Selentillskott

cactuspower

Trådstartare
Jaha, har räknat om lite grann i min hästs foderstat och kommer ändra lite men jag funderar lite på det här med selenbehovet, eftersom jag inte kan räkna ut just det själv utan räknar ut det på Hippocampus så behöver jag komplettera med något för att täcka upp selenbehovet. Förut har hon fått krafft miner blå för att täcka upp ffa magnesium och selenet men nu så ger jag ju hö av bra kvalité analyserat med ts på 84%, 8.2 MJ, 49 smbrp, 3.3 ca, 2.2 p, 1.0 mg och 20.0 kalcium, ger halm vid sidan om för sysselsättningen, sedan får hon havre, hestekrafft och betfor men jag ger inte så himla höga givor och selenbehovet täcks inte upp enligt beräkningen och därför funderar jag på vad man ska ge för att täcka upp.

Jag har en burk V.S.L står, alltså tillskott med Vitamin E, Selen och Lysin som det vore bra om den kommer till användning men kruxet är att rekommendationen är ca 25 g dag och inte ens det verkar täcka upp behovet om man räknar på hippocampus? :confused: hur gör man då , då? borde inte vara så bra att ge mer en så kanske, då det kanske blir överskott på e-vitamin?

Finns det något annat tillskott ni rekommenderar?

Sv: Selentillskott

Innehåller Hestekraften någon selen och i så fall hur mycket? Och hur mycket ger du av den? (för att se hur mycket hästen ev. får i sig därifrån)

Hur mycket selen innehåller VSL:en? Oavsett vad som står som rekommendation kan man ge så mycket som krävs om man bara vet hur mycket övrigt foder eventuellt ger och hur stort behov hästen har (0.2mg per 100kg häst).
Jag tror att du kan använda VSL:en innan du köper Tokosel, vilken annars är bra att ta till.

Toleransgränsen för E-vitamin är hög - 3000mg per 100kg häst. Jag tror inte du behöver vara rädd för överskott. Men för säkerhets skulle kan du väl ange hur mycket e-vit som VSL:en innehåller också.

Hestekraften innehåller 0.6mg/kg om jag inte minns fel. Tänkte oxå den varianten men det har rätt hög proteinmängd 135 g/kg. Så att byta ut havren skevar nog resten av foderstaten. Ca o P är också rel höga. :)

Nej, jag trodde jag läste dina tankar. :o :angel: Det kunde jag visst inte. :D

Mina tankar gick just åt det hållet (tur att jag kan läsa mina egna tankar iaf, ibland... ;) ) då havre inte innehåller selen skulle det vara naturligast att plocka bort det och ersätta med något som innehöll selen, om man inte bara vill tillsätta det i ren form som topping på en redan ok foderstat.

Ja du tänker förstås rätt där.
Men jag tänkte mer på att kolla upp hur mycket de aktuella fodren ger (vet ju att svenskodlade foder inte inenhålelr nåt selen och därför frpgar jag bara om Hestekraften och VSL:en) och kolla sen om VSL:en kan passa eftersom hon har det hemma... elelr se vad mer som ev. behövs.

Men nu ska jag försöka dra mig till sängs... sitter här med ögonen i kors och har svårt att slita mig... :angel:

VSLen innehåller inte särskilt mycket alls är jag rädd. Ett dyrt och intetsägande tillskott. (kollade på det som lysintillskott men det var ju rent löjligt, hade behövt ge hela flaskan per dag typ) Så generellt kommer nog det selen som ingår i foderstaten från Hestekraften.

Ögon i kors här också, därför det går lite snabbt ibland. :angel: Nej, men man läser ju en del inlägg och "lär" sig hur en del tänker och då drar man lite egna slutsater. :o I det här fallet tänkte jag att du nog tänker som jag :o då vi brukar tänka hyffsat lika.

Edit: 10mg/kg innehåller det, både pulver och den flytande varianten. Så för säg 0.5mg tillägg behövs det 0.5 dl och flaskan innehåller 1 l och kostar 170kr ca. Dvs 8.50kr per dag för 0.5mg selen. Knappast lönsamt. Men köra slut på det man har, självklart! :)

Senast ändrad:

Ja du har visst fått fram det mesta :) kanske ska satsa på tokosel som tillskott då? V.S.L verkar ju bli hutlöst dyrt att ge i längden men ska ta slut på burken i vilket fall som helst.

Hästen hade ett behov av 1.2 se och tillgodosett med nudvarande givan skulle vara hälften dvs. 0.6, hur mycket tokosel skulle man behöva ge för att komma upp för att tillgodose den givan?

Finns det några andra tillskott som är bra där selenet är högre (bortsett från tokosel)? Jag hittade något som Equistro hade men det innehöll också endast 10 mg med selen så det går ju åt så otroliga mängder för att komma upp i rätt giva.

Att byta ut och höja hestekraften och sänka havregivan ställer till det en del eftersom hestekraften innehåller så pass mycket smältbart råprotein, så tyvärr blir balansen mellan mj och smbrp rubbad då.

Visst det ser bättre ut men fortfarande dyrt.
Med Tokosel betalar du ungefär 5 kr/vecka. Det inehåller 0.4mg/gr. Så behöver du 0.6mg/dag= 4.2mg/vecka så blir det ett dosmått per vecka då det innehåller 11 g tokosel dvs 4.4mg selen. En burk på 800g kostar 275kr och med den doseringen räcker en burk 72 veckor. :D Ger en veckokostnad på 3.80kr. Hyffsat prisvärt. ;)

Puttar upp

Ger man tokosel 1 gång/vecka? Behöver man vänja in det eller kan man börja ge rakt av?

Enligt HC så behöver mitt sto 0.9 mg och hon får inte i sig något selen från övriga fodermedel så jag behöver tillsätta allt med Tokosel.

/Söderböna

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 208
Senast: isafore
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 242
Foder & Strö Jag har semester och för mycket tid över ;) Men började fundera på hur man (typ jag då) egentligen vet om mikromineraler/spårämnen är...
Svar
12
· Visningar
2 865
Senast: Totola
·
O
Foder & Strö Hur får jag till en bra foderstat utan hö/silage som bas? Det jag har tillgång till är hackad halm (havre).. Bor i Israel och pga...
Svar
3
· Visningar
926
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama