig etc.

De ligger alltid tillsammans, och leker mycket med varandra. Men det märks att för dem är människokontakten mycket viktigare än för bondkatten. Hon har en annan personligen, men ffa har hon så mycket annat att 'roa sig' med.

Jag saknar siamespojken lika mycket som hundarna t ex när jag är bortrest, för han är mer hund än katt helt enkelt.

Så, siameserna skulle fara pyskiskt illa av att bara ha kattvakt några h/dag (spec hanen som inte direkt sätter sig i knäet på en främmande) i två veckor, medan bondkatten om hon fick en kattlucka så det problemet försvann inte skulle bry sig mycket.

Jag skulle inte lämna mina 2 v såsom beskrivs i ursprungsinlägget, utan strunta i att åka då om det inte gick att lösa.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
842
Senast: Svartkatt
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
913
Senast: Lillefrun
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 200
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama