Selenhalten i utländska foder..

Sv: Selenhalten i utländska foder..

Problemet med alla spannmål är att stärkelsen i dem är svårsmält för hästen. Stärkelse som inte tas upp i tunntarmen kan leda till problem med fång, kolik mm. Hel havre har den bästa tunntarmssmältbarheten av de vanliga 4 sädesslagen, ca 80 %. Helt korn mindre än 20 %. Stärkelsen i mikroniserad majs tas upp till ca 80 % och i den poppade majsen till över 90 %. ”Pop corn” är alltså en mkt säker stärkelse källa för hästar. Mindre än 10 % rinner över i grovtarmen och kan förorsaka problem.

Vad gäller ursprung är det inte så lätt att ha krav idag. Svenska sockerbetor far utomlands och och kommer tillbaka som betfor. Tror knappt ngn lusern är svenskodlad i hästfodren. Linfröna åker lastbil från t ex balticum. Sojan åker båt över halva jordklotet liksom sockerörsmelassen. HH

Jättebra svar! Tack!

Men för mig som har en tävlingshäst (fälttävlan lättare klasser) verkar ju inte Hestekraft vara speciellt ekonomiskt? Vad jag har kunnat läsa mig till på de olika ÅF:s sidor så rekommenderas ju att även tillsätta havre för högre energi? Med Fibergin så behöver jag ju inte det och priset är dessutom lägre/säck.

Sen var det nog inte så mycket ursprunget jag tänkte på även om det givetvis är viktigt...jag hade mest svenska jobb i åtanke! Med tanke på att många fabriker flyttar sin tillverkning utomlands och jobben sinar för oss så tänker jag att om det går att gynna ett svenskt företag så gör jag gärna det.

Fast i detta fall är majsen "poppad" (popcorn) vilket gör energikällan lätt tillgänglig för hästen. Obehandlad majs har jag förstått att det endast kan ta till vara en bråkdel av.

Av de svenska foder som finns tillgängliga nu, har i varje fall inte jag hittat något som varit lika bra som H-kraft. Har provat flera eftersom vi har en äldre herre som kräver en del i matväg, samtidigt finns det ju gränser för vad han kan smälla i sig och därför blev valet för oss enkelt med det resultat som uppvisades när han började med H-kraft för 2 år sedan.

Nej, det förstår jag, en äldre häst verkar det ju vara ett bra foder för. Men för mig verkar det inte vara helt rätt och framförallt inte speciellt ekonomiskt om jag ska ge 2 kilo + havre för att få samma energi som jag har idag.

Jättebra svar! Tack!

Men för mig som har en tävlingshäst (fälttävlan lättare klasser) verkar ju inte Hestekraft vara speciellt ekonomiskt? Vad jag har kunnat läsa mig till på de olika ÅF:s sidor så rekommenderas ju att även tillsätta havre för högre energi? Med Fibergin så behöver jag ju inte det och priset är dessutom lägre/säck.

.

Ja tyvärr påstår många ÅF av olika hästfoder att man ska ska lägga till havre om det inte ingår i deras foder. Helt obegriplig och korkat. Man ger ju foder med de värden som hästen behöver. Det finns ju inget som heter havrebehov!!

Har du hittat billigare lika bra foder så tipsa gärna. Har själv inte hittat något som ger så mkt innehåll och så lite skräp som möjligt för pengarna. Drygt 6 SEK för 130 gram smältbart råprotein och 13 MJ. Vad kostar ditt foder per SMRP och MJ?
HH

Ja tyvärr påstår många ÅF av olika hästfoder att man ska ska lägga till havre om det inte ingår i deras foder. Helt obegriplig och korkat. Man ger ju foder med de värden som hästen behöver. Det finns ju inget som heter havrebehov!!

Har du hittat billigare lika bra foder så tipsa gärna. Har själv inte hittat något som ger så mkt innehåll och så lite skräp som möjligt för pengarna. Drygt 6 SEK för 130 gram smältbart råprotein och 13 MJ. Vad kostar ditt foder per SMRP och MJ?
HH

Fast det är ju alltså ÅF för Hestekraft som rekommenderar detta???

Jag ska kolla ang. Fibergi kostnad och återkommer.

HH

Nej, ditt är ju helt klart billigare. Men jag kan inte bedöma om de är likvärdiga innehålls mässigt? Fibergi Bas kostar iaf 5,35 + m för 67 gram smältbart råprotein och 11 MJ.

Så min fråga är nu: passar hestekraft även till en tävlingshäst rent innehållsmässigt? och då utan att tillsätta ngt mer givetvis. Min amatörbedömning är att det är ett foder framtaget till äldre hästar och såna som har svårt att lägga på sig i första hand? Har jag fel?

HK passar för hästar som behöver mycket näring, både protein och energi. Eftersom stärkelsemängden är förhållandevis låg kan man ösa på utan att vara orolig. På min anläggning är det framför tävlande och hingstar som får HK och en o annan konvalescentsmalis. De gamla får mest betfor och lusern ev kryddad med litet grisfoder. HK skulle dock kunna vara ett alt för dem också.

Det är djupt olyckligt att foderfabrikanter destinerar sina foder till olika grupper. Allt beror ju på vad hästen behöver och hur grovfodret ser ut.. HH

Ja det är ju sant. Och min info har ju jag fått från HK:s ÅF här i Sverige...jag har ju inte läst längre än till första sidan, alltså inte gått in och kollat om värdena stämmer med vad min pålle behöver...

Ska ta mig en funderare...finns tydligen ÅF i närheten här....kan man få tag i ett kraftfoder som är lika bra eller t o m bättre än nuvarande och dessutom billigare så är valet lätt...

Tack igen för mycket informativa svar!:bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka