Selevitan, igen

Antiqua

Trådstartare
Mitt tokosel är snart slut och har nu fått recept på Selevitan för stallets hästar istället. Har sökt lite på selevitan och tycker det verkar så rörigt hur ofta man ska ge?
Våra hästar får noll selen genom fodret, hur mkt (många mått) selevitan ska jag ge om man räknar på 600 kg häst? Det står 1-2 ggr/månad, vad gäller för att hästen ska få behovet uppfyllt (jag är usel på matematik:D) Jag menar - ger man 2 ggr blir det ju det dubbla mot bara 1 ggr/månad (så långt kan jag räkna:D).
Kan jag slå ut givan/vecka eller "tappar" det effekt då? Tycker det är lättare att komma ihåg att ge 1 ggr/vecka mot en ggr/månad..

Help?:bow:

Sv: Selevitan, igen

Varför extra selen ? Hur vet du att stallets hästar behöver tillskottet ?

Mia

Hösilage= noll selen
Betfor= noll selen
Det är vad stallets hästar går på förutom min 2,5-åring som får lusern också för att få upp ca/p.. Skrev att ingen får i sig selen via fodret. Alla andra mineraler är täckta utav grovfodret. (förutom för min lilla)

Jag driver stallet och vet att alla behöver selen.

Så- frågan kvarstår;)

Prova att lägg in värdena på Selevitanen i ett foderstatsprogram. Du får dela månadsdosen på 30 så du får dagsgivan istället.

Nu har inte jag burken framför mig, men om du ska ge 1- 2 mått per månad så är det väl enklare att ge 1 halvt mått en gång i veckan.:idea:

Men när jag tar hösilage proverna (även mineral) så får jag aldrig något svar på Selen ?

Men du tar ett extra prov på det eller ? Jag har funderat lite på detta men med mineralerna så brukar mina få tillräckligt med selen enlgt foderstaten ?

Mia

Nej man får ju inte med selen i analysen, man räknar med noll/nästan inget selen alls i våra marker. Och våra hästar får inget fullmineralfoder då de får övriga mineralbehov uppfylla från enbart hösilaget. Det enda som de behöver extra i mineralväg är just selen.

Det låter som en bra idé, enkelt:)
Men jag undrar ändå hur mkt som behövs för att få behovet uppfyllt.
1 skopa är för 250 kg. För en 500 kg häst blir ju ju 2 skopor. Men sen skriver de att man ska ge 1-2 ggr månad och det är där jag får snurr:D. Menar dom 2 skopor 1 ggr/månad eller dela upp det 1 skopa 2 ggr/månad? Eller 2 skopor 1 eller 2 ggr/månad, välj själv liksom:confused:
Står luddigt tycker jag.
Men om jag ger en halv varje vecka så får de ju inget underskott iaf;)

Sassiball - det har jag inte tänkt på, tack!

De på apoteket kanske kan ge dig svar? :) De har ju ett ansvar att informera oss om hur vi ska hantera läkemedel. Vet de inte så får de kolla upp det helt enkelt. (Ja, nu är ju inte selevitan ett läkemedel, men det är ändå något som säljs där och som de ska ha kunskap om)

Jag tycker också det låter snurrigt!

Men jag undrar ändå hur mkt som behövs för att få behovet uppfyllt.

Enligt produktinformationen på FASS.se så står det: “granulat 30 mg/g + 0,6 mg/g”.

30 mg/g måste avse vitamin E och 0,6 mg/g selen. Om du räkna på 100 kg kroppsvikt så bör du ge minst ca. 180 mg vitamin E om du rider hästen och 100 mg om hästen inte arbetar.

Selenbehovet är minst 0,2 mg per 100 kg kroppsvikt.

Om du räknar med 600 kg så blir vitamin E-behovet 1080 mg eller 600 mg per dag beroende på om du rider hästen eller inte. Du måste ge 1080/30 = 36 g (eller 600/30 = 20 g) selevitan för att täcka behovet av vitamin E.

Selenbehovet är minst 1,2 mg per dag vilket betyder att du måste ge 1,2/0,6 = 2 g selevitan per dag för att täcka behovet av selen.

Som du ser så är det inte balans mellan vitamin E och selen i denna produkt. Om du vill använda denna produkt så får du dosera för selenet och sen tillsätta extra vitamin E så att även detta behov täcks.

Vill du ge selevitan 1 gång i veckan så ska du ge 14 g för att täcka selenbehovet.

Tusen tack!:bow:
Okej då ska jag köpa E-vitamin också:)

Vad korkat att plocka ihop en produkt som är i obalans..? Varför slutade de med Tokosel, nån som vet?

Tokosel var lika obalanserat som Selevitan, jag kommer inte ihåg siffrorna, men väldigt lite e-vitamin var det i!

Jag vet inte men tror att det i princip är samma produkt Selevitan och Tokosel det är bara att det bytt tillverkare och namn. Varför det blev receptbelagt igen vet jag inte!
Ungefär som det hände med Nelex för några år sedan, som numera heter Lotagen!

Tokosel var det lite mindre i än Selevitan, hittade uppgifter som jag lagt in på Buke för några år sedan!

1 g pulver innehåller:

All-rac-α-tokoferylacetat 20 mg (e-vitamin)

Natriumselenitpentahydrat motsvarande Se4+ 0,4 mg

Kolloidal, vattenfri kiseldioxid, potatisstärkelse till 1 g

Selevitan innehåller alltså lite mer per gram så det kanske är därför det blivit receptbelagt, men de är lika obalanserade gällande e-vit och selen!

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 599
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 082
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka