Selentillskott

Ellyne

Trådstartare
Vilket är det mest prisvärda selentillskottet som finns på marknaden nu? Hade Tokosel förut som tyvärr utgått från sortimentet. :(
Jag behöver enbart selen (+e-vit), inga andra mineraler.
 
Sv: Selentillskott

*KL*

Kan nån förklara varför det ska vara receptbelagt och varför man byter namn på samma produkt?

Måste ALLT krånglas till???
 
Sv: Selentillskott

SeloE ska iaf vara lättupptagligt och inte så "farligt" att överdosera, enligt tillverkaren. Så den ska jag använda i höst. Vet dock inte om det är mest prisvärt, vet inte så många andra öht.
VSL har ju e-vitamin med selen men det antar jag är mycket lägre selen-dos, å andra sidan kan ju e-vitaminen delvis kompensera det, så jag som ändå ger mineralfoder som i sig nästan täcker selen-behovet har brukat ge halv dos VSL tidigare bara så jag vet att behovet är täckt.
 
Sv: Selentillskott

SeloE borde rimligtvis vara lättare att överdosera eftersom selenjäst har högre biotillgänglighet än natriumselenit, SpaderÄss har skrivit om det för några veckor sedan i en annan tråd.

Jag vet inte om Selevitan är samma produkt som Tokosel, men om det är det så innehåller det väldigt lite e-vitamin, så det är inte det bästa valet om man vill ha e-vitamin också.

Tittar man på produkter som är gjorda för fler djurslag så hittar man oftast de mest prisvärda!

Här är SpaderÄss inlägg i en annan tråd angående SeloE:
Den enda av Biofarmabs produkter som jag har varit intresserat av är SeloE eftersom produkten innehåller organiskt selen (selenjäst). Organiskt selen har visat sig ha bättre upptagningsförmåga än oorganiskt selen, t.ex. natriumselenit som oftast finns i andra selentillskott. Men sen läser jag följande information om deras produkt:

“Trots bättre upptag är organiskt selen säkrare att ge hästen, d.v.s förgiftningsrisken är mindre om man tillför selen på den naturliga vägen.”

Detta påstående är totalt felaktigt. Eftersom hästen tar upp mer selen från organiskt selen är också risken att hästen får i sig för mycket selen större. Risken för förgiftning är därför större vid användning av denna produkt, dvs. tvärt emot vad företaget påstår.

Av denna anledning beslutade jag mig för att inte köpa deras produkt. Företaget verkar helt enkelt inte seriöst.
 
Sv: Selentillskott

Tråkigt med felaktig info, men skönt att få det förtydligat! :)

Kommer fortsätta med det, har ju redan köpt det så särskilt prisvärt skulle det inte vara att byta med en nästan full hink kvar! ;)
Men då vet jag att jag hellre ska dosera försiktigt och riskera att underdosera än tvärtom.
 
Sv: Selentillskott

*KL*

Kan nån förklara varför det ska vara receptbelagt och varför man byter namn på samma produkt?

Måste ALLT krånglas till???

Håller helt med!

Var inne på GG idag och det blev en hink "E-Selen" av deras eget märke. Billigaste när jag räknade efter.
Om jag minns rätt skulle tex SeloE räcka 80 dagar, den kostade 259 kr.
VSL 80 dagar med, men 239 kr.
E-Selen 60 dagar, 129 kr...
 
Sv: Selentillskott

Jag vet inte om Selo-E är det mest prisvärda tillskottet men jag tycker det fungerar bra.
Läser man på hinken står det att man ska ge ett dosmått per dag för häst upp till 600 kg.
Läser man vidare så ser man att ett dosmått ger 2 mg selen och 1600 mg e-vitamin. Väldigt få hästar har så höga behov. I många fall kanske man enbart behöver tillföra 0,5mg selen (1/4 dels mått) för att täcka behovet om hästen även äter annat foder och då räcker ju hinken mycket längre.
 
Sv: Selentillskott

Jag såg det, det är ju märkligt att de rekommenderar så hög dos som 2 mg selen! Vill väl tjäna pengar... :grin:
I min lilla prisjämförelse räknade jag nog på 0,5 dosmått som skulle räcka till min häst (fri tillgång på hösilage och ska förmodligen äta selenfritt kraftfoder sen, inga övriga mineraltillskott). Då får hon 1 mg, behovet ligger på ca 1,2 mg för henne.
 
Sv: Selentillskott

Tänk på att svenska utfodringsrekommendationer är miniminrekommendationer!

Tittar man på KER så rekommenderar de dessa mängder selen för en 500 kgs färdigväxt häst:
Underhåll 1,9 mg
Lätt träning 2,2 mg
Moderat träning 2,8 mg
Intensiv träning 3,1 mg
 
Sv: Selentillskott

Vad är KER? Vad lustigt att det kan skilja sig med nästan dubbla! Dessutom har jag fattat det som att selenbehovet inte ökar med arbete...
 
Sv: Selentillskott

KER = Kentucky Equine Research, tabellerna jag tittat på är från 2001!

Svenska normer grundar sig på NRC och så här skriver man om NRC på www.pc-horse.com :
NRC 2007 - Behoven för vitaminer och mineraler har hämtats från den nyaste amerikanska NRC-normen från 2007. Dessa normer revideras regelbundet (ca var 10:e år), och tar vid revisionerna hänsyn till försökstresultat från hela världen. Det har gjort ett antal anpassnignar av normen för att passa förhållanden i Norden. Detta har skett efter riktlinjer av professor H.Meyer i Tyskland och i samarbete med de övriga nordiska länderna. NRC-normen används i dag över hela världen.

OBS! NRC-normen är en minimi-norm ! Detta betyder att i praktiken bör man lägga sig ca 25% över normen för dom flesta näringsämnen. PC-Horse har tagit hänsyn tilll detta och justerat normen tilll hästens optimala vitamin/mineralbehov. I dataprorammets normer ger man uppgifter om de flesta behov genom ekvationer i vilka uppgifter som kroppsvikt, dräktighetsmånad, laktationsmånad, ålder, tilllväxt och träningsintensitet ingår.
 
Sv: Selentillskott

Gräver fram tråden då jag i dagarna måste köpa nytt.

Mina två närmsta butiker har SeloE och Protect E-selen.

SeloE innehåller per kg:
Selen 91 mg
E-vit 72,77 mg
Inulin 359 g

En burk med 900 g kostar 216,-


Lantmännens finns i flytande och torra och innehåller per liter (flytande):
Selen 100 mg
E-vit 50000 mg?!

Per g (torr):
Selen 0,02 g
E-vit 20 g

Såg sedan på deras hemsida att det även finns en Protect E-xtra Selen som innehåller per g (torr):
Selen 0,05
E-vit 20 g

Fick bara pris på det flytande, 1 liter kostar 109,-


Kan någon vänlig själ hjälpa mig fram till det bästa alternativet? :bow:
 
Sv: Selentillskott

Jag har Protect E-selen och räknade ut att det var billigare än SeloE. Deras xtra Se vet jag ej pris på.

Har nu köpt Selevitan istället som förmodligen är billigast pga det är så drygt, men har inte räknat på det. Det enda krångliga är att det är på recept.
 
Sv: Selentillskott

Hur ser man i en foderstat om man behöver sätta till vitamin E? Har aldrig varit med om att normala räkne maskiner för foderstat osv, tar med detta, det står bara att man behöver selen om man har underskott, punkt slut.

vad jag vet ska man vara försiktig med vit E överskott - såhur ska jag förhålla mig, foderstaten säger att hästen behöver extra selen, har tidigare alltid gett Tokosel.

Någon som kan råda mig?
 
Sv: Selentillskott

Det finns nästan alltid underskott av selen utifrån grovfoder+kraftfoder, möjligtvis med undantag om man ger mycket av färdigblandat kraftfoder ex. kraffts.
Om man däremot redan ger vanlig dagsgiva av mineraler i kombination med en del kraftfoder med selen i (dvs inte havre/korn utan blandat foder, vi har väldigt lite selen i våra marker i Sverige) och inte tränar väldigt hårt så kan man komma upp i rätt dos. När jag gav ca 5dl krafft grund/dag + 1dl krafft mineraler t ex då räckte dosen. (Då räknade jag iofs inte utifrån KER utan att det skulle bli över 1,3mg vilket det blev med marginal.) Såna foder är lätta att räkna på eftersom det finns analys.
man kan i princip utgå ifrån noll i grovfodret/övrigt foder då det ändå inte gör något med den lilla felmarginal det kan bli, det är ju att det inte blir selenbrist man vill undvika, ger man ca 2mg/dag som tillskott är det ingen risk för förgiftning av det lilla extra det kan bli från övrigt foder.

Det ska till ganska mycket för att överdosera till häst, men har man redan tillräckligt med selen i foderstaten så är det onödigt att lägga till.
Själv ger jag numera knappt något kraftfoder alls, bara krubbskrammel (det förra var räknat för en mycket mer svårfödd häst) och ger Biopromin-mineraler som har mycket lägre selen-innehåll. Då ger jag SeloE som tillskott för säkerhets skull. Utifrån tråden skulle jag dock behöva ge mer ser jag om det ska komma upp i nästan 2mg/dag.

Är man osäker kan man ge e-vitamin istället eftersom e-vitaminet kan kompensera för selenbrist, eller kombinerat e-vitamin och selentillskott för att kunna göra selentillskott-dosen lägre.
 
Senast ändrad:
Sv: Selentillskott

Tack ang. svar, jag vet inte om jag formulerade mig lite tokigt eller missförstår dig, men det är inte selen överskott jag oroar mig över utan ev. e-vitamin överskott isåfall, vad jag vet är det inte bra med just e-vitamin i för höga doser.

i mitt fall är det solklart ang. selenet, jag har en analys på mitt grovfoder och en uträknad foderstat utifrån det, och har för lite selen så det vet jag att jag måste tillsätta och att det är vanligt och som du säger, mer än regel än undantag då svenska marker är selen fattiga (även för människor). Till saken hör att grovfodret i övrigt fyller alla behov i fråga om mineraler, dvs jag kommer inte behöva tillsätta extra mineraler ö.h.t.

det jag undrar över är alltså om jag kan köpa ett selen tillskott som även innehåller vitamin e utan att oroa mig för e-överskott, eller om det ska vara "rent" selen.

vad jag förstått har selevital ersatt tokosel och är receptbelagt. ska jag besvära mig om ett recept eller kan jag lika gärna köpa ngt receptfritt e-vitamin blandat som jag förstår finns i hästbutiken? eller? har aldrig mixtrat med e-vitamin/selen tillskott tidigarea utan alltid haft tokosel.

tack för vidare svar :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 453
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Senast: Roheryn
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 291
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch. Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god...
2
Svar
31
· Visningar
2 642
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp