Sv: Selentillskott
Det finns nästan alltid underskott av selen utifrån grovfoder+kraftfoder, möjligtvis med undantag om man ger mycket av färdigblandat kraftfoder ex. kraffts.
Om man däremot redan ger vanlig dagsgiva av mineraler i kombination med en del kraftfoder med selen i (dvs inte havre/korn utan blandat foder, vi har väldigt lite selen i våra marker i Sverige) och inte tränar väldigt hårt så kan man komma upp i rätt dos. När jag gav ca 5dl krafft grund/dag + 1dl krafft mineraler t ex då räckte dosen. (Då räknade jag iofs inte utifrån KER utan att det skulle bli över 1,3mg vilket det blev med marginal.) Såna foder är lätta att räkna på eftersom det finns analys.
man kan i princip utgå ifrån noll i grovfodret/övrigt foder då det ändå inte gör något med den lilla felmarginal det kan bli, det är ju att det inte blir selenbrist man vill undvika, ger man ca 2mg/dag som tillskott är det ingen risk för förgiftning av det lilla extra det kan bli från övrigt foder.
Det ska till ganska mycket för att överdosera till häst, men har man redan tillräckligt med selen i foderstaten så är det onödigt att lägga till.
Själv ger jag numera knappt något kraftfoder alls, bara krubbskrammel (det förra var räknat för en mycket mer svårfödd häst) och ger Biopromin-mineraler som har mycket lägre selen-innehåll. Då ger jag SeloE som tillskott för säkerhets skull. Utifrån tråden skulle jag dock behöva ge mer ser jag om det ska komma upp i nästan 2mg/dag.
Är man osäker kan man ge e-vitamin istället eftersom e-vitaminet kan kompensera för selenbrist, eller kombinerat e-vitamin och selentillskott för att kunna göra selentillskott-dosen lägre.