Sv: Semester och katter ensam hemma i lägenhet
Jag har tre katter. Förutom att bondkatten skulle bli störd av att bara ha ett val/dag om hon ska vara inne eller ute resten av dygnet, så skulle hon nog inte bry sig så mycket eller fara illa av att ha begränsad människokontakt i två veckor. Hon är inte den som är så himla social ändå. Hon kelar gärna, hon kommer och pratar etc, men oftast så sköter hon sitt i stallet, kommer in och äter och sover (ibland i soffan, oftare upp ensam på övervåningen), sen går hon ut igen och så fortgår hennes dagar. Leker lite med de andra katterna mellan varven.
De andra två däremot, siameserna, de får inte gå in och ut som de vill,d e får vara ute dagtid sommar, men aldrig natt, och vill inte ha dem ute nu på vintern mer än korta stundar. De vill inte gå ut nu på vintern heller direkt. Men de är väldigt sociala, ligger nästan alltid där det är folk, kelar mycket och de sover alltid i sängen med mig, när jag sover borta (jobbar nätter bland annat) så märks det dagen efter att de är störda. LÄgger jag mig och vilar på dagen lägger de sig hos mig etc.
De ligger alltid tillsammans, och leker mycket med varandra. Men det märks att för dem är människokontakten mycket viktigare än för bondkatten. Hon har en annan personligen, men ffa har hon så mycket annat att 'roa sig' med.
Jag saknar siamespojken lika mycket som hundarna t ex när jag är bortrest, för han är mer hund än katt helt enkelt.
Så, siameserna skulle fara pyskiskt illa av att bara ha kattvakt några h/dag (spec hanen som inte direkt sätter sig i knäet på en främmande) i två veckor, medan bondkatten om hon fick en kattlucka så det problemet försvann inte skulle bry sig mycket.
Jag skulle inte lämna mina 2 v såsom beskrivs i ursprungsinlägget, utan strunta i att åka då om det inte gick att lösa.