Seltungor...

Nu var det länge sedan Skuggi tävlade i körning... men hon har för sig att om man har en loksele så brukar den ha metallpinnar i dragringarna och dessa ska stickas igenom öglan på skakeln, i änden på metallpinnen sätter man fast en stopppinne.. och jag tror att stoppinnen är den som kallas seltunga.. eller så är det den ovan omtalade metallpinnen som sitter i dragringen.. :crazy:
Tydligt och klart beskrivet va?? ;)

Oj så svårt att beskriva då..... Men du har rätt, det är den förstnämnda metallgrunkan som är seltunga, den du trär igenom skalmöglanm, det andra kallas selsticka, den man stoppar med alltså.

Svårt att förklara hur den ser ut, men gå in på den småländska hästaffärens hemsida och kika någonstans under körutrustning så finns det bild där.

Jag har såna seltungor till min loksele, men de ligger bara i en låda och skräpar eftersom jag aldrig har fattat vad de ska användas till.
Kan tillägga att jag fortfarande inte fattar :D

Liknande trådar

Utrustning På en sele finns spänne för själva gjorden och ett spänne som går under hästens mage som sitter fast i bröstan. Undrar hur hårt man...
Svar
11
· Visningar
529
Senast: Efwa
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
828
Senast: Shixle
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Jag har börjat kika på täckeshängare och ser att de flesta verkar vara av sk bygelmodell. Visserligen går ju många att dra ut och göra...
Svar
5
· Visningar
602
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka