Selenhalten i utländska foder..

M

Mozart

Vi ska ta in ett gemensamt färdigfoder till stallet.Eftersom det kommer fraktat dit och priset är okej tyckte jag att det kunde vara skönt att slippa släpa egna säckar med krafftfoder dit varje månad. Saken är bara den att det är ett engelskt foder och selenhalten anges som 180mg/kg!! Jag vill ge 1-2 kg/dag...Alla andra värden är fullt normala och skulle passa min häst jätebra. Räknar de annorlunda på något sätt eller har de glömt något kommatecken??Kan tyvärr inte komma på namnet på det just nu, var inget jag kände igen. Tacksam för svar (då jag gärna skulle vilja slippa släpa eget foder dit...)

//M

Sv: Selenhalten i utländska foder..

Vad heter fodret då? Det måste ju finnas reggat i Sverige, och då bör ju innehållsförteckningen finnas tillgänglig.

Jag ska ut till stallet idag och kolla vad det heter. Innehållet har jag tagit från säcken, dvs en avriven bit från den så det står verkligen 180 mg/kg.

/M

Nu har jag varit i kontakt med företaget (Rands&Wilson horse mix). Det var fel på etiketten. Det skulle vara 0,36 mg/kg. Låter ju mer rimligt! Imponerande att de svarade en lördag tycker jag!!

/M

Jag hittar inte det fodret här i Sverige, finns det inte intaget här eller vad?

Vi får det levererat via en speditionsfirma. Jag har inte heller sett det i butik.

Vi får det levererat via en speditionsfirma. Jag har inte heller sett det i butik.

Jag tror att man måste gå via jordbruksverket vid import av djurfoder, nu minns jag inte regel gången kanske någon annan har bättre kläm på det. Har ni otur så anses man som generalagent i Sverige och kan bli tvungen att stå för kostnaderna det medför att regga detta foder.
Men som sagt, hoppas någon annan har bättre kläm på det än det jag skrivit nu.

Här har du en länk som ger en liten input om vad det handlar om.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...ng/inforsel.4.7502f61001ea08a0c7fff49287.html

D7 behöver fyllas i bara om man säljer vidare. Alla som hanterar foder – använder eget eller andras hö eller fodrar svenskt kraftfoder eller importerar för eget bruk från EUland skall fylla i D119. Import från utanför EU är dock krångligare. Beror på om fodret är godkänt redan vid yttre gränsen eller inte. Är det inte det så ger man upp som enskild person efter ett tag! HH

Kollade på fodret och gillar att det innehöll ärtor=bra aminosyror. Men det slår inte Hestek-t, eller hur Boj? HH

Kollade på fodret och gillar att det innehöll ärtor=bra aminosyror. Men det slår inte Hestek-t, eller hur Boj? HH

Ännu så länge har jag inte träffat på något bättre foder, därför är man alltid nyfiken på nya sorter som man kan få jämföra med.

Jag har en unghäst på ingång, han behöver få mer muskler på sin lite för slanka lekamen. Jag tror att Hestekraft kommer att hjälpa väldigt bra, men tror du att man kommer att behöva extra med E eller ska man köra den vanliga med ett ev tillägg av E-vitamin?

Jag har en unghäst på ingång, han behöver få mer muskler på sin lite för slanka lekamen. Jag tror att Hestekraft kommer att hjälpa väldigt bra, men tror du att man kommer att behöva extra med E eller ska man köra den vanliga med ett ev tillägg av E-vitamin?

Om du har bete tycker jag det är onödigt att köpa Hestekraften med extra Evitamin. Grönt gräs kryllar av e-vitamin och Hestekraften standard bidrar med goda aminosyror så han borde muskla sig.HH

Fn går han på bete, men kommer hem i höst när betet är slut. Så det är närmast till den perioden jag tänker på, han är oerhört matkrävande trots att han är islänning.;):angel: Med matkrävande menas kvalite på foder med högt närings innehåll, för ögonblicket känner jag inte till närings innehållet på vårat grovfoder men det kommer väl här vad det lider. Slogs dagarna före midsommar, så förhoppningsvis är det bra värden annrs lär det gå åt mycket lusern om det vill sig illa.:crazy:

Ka-trading ligger i sverige (har sålt spillers förut)Han (Klas) är kanon att ha och göra med.Så kolla med honom om han har någon återförsäljare i närheten där du bor.Skulle han inte ha det så kan ni säkert komma överens om något.Jag tycker fodret är jättebra.Lycka till:bump:

Av vilken anledning anser ni att Hestekraft är så bra? Det innehåller ju t ex majs och popcorn(???) och majs är väl ingen bra energi källa för hästar?

Jag är en klar amatör på detta område så jag vill verkligen veta, framförallt varför man väljer ett importerat muslifoder? Jag fodrar med Fibergi själv, tävlar FT på lättare nivå och har en knott känslig häst. Har kommit fram till att just han inte tål vanlig havre så bra utan kliar sig mer när jag ger det, men jag vill ändå har energin från havren, därav fibergin.
Jag ville gärna ha ett svensktillverkat foder men vill inte ge pelleterat.

Tacksam för svar och åsikter!

Låg andel kolhydrater, hög kvot, kolliderar inte med grovfoder och går att använda i princip vilken foderstat som helst. HH kan säkert utveckla det lite till.

Det finns tyvärr inget svensktillverkat foder som har både hög proteinhalt och mkt energi. Inte heller finns ngt liknande där andelen stärkelse är låg till förmån för energi från fett och fibrer.

Ingredienserna i Hestekrafft är dessutom rejäla, ingen halm, ogräs eller äppelskruttar. 10 gram kosmetiskt skräp (örter o vitlök) per kg kan jag acceptera.

Poppad eller microniserad majs är en väldigt lättillgänglig form av stärkelse.

Jag tycker inte Danmark är så rysligt utlänskt heller! Mkt närmare än Stockholm t ex. HH

Det finns tyvärr inget svensktillverkat foder som har både hög proteinhalt och mkt energi. Inte heller finns ngt liknande där andelen stärkelse är låg till förmån för energi från fett och fibrer.

Ingredienserna i Hestekrafft är dessutom rejäla, ingen halm, ogräs eller äppelskruttar. 10 gram kosmetiskt skräp (örter o vitlök) per kg kan jag acceptera.

Poppad eller microniserad majs är en väldigt lättillgänglig form av stärkelse.

Jag tycker inte Danmark är så rysligt utlänskt heller! Mkt närmare än Stockholm t ex. HH

Ok, tack för ditt svar! Jag kan hålla med om ogräs och äppelskruttar inte är ngt jag egentligen vill betala för, ej heller kosmetiskt skräp! *skratt* Men majsen är jag fortfarande skeptisk mot...har från flera olika forum hört och läst att den inte ger ngt för en häst utan enbart är ett billigt fodermedel framförallt i USA. Vad anser du om det?

Sen är det naturligtvis inte det utslagsgivande för om ett visst foder är bra eller inte, det är naturligtvis sammansättningen av de olika ingredienserna som gäller.

Det må vara att Danmark är nära men de har nog inga svenskar som jobbar på Hestekraft och vinsten för deras firma kommer nog inte oss till del....*flin* Jag gynnar gärna en svensk firma om jag har möjlighet men det är klart att mina hästar sätts i främsta rummet...

Fast i detta fall är majsen "poppad" (popcorn) vilket gör energikällan lätt tillgänglig för hästen. Obehandlad majs har jag förstått att det endast kan ta till vara en bråkdel av.

Av de svenska foder som finns tillgängliga nu, har i varje fall inte jag hittat något som varit lika bra som H-kraft. Har provat flera eftersom vi har en äldre herre som kräver en del i matväg, samtidigt finns det ju gränser för vad han kan smälla i sig och därför blev valet för oss enkelt med det resultat som uppvisades när han började med H-kraft för 2 år sedan.

Men majsen är jag fortfarande skeptisk mot...har från flera olika forum hört och läst att den inte ger ngt för en häst utan enbart är ett billigt fodermedel framförallt i USA. Vad anser du om det?

Det må vara att Danmark är nära men de har nog inga svenskar som jobbar på Hestekraft och vinsten för deras firma kommer nog inte oss till del....*flin* Jag gynnar gärna en svensk firma om jag har möjlighet men det är klart att mina hästar sätts i främsta rummet...

Problemet med alla spannmål är att stärkelsen i dem är svårsmält för hästen. Stärkelse som inte tas upp i tunntarmen kan leda till problem med fång, kolik mm. Hel havre har den bästa tunntarmssmältbarheten av de vanliga 4 sädesslagen, ca 80 %. Helt korn mindre än 20 %. Stärkelsen i mikroniserad majs tas upp till ca 80 % och i den poppade majsen till över 90 %. ”Pop corn” är alltså en mkt säker stärkelse källa för hästar. Mindre än 10 % rinner över i grovtarmen och kan förorsaka problem.

Vad gäller ursprung är det inte så lätt att ha krav idag. Svenska sockerbetor far utomlands och och kommer tillbaka som betfor. Tror knappt ngn lusern är svenskodlad i hästfodren. Linfröna åker lastbil från t ex balticum. Sojan åker båt över halva jordklotet liksom sockerörsmelassen. HH

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka