Selens förvaring mm.

K

Klockmalvan

Nu vill jag veta hur ni förvarar era selar! Gärna med
bilder och tips på smarta lösningar. Just nu har jag en sadelhängare till mitt förfogande, har spanat på "sel-hängare"
men greppar inte riktigt funktionen... :o

Hur ofta sköter ni om era selar? Jag har kört med min ett par veckor och tog hem den för puts nu... Känns som man måsre torka av brösta och baksele efter varje körpass...

Sv: Selens förvaring mm.

Just nu hänger selen bara över en boxvägg, sadelkammaren existerar inte för tillfället. Annars har jag en sådan där 4-delad selhängare, hänger däckeln och bakselen på den trekantiga, bröstan och draglinorna på den stora halvrunda, tömmarna på den minsta och huvudlaget på den som ser ut som en tränshängare. Fantastiskt dålig förklaring kände jag :D

Jag brukar torka av selen efter varje körtur, plockar isär den och smörjer den ngn gång i månaden.

Jag har också en sån där fler-delad. Vet inte om jag använder rätt hängare till rätt del, hängde där det såg ut att passa :D

Jag torkar av efter varje pass, det går fort och då tror jag den håller längre.

Så här har jag löst det, funkar fint för mig och kostar i princip gratis :)

WP_000431.jpg

Selvård är jag dålig på skall jag erkänna, tycker det är så in i döden urbota trist att tvätta & smörja, så det blir inte mer än absolut nödvändigt tyvärr. Dock så kör jag till vardags mest med Zilco-selen, och den är ju bara att hänga in i duschen och skura av snabbt och låta självtorka. Läderselarna samt lokselen torkar jag oftast bara av lite snabbt efter användning, sen blir det en omgång med smörja ngn gång i kvartalet som max :)

Jag hänger selen på en helt vanlig sadelhängare och tycker den hänger bra där. Knäpper fast tömmarna i ringarna på däckeln och tar av baksele och brösta innan jag snurrar ihop resten av selen med svanskappan som jag lärt att man gör i travstall. Praktiskt att bara behöva bära i svanskappan. Hänger selen över sadelhängaren, längst in, och hänger sen bröstan och bakselen längre bak på sadelhängaren.

Draglinorna sitter kvar på vagnen.

Är dålig på att putsa, det är så mycket remmar så det brukar bli en gång om året... :o Men då har jag underlägg både under däckel, gjord och runt bröstan, samt runt (del av) bakselen och draglinorna. Luddet tvättas såklart ofta.

De hänger på breda krokar. Kommer troligen få ludda stora delar av selen för Lime är extremt skavkänslig. Så det blir fler uppsättningar och tvätt ofta.

Vill man få lite inspiration finns det massor ifall man googlar lite.

Budweiserstallets sadelkammare:
bud+factory+035.jpg

Lite random man hittar när man googlar:
_NT_71595_The_Harness_room_at_Arlington_Court_which_is_housed_in_the_old_No2_stables_with_tack_hats_boots_a_ho.jpg

3040384301_78bdd37d93_z.jpg

sebo_tuigenkamer_indoor2010_96532431.jpg

81106.jpg

Och vilken inspiration sen! :d

Kl.
Min sele hänger i selpåse i en garderob i källaren. Där hänger även sadlarna eftersom jag har fuktproblem i sadelkammaren.. Bökigt men det funkar!

Jag vill också ha en sadelkammare som är finare än mitt hus. Vem vill inte det liksom?

Nä, tyvärr inte!

De pengarna får jag nog lägga på något annat. Nu ser det mest ut som en vanlig tråkig sadelkammare. Möjligtvis är foderkammaren lite snyggare.

Men gärna mysbelysning, glasskåp och sådär snygg mörk inredning och med en soffa att sitta i. Vore inte det underbart?

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama