Semester i sverige

Nepenthe

Trådstartare
Hej,

vecka 32 ska jag och pojkvännen ut och bila runt i Sverige igen! Vi sover i bilen och förra året var det mysigt även om vädret var lite tråkigt.
Vad borde vi se? Finns ju massor :)
Vi gillar kultur, natur, mat och efterrätter :D

Utgår från Linköping. Vi kommer besöka storstäderna och där vill vi såklart ha tips men men vill gärna hålla oss till småvägar mellan sevärdheterna!
Fjällbacka ska vi åka till igen och eventuellt över till Norge, kan man sova i bilen utmed vägen i Norge? O_o

Så in med tips och egna erfarenheter :)
 
Hej,

vecka 32 ska jag och pojkvännen ut och bila runt i Sverige igen! Vi sover i bilen och förra året var det mysigt även om vädret var lite tråkigt.
Vad borde vi se? Finns ju massor :)
Vi gillar kultur, natur, mat och efterrätter :D

Utgår från Linköping. Vi kommer besöka storstäderna och där vill vi såklart ha tips men men vill gärna hålla oss till småvägar mellan sevärdheterna!
Fjällbacka ska vi åka till igen och eventuellt över till Norge, kan man sova i bilen utmed vägen i Norge? O_o

Så in med tips och egna erfarenheter :)
Gillar ni efterrätter så borde väl ett besök på Taxinge slott vara underbart!:D De har norra Europas största kakbuffé och ligger knappt 6 mil från Stockholm:)
 
Om man åker norrut så håll er lite från kusten då den blivit lite väl turistifierad av sommarstugefolket.
Runt fem mil är det vackert längre in är det visserligen storslagna vyer men mera ris träsk och sten.
Åkte tusen mil i Sverige en sommar, låg i tält i fem månader med endast några avbrott. Fantastisk sommar!
 
Hej,

vecka 32 ska jag och pojkvännen ut och bila runt i Sverige igen! Vi sover i bilen och förra året var det mysigt även om vädret var lite tråkigt.
Vad borde vi se? Finns ju massor :)
Vi gillar kultur, natur, mat och efterrätter :D

Utgår från Linköping. Vi kommer besöka storstäderna och där vill vi såklart ha tips men men vill gärna hålla oss till småvägar mellan sevärdheterna!
Fjällbacka ska vi åka till igen och eventuellt över till Norge, kan man sova i bilen utmed vägen i Norge? O_o

Så in med tips och egna erfarenheter :)
Motala med alla fina stränder. Gillar ni avskildhet finns det riktiga pärlor norr om Motala.

Gotland är riktigt härligt också! Fårö där de har en crepes-resturang som är häftig! Heter Kuten
 
Hej,

vecka 32 ska jag och pojkvännen ut och bila runt i Sverige igen! Vi sover i bilen och förra året var det mysigt även om vädret var lite tråkigt.
Vad borde vi se? Finns ju massor :)
Vi gillar kultur, natur, mat och efterrätter :D

Utgår från Linköping. Vi kommer besöka storstäderna och där vill vi såklart ha tips men men vill gärna hålla oss till småvägar mellan sevärdheterna!
Fjällbacka ska vi åka till igen och eventuellt över till Norge, kan man sova i bilen utmed vägen i Norge? O_o

Så in med tips och egna erfarenheter :)


Vadstena kloster är fräsigt! Ni kan åka förbi Gränna och köpa polkagrisar samtidigt.

Pilane skulpturpark på Tjörn är underbart vackert.
 
Vadstena kloster är fräsigt! Ni kan åka förbi Gränna och köpa polkagrisar samtidigt.

Pilane skulpturpark på Tjörn är underbart vackert.

Eftersom vi bor så nära så är Vadstena och Gränna just ganska välbesökta :)
Men fint är det!
Vi var jaktmarker precis vid Gränna i hundklubben

Samma med söderköping ;)
 
Några mer tips?

Förra året blrjade vi i sthlm, åkte sen upp till grislehamn där vi sov. Sen rakt över sverige, via läcköslott och trollhättan med saabmuseeum :love:
till fjällbacka där vi sov. Ner till göteborg nästa dag och där unnade vi oss hotell och Göteborg blir det iår igen :)

Sugen på att åka högre upp i sverige? Dalarna och sen eventuellt över till Norge
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Några mer tips?

Förra året blrjade vi i sthlm, åkte sen upp till grislehamn där vi sov. Sen rakt över sverige, via läcköslott och trollhättan med saabmuseeum :love:
till fjällbacka där vi sov. Ner till göteborg nästa dag och där unnade vi oss hotell och Göteborg blir det iår igen :)

Sugen på att åka högre upp i sverige? Dalarna och sen eventuellt över till Norge

Falu gruva, Siljansbygden, Orsa björnpark, Avesta Art, Finnmarksmuseet, Helvetesfallet och Carl Larsson-gården är väl det jag kommer på på rak arm. Det beror ju lite på vad ni är intresserade av och vilken väg ni tänkt ta. Trängslet är maffigt också om ni tänkt åka över gränsen via Idre.
 
Falu gruva, Siljansbygden, Orsa björnpark, Avesta Art, Finnmarksmuseet, Helvetesfallet och Carl Larsson-gården är väl det jag kommer på på rak arm. Det beror ju lite på vad ni är intresserade av och vilken väg ni tänkt ta. Trängslet är maffigt också om ni tänkt åka över gränsen via Idre.

Lägger till Styggforsen, Gammelstan, besök på levande fäbod, Zorngården och äta Rättviksglass.
 
och äta Rättviksglass

Jamen f*ck! Hade ju på känn att det var något jag missade. :arghh: *vänder genast bilen*

Skämt åsido, personligen är jag som utböling och förstagångsturist jättenöjd med kombon av årets fina utflyktsmål och sevärdheter i Värmland och Dalarna, flera nämnda ovan. Bara den långa bilfärden dit och hem som ligger lite på minussidan.
 

Liknande trådar

Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
760
Senast: Tilly_85
·
Fritid Vill dra på nån liten semester i sommar. Har i tanken att åka till Järnvägsmuseet i Gävle, så sambon kan få se det med. Men sen tar det...
Svar
2
· Visningar
310
Senast: Halcyon
·
Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
1 388
Senast: ii-ssa
·
Fritid Kanske fel att prata tåg just nu, men jag behöver bukes samlade kunskap. ;) Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 256
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp