Selle Francais

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Orkan
  • Startdatum Startdatum
O

Orkan

Jag vill hitta info om franska hästar men hittar inga bra sidor. Jag har googlat på namnen men hittar inte vad jag vill ha. Någon som vet någon bra sida, liknande svenska blup.se?

Tack!

Sv: Selle Francais

Det finns en sida här http://www.sellefrancais.fr/accueil.php5?language=fr och klickar du på eng. flaggan så får du en del på engelska.
Om du klickar på stallions i rubrikerna och sen till vänster på "Base de etalons" så får du upp en sida där du kan söka på hingstarna i alla fall.
"Etalons approuvés SF" leder dig till en lista på alla godkända hingstar.
Hoppas att detta var till lite hjälp

http://www.anaa.fr/etalons.php5?idGroupe=94

Här hittar du franska avelshingstar. De som det står *AA* efter namnet är angloaraber med endast fullblodsinslag.

De hingstar som det står AA på är angloaraber med max 1/16-del annat blod, det är ofta Selle Francais-blod i dem. (Har tidigast i sitt fjärde härstamningsled maximalt en förfäder dvs 1/16-del av annan ras, dock ej kallblod, arbetshäst, ponny, cob eller okänd).

AC, Anglo-arab de Complement - de är anglohingstar med lägre än 25 % ox-blod.

AACR = är angloarabiskt halvblod - det kan till exempel vara en kombination mellan Selle Francais-hingst och anglosto.

En del av hingstarna finns på semin, även fryst.

Skrev kanske lite otydligt men det är speciella hästar jag letar efter. Hittar tyvärr inget om dom i några av trådarna jag har fått.
Antar att det är hingstar godkända nu på sidorna?
Troligtvis är hingstarna jag letar efter för gamla för att vara med där.

Jag letar alltså efter avkommor och tävlingsresultat på hästar i en speciell hästs härstamning.

Men tack iaf!

Skriv då vilka hästar du söker efter så får vi andra börja leta också....;)

Du kan även använda http://sporthorse-data.com/
Där kan du se bilder och leta efter avkommor åtminstone en del.
Registret är inte komplett eftersom Vermont inte har ngn reg,. avkomma men du kan klicka dig fram genom stamtavlan. Narcos II har tex. förvärvat sig bra

Klistra in adressen i googles sökruta sen kan trycka på "översätt den här sidan" och då får du en svensk version av sidan (lite lustig översättning många gånger).

Kanske ska köpa hennes syster ist!
Detta blev googles översättning:

"Belle Mare för rekreation, utomhus och boskap."

Den systern verkar ju inte ha varit så framgångsrik iaf.

Kanske ska köpa hennes syster ist!
Detta blev googles översättning:

"Belle Mare för rekreation, utomhus och boskap."

Den systern verkar ju inte ha varit så framgångsrik iaf.

:rofl: Det måste ha översatts galet. Klistra in den franska meningen här så skall vi se om jag kan hjälpa dig med en vettig översättning. :)

Detta är den franska meningen:

Belle jument pour loisir, extérieur ou élevage.

Detta är den franska meningen:

Belle jument pour loisir, extérieur ou élevage.

Mina franska hästtermer är så gott som obefintliga, men jag gissar att det är mer riktigt att översätta till "vackert ungsto för nöje, uteritt eller avel*." :) Väldigt osäker på om Elevage betyder Avel, men jag tror det. Tävling= Concours iallafall, så det betyder det inte. :)

Tack!

Fast jag hittar mest färg och mankhöjd på hästarna, modern fanns inte med heller.

Nä, det beror helt klart på hur meriterade hästarna är. Du hittar bland andra världsrankingar och annat på internationella svårklasshästar. Övrig info är tyvärr väldigt dålig.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: Mirre
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 629
Senast: Mabuse
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 222
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka