W
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Problemet med alla spannmål är att stärkelsen i dem är svårsmält för hästen. Stärkelse som inte tas upp i tunntarmen kan leda till problem med fång, kolik mm. Hel havre har den bästa tunntarmssmältbarheten av de vanliga 4 sädesslagen, ca 80 %. Helt korn mindre än 20 %. Stärkelsen i mikroniserad majs tas upp till ca 80 % och i den poppade majsen till över 90 %. ”Pop corn” är alltså en mkt säker stärkelse källa för hästar. Mindre än 10 % rinner över i grovtarmen och kan förorsaka problem.
Vad gäller ursprung är det inte så lätt att ha krav idag. Svenska sockerbetor far utomlands och och kommer tillbaka som betfor. Tror knappt ngn lusern är svenskodlad i hästfodren. Linfröna åker lastbil från t ex balticum. Sojan åker båt över halva jordklotet liksom sockerörsmelassen. HH
Fast i detta fall är majsen "poppad" (popcorn) vilket gör energikällan lätt tillgänglig för hästen. Obehandlad majs har jag förstått att det endast kan ta till vara en bråkdel av.
Av de svenska foder som finns tillgängliga nu, har i varje fall inte jag hittat något som varit lika bra som H-kraft. Har provat flera eftersom vi har en äldre herre som kräver en del i matväg, samtidigt finns det ju gränser för vad han kan smälla i sig och därför blev valet för oss enkelt med det resultat som uppvisades när han började med H-kraft för 2 år sedan.
Jättebra svar! Tack!
Men för mig som har en tävlingshäst (fälttävlan lättare klasser) verkar ju inte Hestekraft vara speciellt ekonomiskt? Vad jag har kunnat läsa mig till på de olika ÅF:s sidor så rekommenderas ju att även tillsätta havre för högre energi? Med Fibergin så behöver jag ju inte det och priset är dessutom lägre/säck.
.
Ja tyvärr påstår många ÅF av olika hästfoder att man ska ska lägga till havre om det inte ingår i deras foder. Helt obegriplig och korkat. Man ger ju foder med de värden som hästen behöver. Det finns ju inget som heter havrebehov!!
Har du hittat billigare lika bra foder så tipsa gärna. Har själv inte hittat något som ger så mkt innehåll och så lite skräp som möjligt för pengarna. Drygt 6 SEK för 130 gram smältbart råprotein och 13 MJ. Vad kostar ditt foder per SMRP och MJ?
HH
Ja tyvärr påstår många ÅF av olika hästfoder att man ska ska lägga till havre om det inte ingår i deras foder. Helt obegriplig och korkat. Man ger ju foder med de värden som hästen behöver. Det finns ju inget som heter havrebehov!!
Har du hittat billigare lika bra foder så tipsa gärna. Har själv inte hittat något som ger så mkt innehåll och så lite skräp som möjligt för pengarna. Drygt 6 SEK för 130 gram smältbart råprotein och 13 MJ. Vad kostar ditt foder per SMRP och MJ?
HH